Marc Lammers: ‘Verander ik móet in: ik mág’ (krijg meer zelfvertrouwen)
Terug naar overzicht

Als goed niet goed genoeg is: zo ga je om met faalangst

Categorie
Als goed niet goed genoeg is: zo ga je om met faalangst

De lichte kant van het leven opzoeken en plezier durven maken, dat is wat hockeycoach Marc Lammers mensen probeert te leren als ze kampen met faalangst en opzien tegen momenten waarop ze moeten presteren.  

‘Faalangst ontstaat op het moment dat je je aandacht richt op de gevolgen van een resultaat,’ zegt Marc Lammers. ‘Wat als ik niet win? Wat als ik mijn examen niet haal? Als iets niet mis mag gaan, dan word je vanzelf bang. De oplossing? Haal je aandacht weg van de einduitslag en herinner jezelf eraan waarom je iets ook alweer zo graag doet en waar je goed in bent, en daarop durven vertrouwen. Of je nu aan topsport doet, een examen moet halen of wilt stoppen met roken, je hebt dat soort vertrouwen en lef nodig om de uitdaging aan te gaan en er het beste van te maken.

De wedstrijd werd een huis feestje

In de eerste vier jaar dat ik het nationaal dameshockeyteam coachte werden ze steeds tweede, maar de laatste vier jaar wonnen we elke keer. Het verschil zat ’m vooral in het plezier en het zelfvertrouwen dat de meiden hadden vóór de wedstrijd. In het begin maakten we die finales zo belangrijk dat we er bang werden, het móest goed gaan. In de kleedkamer was het dan doodstil, iedereen was op van de zenuwen.

Dat veranderde toen ik een film had gemaakt waarin alle hoogtepunten die ze hadden behaald achter elkaar werden getoond werden met mooie muziek eronder. Die draaide ik vlak voor een wedstrijd in de kleedkamer en dat werkte: ze werden door die beelden zo trots op zichzelf dat alle spanning wegviel. Ze kregen zoveel zin om te spelen dat de wedstrijden een feestje waren en we uiteindelijk de wereldkampioenschappen wonnen.

Niets meer missen van Happinez? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Sinterklaasspanning

In de topsport noemen we dat wel ‘sinterklaasspanning’: je verandert de stress voor de wedstrijd in opwinding. ‘O jee, ik moet het veld op’ wordt ‘Ik mag het veld op, ik heb er zin in! Ik ben goed voorbereid en ik mag straks mijn pakje uitpakken, maar ik weet nog niet wat erin zit, wat de uitkomst gaat zijn.’ Angst transformeert in vertrouwen en plezier.

Vertrouwen bouw je op door jezelf af te vragen waar je 100% invloed op hebt.  En dat is alleen op de voorbereiding en de tijd die je daarin steekt – niet op het uiteindelijke resultaat. We zijn vaak geneigd om vooral te focussen op wat we níet kunnen. Dat nemen je hersenen dankbaar van over waardoor je er ook in gaat geloven.

Wat zegt het stemmetje in je?

Luister eens goed wat die stem diep van binnen zegt ? Ik kan het niet, ik ben geen winnaar, je moet niet roken.

Waar denk je aan als je die negatieve stem hoort? Aan falen, verliezen en roken. Maar hetzelfde werkt ook andersom: als je weet wat je sterke punten zijn, kun je jezelf daar steeds opnieuw aan herinneren en beter inschatten wat je plezier en voldoening brengt. Dan kom je erachter dat je die stem zelf kunt veranderen en een ander geluid kunt laten horen. Ik ga mijn best doen en ik ga kauwgom eten en aan mijn buurman laten zien dat ik het kan!

Zo bereik je je doelen

Als je jezelf goed kent, dan weet wat je waard bent en kun je realistische doelen stellen in je leven. Heb je je volgende doel helder voor ogen? Dan is het zaak om je zo goed mogelijk voor te bereiden, jezelf te herinneren aan al je prachtige kwaliteiten en dan met plezier het veld op te gaan om te kijken wat Sinterklaas voor je in petto heeft.’

Tip van Marc:

De meeste dingen die je goed kunt, heb je zelf vaak niet in de gaten, daarom is het goed om jezelf te laten coachen. Vraag een leraar, vriend, manager, familielid waar je goed in bent, waarin jij je onderscheid van anderen. Als je je bewust wordt van die sterke punten word je sterker en ga je groeien. Het kan ook zijn dat het vertrouwen in je kunnen eigenlijk wat te groot is en dat je kritiek krijgt, punten om aan te werken. Ook daar kun je van groeien.

Meer lezen?
Voel je je vaak niet goed genoeg? Dit zijn 6 ingrediënten voor meer zelfvertrouwen.
Deze meditatie geeft meer zelfvertrouwen (in een paar minuten).

Of lees het boek ‘Vergroot je zelfvertrouwen’ van Robert Haringsma.

Dit vind je vast ook leuk