Vijf technieken om toe te passen als je snel zenuwachtig bent - Happinez
Terug naar overzicht

Vijf technieken om toe te passen als je snel zenuwachtig bent

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Vijf technieken om toe te passen als je snel zenuwachtig bent

Als de zenuwen toeslaan en de kriebels in je buik alle kanten op vliegen, zijn er een aantal simpele technieken die je kunt toepassen om te kalmeren.

Iedereen is weleens zenuwachtig. Vlak voor een belangrijke presentatie bijvoorbeeld, bij aanvang van een groot feest of in de aanloop naar een moeilijk gesprek is het hartstikke normaal als de zenuwen toeslaan. Het mag dan normaal zijn, prettig is anders. Soms zijn het slechts wat gekke kriebels in de buik die aangeven dat je iets spannend gaat doen. Andere keren moet je om de haverklap naar het toilet of bonst het hart in je keel. Gelukkig zijn er technieken die kunnen helpen de zenuwen onder controle te houden.

1. Ga aan de slag met je ademhaling

Wanneer je zenuwachtig bent, ga je ongemerkt steeds sneller en oppervlakkiger ademen. Zonder dat je het doorhebt, zorg je er zo voor dat de zenuwen verergeren. Door je bewust te worden van je ademhaling en daar controle op uit te oefenen, kun je jezelf enigszins kalmeren. Simpel, maar effectief. Zoek een rustig plekje op, sluit de ogen en adem een paar keer diep in en uit. Zo krijgen je hersenen een signaaltje dat de zenuwen een beetje tot bedaren zal brengen.

2. Waar ben je bang voor?

Zenuwen kunnen verergeren wanneer we beginnen te piekeren over alle dingen die zouden kunnen gebeuren. Je zou een black-out kunnen krijgen tijdens die presentatie of een lastig gesprek kan uitlopen op ruzie. Uiteindelijk is het die angst die ervoor zorgt dat je zenuwachtig blijft. Vraag jezelf af wat het ergste is dat er kan gebeuren en wees realistisch hoe groot de kans dat dat allerergste gaat gebeuren daadwerkelijk is. Met een beetje relativeren kun je jezelf al voor een groot deel kalmeren.

3. Haal een frisse neus

Ben je in de gelegenheid om even naar buiten te gaan voor een korte wandeling? Doen. Het liefst in een groene (want: kalmerende) omgeving. De verandering van omgeving an sich kan al wonderen doen. Wie nog extra rust wil pakken, kan mindfulnesstechnieken toepassen. Probeer je eigen gedachten uit te schakelen door heel bewust te registreren wat er in je omgeving gebeurt. ‘Een man in een groene jas fietst voorbij, ik hoor vogels fluiten, in de verte toetert een auto, etc.’ Zo verleg je de focus van je eigen gepieker op wat er om je heen gebeurt.

4. Zoom uit

Een andere techniek om zenuwen te relativeren of te bedaren, is door uit te zoomen. Een gedachtespelletje waarin je als het ware uitzoomt tot ver boven de wereld. Sluit de ogen en beeld jezelf in hoe jij daar zit, achter dat bureau op kantoor. Vervolgens zoom je steeds verder uit. Je hangt boven het gebouw, boven de stad of het dorp waar je bent, boven Nederland. Net zo lang tot je de wereld voor je ziet zoals we die van de ruimtefoto’s kennen. Door te beseffen wat voor klein schakeltje in een enorm geheel jij bent, worden je zenuwen ook tot iets kleins gereduceerd. Niet dat ze er niet mogen zijn, maar het relativeert wel.

5. Een goede voorbereiding is het halve werk

Wanneer je een belangrijk gesprek of een grote presentatie van tevoren hebt geoefend, zal dit een flinke boost aan je zelfvertrouwen geven. Het voelt misschien sullig, maar ga gerust voor een spiegel staan om precies te oefenen wat je wil zeggen. Stel je ook eens voor dat het allerergst wat er in jouw ogen kan gebeuren, daadwerkelijk gebeurt. Hoe reageer je daar dan op? Zenuwen helemaal uitbannen gaat je waarschijnlijk niet lukken, maar oefening baart kunst. De hoeveelheid zenuwen kun je door bovenstaande technieken toe te passen dan ook zeker controleren.

Meest populair