Het lijkt tegeltjeswijsheid, maar is wetenschappelijk onderzocht: gelukkig zijn kun je leren. En omdat we jou alle geluk van de wereld gunnen, vragen we je de uitdaging aan te gaan om samen honderd dagen op zoek te gaan naar wat jou gelukkig maakt.

Vraag: wat voor cijfer geef je je geluk, op dit moment? Nu antwoorden.

Een zeven? Netjes! Een vier? Blijf lezen. Had je een acht? Zou dan een negen ook niet heel leuk zijn?

Misschien een beetje raar om ons geluk een cijfer te geven. En toch is het goed om het een keer te doen. Zeker aan het begin van deze geluks-challenge, die erop gericht is om je geluksgevoel met een paar punten te verhogen zodat je aan het einde ervan veranderd bent in een gelukkigere versie van jezelf.

let-go

Een stapje per dag

De challenge bevat honderd onderdelen – de hele lijst is terug te vinden in het blad, en online zullen we elke week tien tips met je delen. Concrete, praktische tips om te werken aan je geluk.

Werken aan je geluk is niet ingewikkeld. Het grootste geheim verklappen we nu al: het is het zoeken naar geluk, dat gelukkig maakt. Daarom is deze challenge ook eigenlijk niet echt een uitdaging in de gebruikelijke zin van het woord. Het is geen test, het is geen beproeving, het niet iets waar je doorheen moet om een doel te bereiken. Als het doel is om wat gelukkiger te worden, om een extra buffer te krijgen in je geluksgevoel, dan begint dat meteen al op het moment dat je de challenges doorleest en nadenkt over welke je als eerste wilt proberen.

En als je over een paar maanden je geluksgevoel langs een denkbeeldige meetlat legt en je geeft jezelf een paar punten hoger dan vandaag? Dan ben jij niet alleen gelukkig, wij zijn het ook.

We wensen je alle geluk van de wereld!

Maak het leuk: doe het samen

Het leuke aan het internet is dat je met anderen kunt delen hoe het met de voortgang van je gelukschallenge gaat. Heb je je collega’s ’s ochtends verrast met een bloemetje op hun bureau? Post er een foto van op Facebook, Instagram of Twitter met de #happinez100 – de leukste zullen we op deze pagina delen. Het zoeken naar geluk doe je niet alleen: op de Happinez redactie doen wij met je mee. Samen zullen we het vaker hebben over geluk én zullen we de meeste mensen om ons heen vragen wat hén gelukkig maakt. Natuurlijk hoef je je niet precies aan onze lijst te houden – als je zelf dingen toe wilt voegen, vinden we dat heel erg leuk.

Laat je ons weten waar jij gelukkig van wordt? Praat mee op Facebook, Instagram of Twitter en deel de voortgang van jouw gelukschallenge met #happinez100.

Happinez 100 - gelukschallenge

Benieuwd hoe het de redactieleden van Happinez tijdens de gelukschallenge vergaat? Bekijk hier onze vlogs: 

 

De gelukschallenge

  1. Maak een praatje

Sociaal contact maakt gelukkig. Het hoeft niet eens diep te gaan, gewoon een kort vriendelijk praatje is prima. In de rij bij de kassa (‘is dat lekkere wijn?’), bij de bloemenkraam (‘wat een prachtige rozen’), bij de bushalte (‘zal ik even helpen met de koffer?’) of een opstootje (‘wat is er aan de hand?’) Norse gezichten? Lekker laten gaan. Fijn: hoe vaker je het doet, hoe handiger je erin wordt.

  1. Wat ging goed?

Schrijf ’s avonds voordat je gaat slapen drie dingen op die goed gingen, waar je blij van werd. Gewoon iets moois wat je opviel mag ook. Hoe eenvoudiger hoe beter, een snelle notitie in je telefoon voldoet prima. Doe dit een tijdje elke avond, en lees af en toe terug. Heb je kinderen? Doe het samen met hen als onderdeel van het bedritueel.

  1. Doe eens iets anders

Ach, wij en onze ingesleten gewoonten. Elke dag dezelfde route neem je, zonder erbij na te denken. Maar vandaag niet. Neem een andere route. Fiets om. Door straten waar je misschien nog nooit bent geweest, al woon je er al tien jaar. Als je toch bezig bent: kies eens een ander merk, koop een andere krant of een ander tijdschrift dan je gewend bent. Altijd verrassend, als je wereld een stukje groter wordt.

  1. Spirituele groei

Om een dagje op te kauwen, een quote van zenleraar Rients Ritskes: ‘Voor mij is spirituele groei synoniem met gelukkiger zijn. Je kunt niet spiritueel groeien en ondertussen ongelukkiger worden. Je kunt wel nare dingen meemaken en ziek worden, maar desalniettemin zul je gelukkiger zijn.’

  1. Maak het jezelf gemakkelijk

Wilskracht is een achterhaald concept als het gaat om goede gewoonten aanleren. ‘Maak het jezelf gemakkelijk!’ is het advies van de Amerikaanse journaliste Gretchen Rubin. Bedenk vandaag één gewoonte die goed voor je is en gemakkelijk uit te voeren. Gezonder eten bijvoorbeeld. Leg de worteltjes op ooghoogte in de koelkast en verstop de Franse kaas in de groentenla. Snack worteltjes!

  1. Laat je verrassen

Ga voor toeval in je leven. Er gebeurt iets anders dan je verwacht en dat houdt je wakker en alert. Suggesties: ga naar een sneak preview, waarbij je niet weet welke film je te zien krijgt. Laat je kinderen de nieuwe muurverf kiezen. Vraag een bibliotheekmedewerker welk boek ze aanbeveelt. Vraag in een restaurant waar de kok het meest trots op is, en bestel dat.

  1. Zeg ‘ja’

Ja als iemand je vraagt om iets te doen, wat je eigenlijk niet durft? Zeg ja. Als een kind je vraagt om te spelen? Zeg ja. Dat laatste duurt vaak hooguit een kwartiertje. Ga mee op avontuur! Leestip: Shonda Rhimes, ‘Een jaar lang JA’ (uitgeverij Cargo).

  1. Zeg ‘nee’

Je eigen grenzen bewaken is belangrijk. Maar ook: nee zeggen tegen jezelf. Neem jezelf voor om elke dag één keer nee te zeggen tegen iets waarvan je weet dat het niet goed voor je is. Nee tegen jezelf en je eigen impulsen. Nee, je blijft niet eindeloos in bed liggen. Nee, je neemt geen derde glas wijn. Nee, je gaat niet zitten piekeren. Het helpt je om duidelijker te krijgen wat je wilt voor jezelf.

  1. Geniet!

De hele wereld is eropuit om jou gelukkig te maken, volgens de Indiase goeroe Osho. ‘Alles is precies zoals het moet zijn.’ Geniet ervan, adviseert de Indiase goeroe dan ook. Geniet van muziek, van gedichten, van creatief bezig zijn. Geniet van de natuur, van schoonheid, van stilte. Geniet van alles wat nieuw is, wat je nog niet kent. Als het een verrijking van je leven is, dan is dat menselijk geluk.

  1. Doe iets met je woede

‘Wrok is vergif innemen en verwachten dat iemand anders ziek wordt’ is een bekende uitspraak die wordt toegeschreven aan Nelson Mandela. Wrok is gestolde woede. Het lost niks op en het vreet je op van binnen. Heel naar! Heb je last van woede en wrok over iets wat je is aangedaan, besteed vandaag wat tijd om daarover na te denken. Wat is de oorzaak van je wrok? En vooral: hoe ga je dit in de toekomst voorkomen? Hoe kun je jezelf helpen de wrok los te laten? Vijf minuten. Om mee te beginnen.

  1. Hygge!

In Nederland hebben we gezellig, maar de Denen danken hun toppositie op de lijst van gelukkige landen aan ‘hygge’. Het woord ‘hygge’ gaat terug op een oud-Noors woord voor ‘troosten’. Er komen kaarsen aan te pas, zachte dekens, warme chocomel, een knapperend haardvuur, andere mensen – met wie je liefst net een flinke wandeling hebt gemaakt – en een storm buiten. Volgens Meik Wiking van het Happiness Research Institute voorziet hygge in een menselijke behoefte en word je er daarom zo gelukkig van. Hoe dan ook, vanavond: maak het knus. Vergeet niet een paar minuten dromerig in de kaars te kijken: bonuspunten voor de mini-meditatie.

  1. Bruto Nationaal Geluk

Waarom draait economie altijd om geld? Koning Jigme Singye Wangchuck van Bhutan ontwikkelde een alternatieve maatstaf voor de welvaart in zijn land, het Bruto Nationaal Geluk. Het gaat daarbij onder meer om duurzaamheid, milieu, cultuur en goed bestuur. De vraag van vandaag: wat is jouw Bruto Geluk en hoe kun je daaraaan bijdragen? Waar word je gelukkig van en hoe kun je dat meer in de praktijk brengen? En wat kun je doen voor het BNG van Nederland? (Tip: koop biologisch, eet een dag per week geen vlees).

  1. Denk minder

Ongelukkig zijn is makkelijk, zegt Osho, dat kan iedereen – maar gelukkig zijn is moeilijk. Want je kunt jezelf niet gelukkig denken; in echt geluk heb je geen gedachten. Dat vindt onze denkende geest niet fijn; die voelt zich niet graag overbodig. Dus die verzint prompt een paar problemen, zodat je weer begint te denken en niet meer gelukkig bent. Maar dat is alleen maar een slechte gewoonte, zegt Osho. En slechte gewoontes kun je afleren.

  1. Lees een boek

En dan bij voorkeur één dat je gelukkig maakt: • ‘Op naar geluk’, Ap Dijksterhuis (Prometheus) • ‘Het Happiness project’, Gretchen Rubin (A.W. Bruna LeV.) • ‘Het geluk in jezelf’, Deepak Chopra (Altamira) • ‘Geluk 2.0’, Leo Bormans (Lannoo) • ‘Ik geef je geluk’, Happinez (Arbeiderspers) • ‘De kunst van het geluk’, Dalai Lama (Xander Uitgevers) • ‘Als je zo slim bent, waarom ben je dan niet gelukkig?’, Raj Raghunathan (Business Contact)

  1. Ga voor ‘goed genoeg’

Uit onderzoek blijft dat ‘satisficers’ gelukkiger zijn dan ‘maximizers’. De eersten gaan voor ‘goed genoeg’, de maximizers zoeken de perfecte oplossing. Dat levert stress op en een onrustig gevoel – het kan altijd beter. Ga dus voor ‘goed genoeg’. Je hebt een hotelkamer nodig voor een weekendje Berlijn? Bedenk drie criteria (prijs, locatie, datum) en boek de eerste die eraan voldoet. Klaar. Schoenen nodig? Koop ze meteen, van drie weken wachten tot ze ergens anders drie euro goedkoper zijn word je niet gelukkiger.

  1. Neem vrij van je zorgen

Neem een snipperdag. Niet van je werk, maar van je problemen. Er zijn kwesties en problemen die je leven bijna lijken over te nemen. Je gezondheid. Zorgen om je ouders. Om je baan. Schrijf ’s morgens op waarom je je zorgen maakt, en neem de rest van de dag bewust vrij van je probleem. Morgen zijn ze er ook nog, en wie weet bedenk je juist dan wel een oplossing die het leven lichter maakt.

  1. Handel een vervelende klus af

De herwaardering van het vervelende klusje: met niks scoor je zo snel! Die suffe dingen waarvan je een schuldgevoel krijgt omdat je ze nog steeds niet hebt gedaan? Kies er één en doe het nu. Vandaag. Meteen. Repareer de lamp, maak een back up van je telefoongegevens, bel de tandarts voor een afspraak of je tante om te vragen hoe het gaat. Voor gevorderden: maak er een gewoonte van, en handel ’s morgens altijd als éérste het klusje af waar je het meeste tegenop ziet.

  1. Eén met het leven

Volgens Eckhart Tolle is het geheim van geluk samen te vatten in vier woorden: één met het leven. ‘Het leven, of God, danst in mij en in alle andere levensvormen. Dus ik BEN het leven.’ Het is alleen het ego dat ongelukkige gedachten en onvrede veroorzaakt. Hoe waar is dit voor jou?

  1. Loop op blote voeten

En liefst buiten, in het gras, op het strand. Je bent in contact met de aarde, en krijgt er een gratis voetmassage bij. Dus vandaag: doe een keer je schoenen uit en loop op blote voeten. In de tuin. Het bos. Voor de gein een stukje op straat, voel de stenen op de stoep voor je huis. Als gewoonte: schop af en toe even je slippers uit en voel hoe warm de straatstenen zijn, de ribbelige structuur van de matten in de speeltuin of loop een paar passen door de sneeuw.

  1. Stel het kind in jezelf gerust

Een gedachtenexperiment. Ga terug naar een moment in je jeugd dat je eenzaam was. Ga naast jezelf zitten, als de volwassene die je nu bent. Vertel het kind iets liefs, stel het gerust, of zeg niks. Meer tijd? Schrijf een brief aan je vroegere zelf.

  1. Doe alsof

Deze is voor een dag dat je echt het liefst op de bank wilt ploffen en helemaal niets wilt doen: dóe energiek – als je het niet bent, doe je gewoon alsof – daar kikker je van op. Als je moe bent, word je alleen maar vermoeider als je de hele avond voor een beeldscherm blijft hangen. Bel iemand op en ga er samen op uit. Dubbele winst.

  1. Rust, reinheid, regelmaat

Structuur. Het klinkt natuurlijk niet heel bohemien. Elke dag op een vaste tijd opstaan, vaste tijd eten, op tijd naar bed. Maandag wasdag, vrijdag vis – terug naar de rust, reinheid en regelmaat van de jaren vijftig, zo voelt het. En toch… er is veel voor te zeggen. Misschien wel juist in de moderne tijd, waar we overspoeld worden door keuzemogelijkheden. Want dit is het grote voordeel: als je je dagelijks leven zo georganiseerd hebt dat het eigenlijk vanzelf gaat, hoef je er niet meer over na te denken. En dat schept ruimte voor ándere dingen om je mee bezig te houden. Het brengt rust in de tent. Dus probeer het uit. Een weekje.

  1. Een dag zonder klacht

Klagen doen we allemaal wel eens, maar het heeft een nadeel: het lost niks op. Kijk ’s morgens naar