Waarom je een kind wilt leren over de geest - Happinez
Terug naar overzicht

Waarom je een kind wilt leren over de geest

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Waarom je een kind wilt leren over de geest

We leren kinderen biologie, geschiedenis en aardrijkskunde, maar waarom leren we hen zo weinig over de mooie, mysterieuze en complexe menselijke geest?

Er wordt soms flink gemopperd op onze scholen, docenten en lespakketten. Toch is goed onderwijs één van de grootste voorrechten die wij in Nederland genieten. Elk kind gaat naar school en leert daar rekenen, schrijven en lezen. Ook leren we de grammaticaregels, horen we verhalen over koningen en andere belangrijke figuren in de geschiedenis en ontdekken de stelling van Pythagoras (om ‘m net zo snel weer te vergeten). Maar zou ons toch al hoogstaande onderwijs nóg beter willen worden, dan zou er ook meer aandacht zijn voor zielenzaken.

In het gareel lopen

Vanaf het moment dat kinderen rond hun vierde levensjaar naar de basisschool gaan, worden ze klaargestoomd voor de Westerse prestatiemaatschappij. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, leergierig en klaar om de wereld te ontdekken. Toch wordt dat nauwelijks gestimuleerd in het huidige onderwijssysteem. Wat we ze wel leren? Hoe ze in het gareel moeten lopen. Luisteren naar de juf, niet praten voor je beurt en precies zo leren schrijven als alle andere kinderen. Alles om zo hoog mogelijke cijfers te halen om zo een ‘kans op de beste toekomst’ (wat dat dan ook is) te garanderen.

Wat is het signaal?

Natuurlijk is het belangrijk om de feiten en regels te kennen die men nu op scholen geleerd krijgt. En is het niet aan de ouders om kinderen op emotioneel niveau klaar te stomen voor het leven? Maar wat voor signaal geven we af aan onze kinderen als we hen alles leren over feiten, formules en regels, maar niets over de menselijke geest? Hoe weerbarstig of verwarrend deze kan zijn, maar ook hoe krachtig en weerbaar?

Torenhoge statistieken

De cijfers van mensen die kampen met depressie, burn-out, AD(H)D, paniekaanvallen of angststoornissen lijken steeds hoger te worden. Of dit komt doordat er door toegenomen aandacht voor mentale problemen steeds meer mensen hulp zoeken of dat we er psychisch echt slechter aan toe zijn tegenwoordig, weet ik niet. Wat ik wél weet: wanneer mensen beter op de hoogte zijn van de verschillende mentale problemen die er zijn, kunnen mensenlevens gered worden. Ofwel doordat anderen in de omgeving sneller herkennen wanneer het niet goed gaat, ofwel omdat mensen sneller om hulp (durven) vragen.

Psychologie en filosofie

Het zou goed zijn als we naast biologie, rekenen en geschiedenis ook psychologie- en filosofieles zouden geven. Natuurlijk zijn er tal van geweldige docenten die op hun eigen manier al proberen kinderen niet alleen rationeel maar ook emotioneel op te voeden. Maar hoe mooi zou het zijn als dat niet per individu verschillend is, maar een koers die elke docent en elke school vaart.

Levenslessen

Laten we onze kinderen leren dat het oké is om na te denken over het leven, om te fantaseren en om situaties van verschillende kanten te bekijken. Leer kinderen dat er in de meeste gevallen niet één waarheid is, maar dat het perspectief van waaruit je kijkt een grote rol speelt. Help kinderen al vroeg aandacht te geven aan hun persoonlijke ontwikkeling; geef ze levenslessen over hoe om te gaan met moeilijkheden zoals verdriet, verlies en boosheid. Niet in plaats van het rekenen, schrijven en lezen, maar als aanvulling daarop. Want succes is fijn, maar er is niets fijner dan een zinvol leven leiden en weten wie je bent, wat je kunt, wat je belangrijk vindt en hoe je kunt bijdragen aan een mooiere wereld.

Meer lezen?

  • Zeg als ouder ook sorry tegen je kind
  • Durft jouw kind te falen?
  • Een duik in het diepe: zo ga je om met angst

Meest populair