Kun je maar geen innerlijke rust vinden? Dit kan in de weg zitten
Terug naar overzicht

Kun je maar geen innerlijke rust vinden? Dit kan in de weg zitten

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Kun je maar geen innerlijke rust vinden? Dit kan in de weg zitten

Lukt het je niet om innerlijke rust te vinden? Zelfs nu je elke avond trouw rozenkwarts op je nachtkastje legt en regelmatig braaf in de downward dog staat? Deze vier dingen kunnen de oorzaak zijn van de verstoring.

Wat schiet jou te binnen als je aan innerlijke rust denkt? Voor iedereen hebben deze woorden een andere betekenis. Wat het ook voor jou betekent, de meeste mensen zijn het er wel over eens dat het iets is om naar te streven. Iemand met innerlijke rust kun je vergelijken met de oceaan. Aan het oppervlak kan het stormen en tekeergaan, maar zodra je dieper duikt is het kalm en stil.

In onze zoektocht naar innerlijke rust proberen we van alles. Van yoga en aromatherapie tot het aanschaffen van kristallen en massages met etherische oliën. Allemaal krachtige methodes, maar zolang er dingen in je leven zijn die chaos en stress veroorzaken zullen geurkaarsen of het uitvoeren van de zonnegroet je geen innerlijke rust opleveren. Wie echte innerlijke rust wil ervaren, zal daarom in de spiegel moeten kijken. Wat weerhoudt je er écht van om je senang te voelen? Zou het kunnen dat het één van de volgende dingen is?

Teveel negatief geleuter (in je hoofd)

Mensen die innerlijke rust ervaren, laten zich niet heen en weer slingeren door hun eigen emoties of gedachten. Wanneer je dat wel doet, is jouw eigen denkwijze misschien wel de grootste blokkade op weg naar innerlijke rust.

Er zijn veel destructieve gedachtepatronen en één van de meest hinderlijke is misschien wel gepieker. Het oneindig mentaal herkauwen van situaties, gebeurtenissen of (nog erger) dingen die niet eens echt gebeurd zijn. Zo’n (vaak negatieve) denkspiraal veroorzaakt stress, onzekerheid en somberheid.

Piekeren is schadelijk voor innerlijke rust. Het haalt je uit het hier en nu. Dat moment – het hier en nu – is waarschijnlijk veel minder bedreigend dan de situatie in je hoofd, maar het lukt je niet dit te omarmen. Dit is één van de belangrijkste redenen om te mediteren. Het helpt je om die eeuwig zeurende innerlijke criticus de mond te snoeren en te focussen op het leven dat recht voor je neus gebeurt.

Het lichaam verwaarlozen

Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Steeds meer wetenschappelijke studies leveren bewijs voor die link die al eeuwen vermoed wordt. Om die reden is het belangrijk om lief te zijn voor je lichaam – de tempel waarin jouw geest huist.

Om optimaal te functioneren heeft het menselijk lichaam bepaalde voedingsstoffen nodig. Net als een auto benzine nodig heeft om te rijden, hebben wij eiwitten, koolhydraten en vetten nodig om te kunnen functioneren. Wanneer we ons lichaam niet de benodigde ‘benzine’ geven, kan dat een hoop stress en lichamelijk ongemak opleveren.

Om dezelfde reden is het belangrijk om voldoende te bewegen. Je hoeft jezelf heus niet vier keer per week in de sportschool af te beulen om een wasbordje te krijgen, maar een zekere mate van beweging (op regelmatige basis) is een cadeautje aan jezelf. Sport zorgt voor ontlading van stress en geeft een boost aan je energielevel, spijsvertering en bloedcirculatie. Een fit lijf creëert een helder hoofd – iets dat je gaat helpen in die zoektocht naar innerlijke rust.

Een (te) volle agenda

Een te volle agenda is geen goede basis voor innerlijke rust. Als ’t op werk of sociale activiteiten aankomt, is het belangrijk dat er een balans is. Op dit moment is die balans bij veel mensen zoek. Maar wie teveel hooi op de vork neemt, heeft geen tijd om na te denken hoe je je eigenlijk voelt.

Ons brein is niet gemaakt om op zoveel dingen tegelijk te focussen. Ban multi-tasken uit je leven (daar is nog nooit iemand minder gestrest van geworden) en reserveer genoeg tijd voor jezelf in je agenda. Wat ‘genoeg’ is, kan alleen jij bepalen. De één kan elke avond de hort op zonder uitgeput te raken, anderen zitten het liefst vijf dagen per week op de bank. Er is geen goed of fout, wel een manier die voor jou werkt.

Rommel in je omgeving

Een chaotische omgeving met veel spullen, kan in de weg staan van een kalme geest. Een opgeruimd huis en organiseerde werkplek zorgt voor rust in het hoofd. Hoe jij je voelt is een reflectie van wat er om je geen gebeurt. Wanneer troep en spullen voor teveel onrust zorgen, wordt het een stuk lastiger om in verbinding te raken met jouw rustpunt.

Gelukkig is dit een van de makkelijkste dingen die je kunt veranderen. Reserveer een middagje voor een grote schoonmaak en ervaar het verschil.

Teveel afleiding om je heen

Niets lekkerder dan na een drukke werkdag op de bank ploffen en gedachteloos langs alle televisiekanalen te zappen, toch? Nou, nee dus. Onderzoek wijst uit dat tv kijken ons helemaal niet ontspant. Het zorgt er namelijk niet voor dat we opladen, maar dat we worden afgeleid van innerlijke zaken die écht om aandacht vragen.

Hetzelfde geldt voor urenlang door Instagram en Facebook scrollen. Gedachteloos televisie kijken of met je telefoon spelen zorgt er niet voor dat je met een voldaan gevoel achterblijft, maar brengt alleen maar onrust en stress. Wie zich teveel door telefoon en televisie laat afleiden, zal al snel merken dat de geest onrustig wordt.

Innerlijke rust creëren kan op duizend manieren en er zijn ook duizend hindernissen die je daarvoor zal moeten nemen. Sommige groot en overduidelijk, anderen juist klein en subtiel. Hoewel de zoektocht naar innerlijke rust daarom strikt persoonlijk is, gelden deze blokkades voor vrijwel iedereen. Wie dit aanpakt, zet dan ook een mooie eerste stap naar die gewenste inner peace.

Nooit meer iets missen van Happinez? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Meest populair