7 dingen die je herkent als je een 'hoarder' bent (en hoe je leert ontspullen)
Terug naar overzicht

7 dingen die je herkent als je een ‘hoarder’ bent (en hoe je leert ontspullen)

Categorie
7 dingen die je herkent als je een ‘hoarder’ bent (en hoe je leert ontspullen)

Er zijn maar weinig mensen die de kunst van het minimalisme écht onder de knie hebben. De meesten van ons verzamelen namelijk toch een hele hoop spullen in hun leven en bij de echte verzamelaars is het woordje weggooien nergens in het woordenboek terug te vinden.

Ben jij een hoarder (in spé?) Dan herken je jezelf waarschijnlijk in een paar van deze punten:

  • Je bent emotioneel gehecht aan spullen
    Je denkt weleens terug aan mooie spullen die je vroeger had maar nu niet meer en word daar vaak een tikkeltje depressief van.
  • Je huis staat vol spullen die je nooit gebruikt
    Veel van deze spullen staan symbool staan voor de persoon die je zou willen zijn (romans die je gelezen móet hebben of kleren die heus nog weleens gaan passen).
  • Je hebt niets om aan te trekken
    Je kledingkast puilt uit van de truien, jurkjes en schoenen, maar toch sta je iedere ochtend vertwijfeld voor je kast terwijl je verzucht: ‘ik heb niets om aan te trekken’.
  • Je bent snel jaloers
    Wanneer je op Instagram een mooi interieur voorbij ziet komen, voelt je eigen huis als een inferieure versie van dit droomplaatje.
  • Als je iets weggooit (als het al zover komt) kan dit je erg overstuur maken.
    Afstand doen van spullen vind je lastig. Je weet immers nooit wanneer je die iPod Nano uit 2005 nog een keer nodig zult hebben.
  • Je bent verslaafd aan (internet)shoppen
    O, wat kun je soms in je hoofd zitten met iets wat je graag wilt hebben: een mooi interieurobject, dat rokje dat je zag bij je leuke hippe buurmeisje, die superhandige gadget. Er gaat vaak geen week voorbij zonder dat je iets nieuws hebt gekocht en een aankoop zorgt bij jouw gegarandeerd voor een boel geluksstofjes. Na een nieuwe aanwinst zweef je even weg op een wolkje endorfine, maar je bent weer net zo snel bezig met een volgende product op je wensenlijst.
  • Je kan wel wat hulp gebruiken
    De gedachte aan ontspullen doet je spontaan het zweet uitbreken, maar als er zoiets zou bestaan als een opruimfee, dan is ze meer dan welkom.
  • Je huis zit vol rommelgetto’s
    Ruimtes die je niet kan gebruiken of waar je liever niet komt omdat daar veel te veel staat (wat eigenlijk wel weg kan).

Zo raak je minder gehecht aan spullen

Volgens duurzaam ondernemer Tom van de Beek kun je hebzucht alleen volhouden met een dik rookgordijn in je hoofd. Of uit angst om alleen te staan of niet geaccepteerd te worden. ‘Nieuwe kleren of een groter huis brengen je echter alleen schijnveiligheid en geen echt contact. We hebben allemaal last van een soort beeld waaraan we denken te moeten voldoen, om geaccepteerd te worden door andere mensen. Allerlei slechte gewoonten maar ook overdreven materialisme komt volgens mij voort uit een gemis. Als je een gemis ervaart, ga je op zoek naar iets waarmee je die leegte op kunt vullen. Soms gaat het zelfs alleen om de verslaving aan het willen hebben: zodra je het hebt, wil je weer iets nieuws.’

De oplossing is volgens Tom zelfontplooiing: ‘Erachter komen wie je bent, liefde delen met anderen. De kwaliteit in het leven is veel belangrijker dan kwantiteit. Als je je afgescheiden voelt van andere mensen wil je dat opvullen: spullen verzamelen kan een manier zijn. Ga na bij jezelf wat er precies áchter de behoefte zit: als je dat onderzoekt kom je verder. ‘

Ontspullen: 3 tips

Tip 1: word je echt blij van dit object?
Ontdek waar je blij van wordt, en stel deze vraag vervolgens item voor item. Is het antwoord nee? Dan is het stuk makkelijk om weg te gooien. Als je dat bij al je bezittingen hebt gedaan, realiseer je je wat belangrijk voor je is. Je voelt een grotere verbondenheid met de spullen die je hebt gehouden en gaat je bezit steeds meer koesteren. Daardoor zal je huis nooit meer rommelig worden.

Tip 2: de omgekeerde-kleerhangermethode
De Britse duurzaameheids-expert James Wallman gebruikt voor  voor zijn kleding  ‘de omgekeerde-kleerhangermethode’: ‘Hang alle kleerhangers met het haakje naar dezelfde kant in de kast. Draag je iets, dan hang je het terug in de kast met het haakje de andere kant op. Aan het eind van een maand (of een half jaar) breng je de ongedragen kleding naar het goede doel.

Tip 3: maak er een spelletje van
Speel het spel Brewsters Millions’: ‘Geef een maand of een half jaar lang net zoveel uit als je normaal zou doen, maar zorg ervoor dat je er aan het eind van die periode niks fysieks bij hebt gekregen. Ga dingen doen, voelen, zien, aanraken, proeven en beleven.

Dit vind je vast ook leuk