Terug naar overzicht

Ben jij emotioneel afhankelijk? Zo stop je ermee

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Ben jij emotioneel afhankelijk? Zo stop je ermee

Emotionele afhankelijkheid betekent dat je je eigenwaarde en geluk af laat hangen van externe factoren. Wat iemand anders van je vindt of voor je voelt, is dan allesbepalend.

Je gelooft bijvoorbeeld dat je pas echt gelukkig kunt zijn als je een partner hebt gevonden die onvoorwaardelijk van je houdt, als je je op je werk gewaardeerd voelt of als je ouders achter jouw manier van leven staan. Maar het gedrag van anderen is veranderlijk. Jij hebt daar geen (of tenminste nauwelijks) controle over. Om echt gelukkig te zijn, wat er ook gebeurt, kun je dan ook maar beter niet zo afhankelijk van anderen zijn.

Zo word je emotioneel onafhankelijk(er)

Als je emotioneel onafhankelijk bent, ben je meer in control over je eigen emoties en kun je je ook goed voelen over jezelf in moeilijke omstandigheden. Je hebt daarvoor niet per se erkenning of goedkeuring van anderen nodig. Dit wil niet zeggen dat het je helemaal koud laat als iemand van wie je houdt negatief over je oordeelt of je keuzes in twijfel trekt, maar wel dat je je daardoor veel minder laat beïnvloeden. Je vertrouwt op je eigen oordeel, bepaalt je eigen koers en weet zelf wat je waard bent. Je bent stabieler, omdat je geluk en gevoel van eigenwaarde vooral van binnen komen.

Deze tips helpen je om emotioneel onafhankelijk(er) te worden:

1 Neem verantwoordelijkheid

We zijn vaak geneigd om mensen of omstandigheden buiten onszelf als schuldige aan te wijzen voor wat er fout gaat in ons leven. Maar als je niet zelf de verantwoordelijkheid neemt, blijf je een slachtoffer van de omstandigheden. Leg je geluk niet langer in handen van anderen, maar ga zelf aan het roer staan. Zelfs als je iets overkomt waar jij echt niets aan kunt doen (je partner bedriegt je, of een geliefde wordt ernstig ziek, bijvoorbeeld), kun je nog wél kiezen hoe je met de situatie omgaat. Dit geldt ook voor de emotionele afhankelijkheid zelf. Wat de oorzaak ervan ook is: jij bent de enige die het kan transformeren tot emotionele onafhankelijkheid.

2 Oefen met mindfulness

Als je bewust aanwezig kunt zijn in het huidige moment, kun je je emoties en gedrag beter reguleren. Heb aandacht voor de gedachten en gevoelens die je hebt en merk op wat er buiten je om gebeurt, maar voorkom dat je daar labels als ‘goed’ of ‘fout’ op plakt. Laat alles er gewoon zijn. Door hiermee te oefenen, leer je om meer controle te hebben over hoe je reageert als er zich ongemakkelijke, verdrietige of op een andere manier vervelende situaties voordoen. Het helpt je ook om inzicht te krijgen in bepaalde patronen die ervoor zorgen dat je emotioneel afhankelijk blijft.

3 Verander je gedachten

Schrijf op welke gedachten en overtuigingen je emotioneel afhankelijk maken (en houden) en herschrijf die overtuiging vervolgens zodat ‘ie past bij een emotioneel onafhankelijke mindset. ‘Ik heb de steun van anderen nodig om mijn doelen te behalen’ wordt bijvoorbeeld ‘ik heb geen goedkeuring van anderen nodig om te doen wat ik belangrijk vind’. En van ‘mijn familie en vrienden weten wat het beste voor mij is’ maak je ‘mijn familie en vrienden houden van me, maar ik weet zelf het beste wat ik nodig heb’. Iedere keer als je jezelf op een negatieve overtuiging betrapt (hier helpt mindfulness weer bij), vervang je heel bewust de gedachte.

4 Doe het zelf

Verplaats je weer even in jezelf als peuter. Wie liet je toen het liefst alles doen? Juist: jezelf. Probeer dat rotsvaste geloof in je eigen kunnen weer op te bouwen door ermee te oefenen. Vraag bij de volgende belangrijke beslissing die je moet maken eens niet naar wat anderen vinden, maar luister naar je hart en vertrouw op je intuïtie. Zijn grote beslissingen nog een stap te ver, begin dan klein. Informeer bijvoorbeeld bij de volgende eet-date met je lief eens niet naar wat de ander graag wil eten, maar beslis zelf wat er op tafel komt.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen