Terug naar overzicht

De voordelen van zelfmassage volgens de Ayurveda

Categorie
De voordelen van zelfmassage volgens de Ayurveda

Weinig verkwikkender dan een goede massage op zijn tijd. Een massage op basis van de Ayurveda brengt je bovendien veel meer dan soepele spieren en een zacht huidje. Dit zijn de voordelen van massage volgens de Ayurveda, inclusief tips voor een heerlijke zelfmassage.

Volgens de Ayurveda is er geen betere manier van zelfliefde bedrijven dan jezelf van top tot teen masseren met een lekker warme olie. Dit wordt ook wel de Abyanga massage genoemd. Hiermee hef je blokkades en verstoringen op die door ervaringen uit het verleden in je lichaam opgeslagen zijn. Ook brengt het evenwicht in je dosha – je levensenergie. Hier kun je testen welk Ayurveda-type jij bent (en welke dosha jij dus hebt).

Of je nu een vata-, pitta- of kapha-type bent; zelfmassage volgens de Ayurveda is voor iedereen goed. Voor kapha-types zorgt het vooral voor stimulering van het lichaam, bij het vata- en pitta-type herstelt het juist de rust in het lijf.

Dit zijn de voordelen van de Abyanga massage

  • Het voedt je hele lichaam en gaat ouderdomseffecten tegen;
  • Het draagt bij aan een sterkere spierspanning en meer kracht;
  • Het versterkt de ledematen;
  • Het smeert de gewrichten;
  • Het verbetert de bloedcirculatie;
  • Het stimuleert de interne organen;
  • Het helpt onzuiverheden in het lichaam verwijderen;
  • Het helpt de lymfeklieren bij het ontgiften van het lichaam;
  • Het verbetert het uithoudingsvermogen;
  • Het brengt het zenuwstelsel tot rust;
  • Het draagt bij aan een betere, diepere slaap;
  • Het verbetert je zicht;
  • Het draagt bij aan betere haargroei en dikker, zachter, glanzender haar;
  • Het verzacht en versoepelt de huid en gaat rimpels tegen.

Zo geef je jezelf een massage volgens de Ayurveda

We snappen dat je na het lezen van deze voordelen het liefst vandaag nog een Ayurveda massage boekt. Het leuke is dat je deze massage dus ook aan jezelf kunt geven – en je er dus niet eens een afspraak met een masseur voor nodig hebt. Dit is hoe je dat doet:

Kies een olie die je fijn vindt. Dit kan sesamolie zijn, maar ook Jojoba-olie, zonnebloemolie, kokosolie of amandelolie. Verwarm de olie tot een prettige temperatuur. Test of de olie een comfortabele temperatuur heeft door een druppel in je handpalm te schenken. Ga zitten of staan in een comfortabele, warme ruimte.

Begin bij je kruin. Maak met een beetje olie cirkelvormige bewegingen over je hoofdhuid en doe dit een paar minuten lang. Zak daarna af naar je gezicht. Masseer je voorhoofd, je slapen, wangen en kaken en zorg ervoor dat je altijd in een opwaartse beweging wrijft. Vergeet ook je oren niet, daar bevinden zich veel zenuwuiteinden.

Ga verder met je ledematen. Op je armen en benen maak je langere slagbewegingen, op je ellenbogen en knieën maak je cirkelvormige bewegingen. Masseer altijd in de richting van het hart. Voor het masseren van je buik en borst maak je brede, cirkelvormige bewegingen die met de klok meegaan. Ga op de rechterkant van je buik met je hand omhoog en aan de linkerkant weer naar beneden. Eindig de massage met een voetmassage van ten minste een paar minuten.

Neem daarna vijf minuten tot een kwartier de tijd om je huid de olie te laten absorberen. Vervolgens is het tijd voor een warme douche of bad. Vermijd het ‘schrobben’ van je lichaam maar maak eventueel gebruik van een zachte douche- of badolie voor het reinigen van je huid. Ook voor het afdrogen geldt: doe het zachtjes en teder.

Klinkt heerlijk, toch? En dat gewoon in je eigen badkamer.

Meer lezen over Ayurveda?

  • Wil je een mooie, witte glimlach? Probeer dan oil pulling
  • Zó haal je alles uit je glaasje water – volgens de Ayurveda
  • Yoga en Ayurveda: deze houdingen passen bij jouw dosha

Meest populair