Zo leer je luisteren om te begrijpen, niet om te reageren (en nog 9 adviezen voor betere gesprekken) - Happinez
Terug naar overzicht

Zo leer je luisteren om te begrijpen, niet om te reageren (en nog 9 adviezen voor betere gesprekken)

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Zo leer je luisteren om te begrijpen, niet om te reageren (en nog 9 adviezen voor betere gesprekken)

Een goed gesprek kent de juiste balans tussen spreken en luisteren, maar ergens lijken we die balans uit het oog verloren te zijn. Journalist Celeste Headlee helpt ons ‘m terug te vinden.

In tijden van social media, filterbubbels en technologie lijken echte gesprekken steeds zeldzamer te worden. In veel gevallen proberen we vooral heel hard onze eigen mening te verkondigen in plaats van dat we luisteren naar die van een ander. We hebben negen van de tien keer ons standpunt al bepaald vóór we een conversatie beginnen en als we communiceren, doen we dat steeds vaker via een schermpje.

De Amerikaanse radiopresentator Celeste Headlee weet precies hoe je een goed gesprek moet voeren en constateert tegelijkertijd ook dat de meeste mensen er niet zo goed in zijn. In haar Ted-talk geeft ze ons gelukkig tien nuttige adviezen voor het voeren van een goed gesprek. Oh, en vergeet vooral alle communicatie-adviezen als ‘knik regelmatig’ en ‘maak oogcontact’. Volgens Celeste is er geen reden om te doen alsof je aandacht voor iemand hebt als je daadwerkelijk aandacht voor iemand hebt. Daar zit wat in.

1. Luister

Stephen R. Covey zei ooit: ‘De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om te begrijpen, maar puur zodat ze kunnen reageren’. Echt luisteren is een kunst die maar weinig mensen verstaan, maar die zoveel rijkdom brengt als je het onder de knie hebt.

2. Wees aanwezig

Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Denk niet aan de ruzie met je partner of het geklieder van je kind die ochtend, maar richt al je aandacht op het gesprek.

3. Waak voor preken

Mensen vallen vaak in de valkuil om te gaan orakelen en verliezen daarbij de functie van het gesprek volledig uit het oog. Als je simpelweg een mening had willen verkondigen, had je beter een Facebookpost of blog kunnen schrijven. Een gesprek draait om spreken én luisteren.

4. Stel open vragen

Probeer vragen te stellen die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’, ‘waar’ en ‘wanneer’. Vraag iemand bijvoorbeeld ‘Hoe voelde dat?’ of ‘Wat deed dat met je?’ Zo geef je iemand de kans zelf na te denken en vul je het niet al in voor een ander.

5. Ga mee in de flow van het gesprek

Tijdens een gesprek zullen tal van ideeën en verhalen in je gedachten opborrelen. Het is verleidelijk deze meteen te uiten, zelfs al heeft het helemaal niets te maken met het onderwerp waar de ander over aan het vertellen is. Celeste zegt: “Laat die gedachten komen, maar laat ze ook weer gaan. Iemand onderbreken omdat jij gewoon heel erg graag je zegje wil doen, betekent dat je niet aan het luisteren bent.”

6. Wees eerlijk

Toegeven dat je iets niet weet, betekent niet dat je dom bent, maar dat je eerlijk bent.

7. Maak jouw ervaringen niet gelijk aan die van hen

Heeft iemand het over een lastige ervaring op het werk, begin dan niet over jouw vervelende baas. Ervaringen zijn voor ieder individu anders. Probeer eerder open vragen te stellen over de ervaring van je gesprekspartner.

8. Probeer niet in herhaling te vervallen

Veel mensen willen hun punt zo graag duidelijk maken dat ze ‘m blijven herhalen, zeker in werksituaties komt dit vaak voor. En negen van de tien keer hoorden de anderen ‘m de eerste keer ook al.

9. Maak je niet druk om details

Jaartallen, namen, data – niemand geeft er echt om. Mensen geven er om wie jij bent, wat je doet, hoe je bent en wat je voelt.

10. Hou ’t kort

Of zoals Celeste zegt: “A good conversation is just like a mini-skirt. Short enough to retain interest, long enough to cover the subject.”

Meest populair