Zo vergroot je de kans om 100 jaar oud te worden - Happinez
Terug naar overzicht

Zo vergroot je de kans om 100 jaar oud te worden

Categorie
Zo vergroot je de kans om 100 jaar oud te worden

Er was eens een plek waar mensen gezond en vrolijk stokoud worden. Waar westerse welvaartsziekten nauwelijks voorkomen. Een plek waar mensen maar liefst drie keer zoveel kans hebben als wij om honderd te worden. Wat is het geheim van de kerngezonde, gelukkige en zeer oude mensen die daar wonen?

Schrijver en onderzoeker Dan Buettner bezocht vier gebieden in verschillende werelddelen, waar de bewoners gemiddeld ouder worden dan elders: Sardinië (Italië), Okinawa (Japan), Nicoya (Costa Rica) en in Loma Linda (Verenigde Staten). De ‘Blauwe zones’ worden ze door wetenschappers genoemd – heel simpel omdat op de wereldkaart waarop de onderzoekers hun bevindingen aantekenden, deze gebieden met een blauwe viltstift waren omcirkeld… Kunnen wij iets van de bewoners van deze gebieden leren?

Je hoeft niet te verhuizen naar de andere kant van de wereld om je kansen op een lang leven te vergroten, concludeerde Buettner. Wel heeft het te maken met leefgewoonten en de manier waarop je in het leven staat. Op basis van gesprekken en ervaringen kwam hij tot negen inzichten om je levensduur mogelijk te kunnen vergroten.

1. Blijf in beweging

100-plussers in de Blauwe Zones doen allemaal aan regelmatige lichaamsbeweging.

– Neem de trap in plaats van de lift, schaf afstandsbedieningen af, pak de fiets in plaats van de auto.

– Beweeg met plezier: ga niet naar de sportschool als je daar een hekel aan hebt.

– Ga tuinieren. Spitten en wieden: tuinieren vereist zeer diverse lichaamsbeweging en werkt stress verlagend.

2. Eet gematigd

Als een soort gebed voor het eten prevelen de bejaarden in Okinawa [hara hachi bu], een confuciaanse spreuk die betekent: ‘eet tot je tachtig procent vol zit’. Hoe je weet of je op tachtig procent zit? Simpel: je stopt als je geen honger meer hebt. Die extra twintig procent is precies het verschil tussen aankomen of afvallen.

– Schep het eten op en zet daarna de schalen in de keuken. Zo ben je minder snel geneigd een tweede keer op te scheppen.

– Maak het volume van het eten groter: Een smoothie die extra opgeklopt is, geeft sneller een verzadigd gevoel.

– Gebruik kleine borden. Op een groot bord schep je meer op.

– Eet langzaam en met aandacht, dan geniet je er ook echt van. Ga er echt voor zitten.

– Eet vroeg op de dag het meest uitgebreid: alle inwoners van de Blauwe Zones eten de grootste maaltijd al voor de middag. De rest van de dag heeft je lichaam tijd om het eten te verbranden.

3. Eet minder vlees, meer groente en fruit

De hoogbejaarden in de Blauwe Zones eten weinig vlees. Bij iedere maaltijd eten ze minstens twee soorten groente en tussendoor veel fruit.

– Eet niet meer dan twee keer per week vlees, in porties die niet groter zijn dan een pakje kaarten

– Zorg voor goedgevulde fruitschalen overal in huis

– Zet bonen en noten op het menu. Bonen zijn een belangrijk voedingsmiddel in de Blauwe Zones. Studies hebben aangetoond dat het eten van alle soorten noten de levensverwachting verhoogt.

4. Drink goede wijn

Een of twee alcoholische consumpties per dag lijkt de kans op hartaandoeningen, stress en chronische ontstekingen te verlagen.

5. Vind een levensdoel

Of het nu een baan is, een hobby, de zorg voor andere mensen of liefde voor je kinderen: het hebben van een levensdoel werkt stressverlagend, houdt de hersens scherp. Het is belangrijk om ’s morgens een reden te hebben om op te staan.

– Formulier een persoonlijke missie. Waar loop je voor warm? Waar sta je ’s morgens voor op? Bedenk wat echt belangrijk voor je is.

– Bespreek je plannen met anderen. Laat je stimuleren en adviseren door mensen.

– Scherp je brein door iets nieuws te ondernemen.

6. Ban stress uit je leven

Tijd nemen om te genieten en uit te rusten, dat is een van de belangrijkste lessen uit de Blauwe Zones.

– Breng zo min mogelijk tijd door met tv, radio en internet. Het geeft zoveel drukte en leidt af van het werkelijke leven.

– Mediteren geeft rust. Houd een plek in huis rustig en ga daar iedere dag even mediteren, alleen of met anderen.

7. Sluit je aan bij een geloofsgemeenschap

Alle honderdplussers in de Blauwe Zones zijn lid van een geloofsgemeenschap. Gebleken is dat religie het aantal levensjaren vergroot. Welke religie, dat maakt niet uit. Gelovige mensen hebben vaak een groter gevoel van eigenwaarde en ontlenen houvast aan de voorschriften van hun religie.

8.Houd je familie in ere en wees zuinig op goede vrienden

In alle Blauwe Zones zijn de familiebanden sterk en hecht. De zorg voor familie is vanzelfsprekend bij deze honderdplussers: zij waren altijd toegewijd aan hun kinderen en nu beantwoorden kinderen en kleinkinderen hun liefde en zorg.

– Doe dingen samen. Sta erop dat minstens eenmaal per dag gezamenlijk wordt gegeten en neem de tijd voor gesprek. Zorg voor een ‘wij-gevoel’.

– Maak een familiealtaar. Een wand of een tafel waar foto’s en andere herinneringen aan overleden dierbaren een plaats krijgen.

De inwoners van de Blauwe Zones gebruiken hun religie om met elkaar delen. Dit zorgt voor grote sociale verbondenheid: mensen steunen elkaar wanneer dat nodig is. Onderzoek aan de universiteit van Harvard heeft aangetoond dat er een verband is tussen sociale verbondenheid en levensverwachting: mensen met de meeste sociale banden bleken twee of drie jaar langer te leven.

– Omring je niet met mensen die aanzetten tot negatief gedrag,

– Investeer in vriendschappen. Ontmoet elkaar regelmatig, onderneem dingen samen.

Dit vind je vast ook leuk