Soulmates: we zochten uit of ze bestaan en of je er meer dan één kunt hebben

Fotografie Jeroen van der Spek
Soulmates: we zochten uit of ze bestaan en of je er meer dan één kunt hebben Soulmates: we zochten uit of ze bestaan en of je er meer dan één kunt hebben Soulmates: we zochten uit of ze bestaan en of je er meer dan één kunt hebben

Met sommige mensen voel je zo’n diepe band, dat je je afvraagt of je elkaar soms uit vorige levens kent. Kan dat waar zijn? Wat is een soulmate, en is dat hetzelfde als een zielsverwant of een tweelingziel? Kun je er meer van hebben of maar één? 

“Toen ik mijn vriendin ontmoette, wist ik meteen dat zij mijn zielsverwante was,” zegt Geert Kimpen. “Eigenlijk weet je dat binnen enkele seconden. Of misschien wel nog eerder. Misschien weet je ziel het allang, voordat jij het zelf ook in je hoofd en hart weet.”

Het gebeurt: mensen die elkaar ontmoeten en direct weten dat ze voor elkaar bestemd zijn. Dat hun verbintenis uitgaat boven de normale definities van liefde of vriendschap. Er is iets magisch, iets mysterieus dat hen bij elkaar heeft gebracht en dat er ook voor zorgt dat ze samen blijven, samen werken, zich samen ontwikkelen. Als je het niet zelf hebt ervaren, heb je vast wel eens over gehoord. En misschien droom je ervan om op een dag jouw eigen soulmate te vinden.

Maar hoe zit dat precies? Is, om te beginnen, een soulmate hetzelfde als een zielsverwant? Soulmate is wel de Engelse vertaling van zielsverwant, maar voor sommige mensen is het niet hetzelfde. Om het ingewikkeld te maken bestaat er ook nog zoiets als het idee van een tweelingziel.

Op zoek naar je wederhelft

Schrijver Geert Kimpen maakt onderscheid tussen soulmate en zielsverwant. “Een goede vriend is een soulmate,” zegt hij, “maar van een zielsverwant is er maar één.”

Voor zijn boek ‘Rachel, of het mysterie van de liefde, dook hij in het onderwerp. “Volgens de kabbala, waardoor ik het meest geïnspireerd bent, komen we allemaal op deze aarde terecht als een halve ziel. We strompelen hier rond in dit bestaan, we proberen allerlei halfjes uit, om ons voor te bereiden op uiteindelijk de ontmoeting met onze zielsverwant. Dan begint het leven pas echt, dan komt er vaart in, gaat het stromen, worden de trossen losgegooid. Maar we kunnen die zielsverwant pas ontmoeten als we eerst zelf onze levensmissie hebben ontdekt.”

Volgens de kabbala schiep God eerst een mens die een dubbelwezen was, zowel vrouwelijk als mannelijk, en deelde hij die doormidden zodat Adam en Eva ontstonden. Daarom lopen we allemaal rond met een halve ziel en is het onze taak om onze wederhelft te vinden en met hem of haar samen te smelten: dan zijn we weer heel.

Halve ziel

Het idee dat we eigenlijk maar half zijn en een andere helft missen, is in vele mythen en oude verhalen verwerkt. Bekend is de versie van Aristophanes die Plato vertelt in zijn boek Symposium uit de vierde eeuw voor Christus. Oorspronkelijk waren alle mensen bolrond, zei hij, en heel sterk. Ze hadden twee naar buiten gerichte gezichten, vier armen en vier benen waarmee ze heel hard konden lopen en ook hun geslachtsdelen zaten aan de buitenkant. Sommigen waren helemaal man, anderen helemaal vrouw en velen waren zowel mannelijk als vrouwelijk. Maar deze bollebozen waren trots en hoogmoedig en ze spanden samen tegen de goden. Voor straf sneed Zeus de mensen doormidden (zoals je een ei doorsnijdt met een haar, zei Aristophanes).

Een slimme zet, want het halveerde hun kracht en bovendien waren er in één klap twee keer zoveel mensen die aan de goden konden offeren. Apollo kreeg opdracht de gezichten naar de wondkant te draaien, zodat de mensen goed beseften wat er met hen gebeurd was en ze zich konden bezinnen op hun gedrag. Maar na de splitsing hunkerden de helften zo verschrikkelijk naar elkaar dat ze alleen nog maar op zoek gingen naar hun wederhelft. Als ze die gevonden hadden, omklemden ze elkaar krampachtig, lieten elkaar nooit meer los en zo hongerden ze dood. Daarom verplaatste Zeus de geslachtsdelen naar voren: zo konden ze zich tijdelijk met elkaar verenigen en daarna gewoon aan het werk.

Tantrische levensenergie

Aristophanes vertelde dit verhaal om het fenomeen van de erotische aantrekkingskracht te verklaren. Alle verliefdheid is een hunkering naar de wederhelft die we verloren zijn, stelde hij. Maar doorgaans nemen we genoegen met een substituut voor die oorspronkelijke echte andere helft van onszelf.

Dat komt overeen met de visie van Geert Kimpen. “Als je echt je zielsverwant wilt ontmoeten,” zegt hij, “kijk dan eens of je de eerste maand niet met elkaar naar bed kunt gaan, en of het dan nog net zo stroomt. Dat je nachten met elkaar kunt praten, kunt dansen in de fontein, en de tijd samen oneindig lijkt te zijn.” Als dat zo is, zegt hij, is er meer aan de hand dan alleen maar lust. Dan is de aantrekkingskracht van de ziel even groot en bruisend als die van het lijf.

Een zielsverwant is altijd een seksuele partner, volgens Kimpen. Toen hij zijn vriendin ontmoette, voelde hij niet alleen een enorme fysieke aantrekkingskracht maar ook iets diepers: “Een soort tantrische levensenergie die geactiveerd werd, waardoor ik helemaal mijn mannelijke kracht ervoer, die bruiste door haar stromende vrouwelijkheid. En zij voelde het ook, andersom. Seksualiteit is een wezenlijk onderdeel van zielsverwantschap. Je bent letterlijk twee halve zielen die samen één worden, in, laat ik het maar hoogdravend zeggen, een tantrisch Heilig Huwelijk van de koning en de koningin. Seks met je zielsverwant is van een hele andere orde dan seks met andere partners.”

Ooit tantra geprobeerd? Lees hier meer over onze online Tantra-training.

Over auteur
Vanaf het allereerste begin was Lisette Thooft bij Happinez betrokken. Hoewel ze ooit Engelse literatuur studeerde zelfs een blauwe maandag lerares Engels was, waart ze ondertussen al tientallen jaren met hartstocht, nieuwsgierigheid en verwondering rond in de wereld van de spiritualiteit. Ze vertaalt alles wat ze meemaakt in artikelen, boeken, liedjes die ze zingt met haar gitaar en online cursussen die ze persoonlijk begeleidt.
Volgend artikel
Je kunt de ander niet redden of veranderen
Je kunt de ander niet redden of veranderen