Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Happinez

Bij Happinez geloven we dat houdbaar geluk in de kleine dingen zit. Dagelijks kun je bij ons terecht voor wijze inzichten, persoonlijke groei en zingeving.

Tegelijkertijd voelen wij ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid: voor wereldwijd geluk. Eerlijke handel, transparantie, duurzaamheid en kwaliteit zijn allemaal thema’s die hoog op de prioriteitenlijst staan bij het sourcen en selecteren van producten voor de Happinez webshop.

De producten die je ziet in de Happinez webshop zijn zorgvuldig en met aandacht geselecteerd. Zo kies je met je aankoop nooit alleen voor het geluk van jezelf, maar ook voor dat van iedereen die betrokken is geweest bij het maken van jouw aankoop.

Deel met vrienden:

#1 Betrouwbaarheid

Happinez werkt samen met een select aantal betrouwbare leveranciers. 

Wanneer wij producten afnemen met bepaalde claims of keurmerken dan verifiëren wij dit altijd bij onze leverancier of producent. Wij vinden het belangrijk om zoveel mogelijk zicht te hebben op het productieproces, zodat de informatie die jij leest op de site kloppend is.

We werken al jaren, soms 20 jaar, met onze bestaande leveranciers samen, zo bouwen we niet alleen een mooi assortiment op maar kunnen we ook monitoren welke stappen onze leveranciers maken op het gebied van duurzaamheid en eerlijke handel.

Wanneer we eigenschappen of herkomst niet geheel kunnen achterhalen, omdat het niet traceerbaar is, dan zullen wij geen uitspraken doen over claims of keurmerken.

Het is onze ambitie om voor het eind van 2026 van alle items die voor en door ons geproduceerd zijn inzicht te kunnen geven op claims, keurmerken en herkomst.

#2 Eerlijke handel

Happinez kiest voor eerlijke handel. Dat wil zeggen, een eerlijke beloning voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelen van het product. 

Vaak betekent dit ook dat wij als aanbieder mee investeren in de materiaalkosten, bij wijze van aanbetaling. Dat is één van de principes van fairtrade. Daarnaast waarborgen onze leveranciers en producenten ook veilige arbeidsomstandigheden, zetten ze zich in voor leefbare lonen en letten ze erop dat er in de keten van de productontwikkeling geen kinder- of gedwongen arbeid aan te pas komt.

Onze ambitie is om door middel van audits en bezoeken van ons of onze vertegenwoordiger ter plekke, voor eind 2026 al onze productie ateliers bezocht te hebben om na te gaan of er aan bovenstaande eisen wordt voldaan.

Een van onze missies is vooral de werkgelegenheid in arme regio’s van de wereld aan te pakken door de werknemers daar te steunen door hen eerlijk loon te bieden, zodat zij met hun gezin kunnen ontsnappen aan de vicieuze cirkel van armoede en dat hun kinderen naar school kunnen gaan. We werken toegewijd samen met leveranciers die dezelfde doelstellingen hebben.

#3 Milieubewust en duurzaamheid

De verantwoordelijkheid voor een gezonde, groene planeet ligt bij iedereen. Die taak neemt Happinez heel serieus. 

Onze producten zijn zoveel mogelijk op een duurzame wijze geproduceerd, om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden.
Zo is onze leverancier voor verpakkingen de initiatiefnemer van The Green Core — een organisatie die bomen plant ter vermindering van CO2 uitstoot, en het behoud van biodiversiteit.

Verder gebruiken we zoveel mogelijk gerecyclede materialen en houden wij innovaties op het gebied van duurzaamheid nauwlettend in de gaten, en streven altijd naar nieuwe manieren om milieubewust te ondernemen.

We vragen dan ook een bijdrage van onze klant in de kosten voor de verzending van de aankoop en / of een retourzending. We zijn op de hoogte dat onze klanten bewust kiezen voor Happinez en onze kernwaardes, daarom zullen we zoveel mogelijk kiezen voor vervoerders die CO2 neutraal en indien mogelijk groen bezorgen.

Van onze leveranciers vragen wij om dezelfde maatstaven in acht te nemen als het aankomt op de productie, verpakking en verzending van onze bestellingen. We streven ernaar om voor eind 2025 helemaal geen plastic meer te gebruiken in de verpakking van onze producten.

#4 Kwaliteit

Wij streven naar een hoge kwaliteit van al onze producten. 

Zo werken wij samen met vertrouwde leveranciers waarde hechten aan kwalitatief goede producten. Bij de introductie van een nieuw product wordt de kwaliteit in het sample proces uitvoerig intern getoetst. Deze kwaliteit is natuurlijk ook essentieel met het oog op duurzaamheid: onze producten zijn gemaakt om lang mee te gaan.

Ons assortiment is tijdloos, niet trend- of actualiteit gebonden, wat bijdraagt aan een langere levensduur. Deel, geef door of creëer iets moois met onze producten om ze een nieuw leven te geven!

#5 Klantcontact

Eerlijk ondernemen begint bij het maken van een product en eindigt pas zodra jij, de klant, tevreden bent.

Ondanks de hoge kwaliteit van de artikelen die wij in ons assortiment hebben, kan het voorkomen dat je een artikel ontvangt dat niet aan jouw eisen voldoet. In dat geval bieden wij je graag zo snel mogelijk een passende oplossing. Wanneer een artikel niet aan je wensen voldoet kun je dit binnen 100 kalenderdagen na ontvangst terugsturen.

#6 Geen twijfels, geen concessies

Voor alle producten in de webshop geldt: liever een beperkter aanbod, dan een dubieuze afkomst.

Twijfelen wij over de bron, de kwaliteit of de eerlijkheid van een product of kan de leverancier of producent ons niet overtuigen van de herkomst, omstandigheden en kwaliteit? Dan nemen we de producten niet af. Hier doen wij geen concessies in.

#7 Het duurzaamheidsprogramma van onze uitgever Roularta Media Groep

Onder het motto ‘One Team, One Family, One Planet’ bouwt Roularta Media Group mee aan een betere wereld voor morgen. Ons familiebedrijf sluit zich met volle overtuiging aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN, een internationaal kader om aan duurzame ontwikkeling te werken.

Via dit manifest dat in onze media-uitgaves wordt gepubliceerd en ook door onze interne medewerkers werd ondertekend, engageren wij ons zeer concreet voor 4 specifieke SDG’s:

Hoofdbeeld: fotografie door Ayla Maagdenberg 

Afbeelding 1: fotografie door Dana van Leeuwen en styling door Marita Janssen

Afbeelding: 2 en 4 fotografie door Ayla Maagdenberg

Afbeelding 6: fotografie door Jeroen van der Spek en styling door Cyn Ferdinandus

Afbeelding 8: fotografie door Josephine Verhoef