Waarom je niet altijd happy en gelukkig hoeft te zijn - Happinez
Terug naar overzicht

Waarom je niet altijd happy en gelukkig hoeft te zijn

Categorie
Tekst
Gabriëlle Koster
Waarom je niet altijd happy en gelukkig hoeft te zijn

Loop de gemiddelde boekhandel in en je vindt op z’n minst een hele afdeling die zich richt op gelukkiger worden. Geluk houdt ons bezig.

Sterker nog, gelukkig zijn lijkt het hoogst bereikbare onder millennials, zo stelt documentairemaker Floris Alberse (28) in zijn documentaire ‘Dokter, ik moet gelukkig zijn. We vinden gelukkig zijn met ons leven bijvoorbeeld belangrijker dan een goede carrière of een grote som geld op onze rekening. Maar worden we van die drang naar geluk niet juist ontzettend ongelukkig?

Een kleurenpalet aan emoties

Hoe vaak hoor je niet dat je je eigen geluk moet creëren en dat het slecht is voor je energie om verdrietig te zijn? Een spiritueel persoon heeft altijd positieve energie. Je ziet een monnik toch ook nooit verdrietig kijken of pissig zijn? Nou, mispoes. In het boeddhisme accepteren ze lijden als een onderdeel van het leven. Pijn, verdriet, boosheid: het hoort er allemaal bij. Het zijn al die emoties bij elkaar die ons mens maken. Immers zonder verdriet geen blijdschap. Of, zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: ‘no rain, no flowers’. Verdriet is dus onderdeel van je geluk. Net als boosheid. En blijdschap. En euforie. Het maakt ons heel, als mens. ‘Het idee heerst dat onze emoties positief of negatief zijn, [maar] ik denk dat al onze emoties normaal en aanpasbaar zijn en een doel of functie hebben’, zegt William Breen, klinisch psycholoog. ‘Ze allemaal gebruiken betekent dat we een rijk, bevredigend leven leiden.’

Omarm je dipdag

Een rijk en bevredigend leven door alle emoties die we als mens ervaren er simpelweg te laten zijn. Dat klinkt niet verkeerd, toch? Het zit ‘m allemaal in acceptatie. Een monnik stoot ook heus zijn kleine teen weleens aan een tafel. En dat vindt hij waarschijnlijk net zo onprettig als jij. En soms gebeuren er dingen in je leven waar je geen invloed op hebt, maar die je wel heel verdrietig maken. Dat heeft een monnik ook heus. Maar het hoort bij het leven. Alles mag er zijn.

Zoals Morgan Harper Nichols ooit zo mooi zei: ‘For the highs and lows, and moments in between, mountains and valleys, rivers and streams, for where you are now, and where you will go, for ‘I’ve always known’ and ‘I told you so’, for ‘nothing is happening’ and ‘all has gone wrong’, it’s here in this journey, you will learn to be strong, you will get where you’re going, landing where you belong’.

Acceptance and Commitment Therapy

Moeite met narigheid omarmen? Daar kun je hulp bij zoeken. Zo heeft de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes de ACT methode ontwikkeld. ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, een nieuwe vorm van Gedragstherapie. De ACT-methode helpt een rijk en zinvol leven te leiden waarin men leert effectief om te gaan met tegenslagen die onvermijdelijk op je pad komen. ACT doet dit aan de hand van zes krachtige principes die iedereen in staat stelt een vaardigheid te ontwikkelen die het leven zal verrijken. Het draait hierin om:

  • Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  • Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
  • Zelf als Context: Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.
  • Hier en Nu: In contact komen met het hier en nu.
  • Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd Handelen: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

It’s in the little things

En natuurlijk mag je dan nog steeds op zoek gaan naar geluk. Maar realiseer je dat dingen buiten jezelf, je vaak maar tijdelijk gelukkig maken. Het zijn juist de kleine dingen in je leven die voor echt geluk zorgen, zo stelt gelukswetenschapper en socioloog Christine Carter in haar boek ‘Niets meer aan doen.  Zo is volgens haar dankbaarheid ‘een soort heilige graal naar geluk’. En die dankbaarheid, die kun je jezelf dus aanleren. In de vorm van een dankbaarheidsdagboek, bijvoorbeeld. Aan het einde van de dag schrijf je drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Voor je prachtige gezin, bijvoorbeeld. En het feit dat je koelkast vol was en je daarom dus niet nog even snel boodschappen moest doen. Maar ook voor de minder leuke dingen, waardoor je de leukere dingen nog meer waardeert. In everything, give thanks (ook na die boze of verdrietige bui).

Meer lezen over geluk?

Dit vind je vast ook leuk