Waarom goede voornemens vaak mislukken en hoe ze wél volhoudt - Happinez
Terug naar overzicht

Waarom goede voornemens vaak mislukken en hoe ze wél volhoudt

Categorie
Fotografie
Tekst: Dorien Vrieling
Waarom goede voornemens vaak mislukken en hoe ze wél volhoudt

De kop is eraf: januari is alweer een week oud, en dat geldt dus ook voor je goede voornemens. Misschien houd je nog onverstoorbaar vol (goed bezig!), maar het kan ook zijn dat er al wat scheurtjes zijn verschenen in je vastberadenheid. Deze vijf tips helpen je in elk geval om de moed erin te houden.

Tip 1: Ken jezelf

Eigenlijk begint elke vorm van verandering hiermee. Ben je iemand die enorm geniet van gebakjes, vraag dan niet van jezelf dat je alle taartjes de komende maanden van je menu schrapt. Dat is nergens voor nodig, en het maakt je alleen maar gefrustreerd. De sleutel van een gezond eetpatroon is matigheid. Dus bewaar die lemon meringue of pecan pie voor speciale momenten – en doe intussen rustig aan met de koekjes, de chips en al die andere dingen die vaak niet eens echt lekker zijn.

Heb je jezelf voorgenomen om flink te gaan sporten dit jaar, maar ben je eigenlijk helemaal geen sportliefhebber? Houd het dan dicht bij jezelf. Verwacht niet dat je elke dag gaat hardlopen of jezelf gaat afbeulen in de fitnessruimte, maar kies iets wat je leuk vindt. Waarom ga je niet dansen, boksen, hoelahoepen? Doe waar je lol in hebt, dan houd je het veel beter vol.

Tip 2: En ken je smoesjes

In het boek ‘Steeds beter. Verander je gewoonten, verander je leven’ van Gretchen Rubin zet de Amerikaanse schrijfster alle uitvluchten op een rij die we bedenken om ons plan niet te hoeven uitvoeren. En dat zijn er nogal wat. Vaak weet je van jezelf best dat je een smoes zit te verzinnen, en hoe bewuster je je daar van bent, hoe makkelijker het is om die uitvlucht te counteren. Tegenover elke smoes staan namelijk altijd een heleboel goede redenen om juist wél te gaan sporten / met een vriendin af te spreken / een gezonde maaltijd klaar te maken / wat je je ook maar voorgenomen hebt.

Tips 3: Neem de tijd

Het zit al besloten in het hele concept van goede voornemens: op 1 januari ga je van de ene op de andere dag veranderen. Steek je vanaf die dag nog een sigaret op of neem je meer dan één koekje bij de thee, dan is alles verloren. Toch? Nee, joh. Door te denken dat je het vanaf 1 januari allemaal perfect moet doen, zet je bij voorbaat een bijl aan de wortel van de verandering die je zo graag wilt realiseren. Uit onderzoek blijkt dat geleidelijke verandering veel meer en veel duurzamer effect heeft. Zie je goede voornemens als een plan dat je wilt (niet: moet) uitvoeren, en dat verloopt met vallen en opstaan. Zoals alles in het leven. Je zult zien dat het, door vol te houden en jezelf de missers te vergeven, steeds makkelijker wordt.

Tip 4: Wees lief voor jezelf

Zelfkritiek is heel menselijk, maar zeg nu zelf: wanneer heeft een preek tegen jezelf (‘Nu moet het echt klaar zijn!’ ‘Wat ben jij zwak, zeg’) je voor het laatst gemotiveerd? Het tegenovergestelde heeft veel meer effect. Prijs jezelf om de verandering die je hebt ingezet, en blijf jezelf bemoedigen zoals een goede vriendin dat zou doen. Je bent goed bezig.

Tip 5: Weet voor wie je het doet

In een periode waarin iederéén met goede voornemens bezig lijkt te zijn is het gemakkelijk om het doel van je plan uit het oog te verliezen. Je vergeet even waarom je dit ook alweer wilde en lijkt deel te nemen aan een onderlinge wedstrijd waarvoor je je helemaal niet had ingeschreven. Raak niet gefrustreerd wanneer je collega’s ‘verder’ lijken te zijn dan jij of ‘vasthoudender’ zijn dan jij. Je doet het niet voor hen, je doet het niet om te ‘winnen’, je doet het alleen maar voor jezelf.

Dit vind je vast ook leuk