Durf gelukkig te zijn - Happinez
Terug naar overzicht

Durf gelukkig te zijn

Categorie
Durf gelukkig te zijn

Gelukkig zijn moet je durven, maar het idee over wat geluk zou moeten zijn kan het ware geluksgevoel in de weg staan. Diep innerlijk geluk komt van binnen, en om het te voelen moet jezelf toestaan je hart en ziel te openen.

Hoe je dat doet? Speciaal voor Happinez schreef Rosalinda Weel drie inspirerende oefeningen, naar aanleiding van haar boek ‘Gelukkig zijn moet je durven’.

1. Vreugde-timer

Innerlijk geluk komt vanuit het beleven van vreugde in je hart. Dat is iets anders dan blij zijn. Als je innerlijk geluk ervaart, voel je een speciale verbinding vanuit jouw hart met het hier en nu. Je kan op elk willekeurig moment van de dag even bewust stil zijn en je afvragen wat je vreugde geeft. Je komt er dan achter dat het ook vaak de eenvoudige dingen zijn: de zon die schijnt, je ontbijtje, je meditatie, iemand die naar je lacht of een vlinder die voorbij vliegt. Om dat bewuster te ervaren, kun je een timer te zetten in je smartphone met het woord ‘vreugde’. Op het moment dat de timer afgaat en je het woord ‘vreugde’ leest, sta je even stil bij het hier en nu en waarover jij je vreugdevol kunt voelen. Je kan het opschrijven of er een foto van maken. Je kan die timer een week lang elke dag op hetzelfde tijdstip af laten gaan en daarna weer op een ander tijdstip zetten. Je kunt de vreugdevolle momenten ook op kleine briefjes schrijven, opvouwen en bewaren in een speciale gelukspot. Dat kan je een jaar lang doen en dan na een jaar deze ‘happy jar’ openen. Je zult verbaasd zijn over hoeveel gelukkige momenten je wel niet hebt beleefd in het afgelopen jaar!

2. Licht in het donker

Het idee dat je hebt over geluk, kan er wel eens voor zorgen dat je je juist minder gelukkig voelt. Maar op het moment dat we ons beseffen dat het leven nooit perfect kan zijn; dat er net als in de 24-uurs cyclus van een dag, ook in het leven donker en licht is, dan kunnen we ook de minder leuke dingen in het leven accepteren. Acceptatie wil niet zeggen dat je niet meer gelukkig wilt zijn, maar dat je het leven nu neemt zoals het is. In vertrouwen dat het ook weer lichter wordt. Pak pen en papier en vraag jezelf af wat donker of zwaar voelt in je leven. Als je dat hebt opgeschreven, lees het dan weer na en stel jezelf de volgende vraag:
Kan ik het veranderen?
a. Als het antwoord op deze vraag nee is, vraag jezelf dan of je het kunt accepteren. Acceptatie maakt letterlijk en figuurlijk lichter. Accepteren wil zeggen dat je er vrede mee hebt en je je meer gaat richten op dingen die wel licht voelen in je leven. Als het nacht is, kan je ook geen dag maken. Maar als je iets niet kunt veranderen, kan je wél altijd je houding ernaartoe veranderen. En dat kan het lichter maken voor jezelf: alsof je een lichtknopje aandoet in het donker.
b.Is het antwoord op deze vraag ja? Onderzoek dan wat jij in deze situatie kunt doen om het te veranderen. Elke stap in die richting is er eentje, al is het maar een kleine. Welke keuzes kan jij vanuit je hart maken om het lichter te maken voor jezelf? Schrijf deze stappen op.

3. Meditatie met een glimlach

Ga rustig zitten en zorg dat je niet wordt gestoord. Sluit je ogen en voel of je comfortabel zit. Breng je aandacht naar je ademhaling. Adem je hoog bij je borst, of dieper in je buik? Voel maar. Adem dan drie keer achter elkaar diep in door je neus, uit door je mond. Daarna adem je in door je neus en uit door je neus. Terwijl je inademt, breng je je adem diep naar je buik, alsof je een ballon opblaast. Inademend blaas je de ballon in je buik op, uitademend laat je hem weer los. Dan laat je je ademhaling natuurlijk verder gaan en visualiseer je een grote glimlach op je buik. Laat die glimlach elke in- en uitademing groeien, net zo lang tot je hele lichaam als het ware glimlacht en je zelf ook met een glimlach zit te mediteren.

Wil je nog meer lezen over geluk? In haar boek ‘Gelukkig zijn moet je durven’ van Rosalinda staat nog veel meer over de zoektocht naar geluk.

Dit vind je vast ook leuk