Word de beste versie van jezelf (zonder door te slaan in perfectionisme)
Terug naar overzicht

Zo word je de beste versie van jezelf (zonder alles perfect te hoeven doen)

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Zo word je de beste versie van jezelf (zonder alles perfect te hoeven doen)

Het is goed om te streven naar de beste versie van jezelf, tenzij het doorslaat in perfectionisme. Met een beetje zelfliefde én besluitvaardigheid, haal je het beste uit jezelf (zonder alles perfect te hoeven doen).

Heb je weleens geprobeerd om perfect te zijn? Dan hoef ik jou niet meer te vertellen hoe vermoeiend dat is. Onmogelijk ook. Er zitten immers maar 24 uur in een dag en een perfect mens slaapt er uiteraard netjes 8. Dan blijven er dus nog maar 16 over om de perfecte moeder, vrouw, vriendin, zus, dochter, etc. uit te hangen, op de hoogte te zijn van alle internationale ontwikkelen en intussen ook nog even naar de sportschool te gaan voor een fit en gezond lichaam. Ik ben geen rekenwonder, maar zelfs ik kan uitrekenen dat zestien uur te kort is voor al die dingen.

Toch blijven we het maar proberen: alles goed doen en zoveel mogelijk activiteiten in zo weinig mogelijk tijd stoppen. Ergens is die hang naar perfectie ook iets moois. Als we niet de wens hadden om onszelf te verbeteren, ontwikkelen en ontplooien, zouden we immers nooit van de bank komen. Eigenlijk ontstaat er pas een probleem als dat streven naar verbetering verandert in perfectionisme. Dát kan je leven namelijk behoorlijk in de war schoppen.

Perfect bestaat niet

We weten allemaal dat perfectie een illusie is. Iets dat alleen bestaat op zorgvuldig samengestelde Instagramfeeds, gefotoshopte tijdschrift-covers en sterke verhalen van andere mensen. Toch zijn er genoeg mensen die geloven dat ze een bepaald niveau van perfectie moeten bereiken voordat anderen hen accepteren of aardig vinden. Dát perfectionisme creëert mensen die bang zijn om de controle te verliezen en die een diepgewortelde angst voor afwijzing met zich meedragen.

Hoe langer we op deze wereld aanwezig zijn, hoe meer we leren. Over onszelf, over anderen, over het leven. En die inzichten kunnen we vervolgens voortdurend toepassen om uiteindelijk de beste versie van onszelf worden. En zelfs die beste versie is niet perfect.

Streven naar zelfverbetering op een leuke manier? Hou dan dit in gedachten.

1. Niet alles tegelijk

Kies liever per dag iets om je op te focussen. Heb je de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan werk en vrienden? Steek dan nu extra energie in je gezin, gezondheid of slaap. Kies per dag drie prioriteiten en probeer je even niet druk te maken om de rest.

2. Deel je prioriteiten met je omgeving

Als ‘gezin’ vandaag een van jouw drie prioriteiten is en een goede vriendin vraagt of je haar vandaag kan helpen door op haar kind te passen, leg dan uit waarom dat niet kan. In plaats van smoesjes verzinnen of het probleem uit de weg gaan door heel laat of helemaal niet te reageren, kun je ook gewoon eerlijk zijn. Geef aan dat je vandaag echt even op jezelf en je gezin wil focussen en dat je de volgende keer weer voor haar klaarstaat.

3. Noteer per dag wat je prioriteiten zijn

Op die manier kun je na een bepaalde periode makkelijk terughalen waar je de afgelopen tijd je energie in hebt gestopt. Heb je een goede verdeling van je prioriteiten gemaakt of heb je te vaak voor dezelfde zaken gekozen?

4. Gun jezelf een off-day

Ook wanneer je heel duidelijk prioriteiten hebt gesteld, kan het leven soms anders lopen. Wanneer je aan het einde van de dag ontdekt dat er niks van je plannen terecht is gekomen en je toch weer als kip zonder kop alles probeert te regelen, wees dan een beetje lief voor jezelf. Wat zou je in dit geval tegen een goede vriendin zeggen? Zeg dat ook tegen jezelf.

5. Vier je successen

Spreek met jezelf af dat je een dagje naar de sauna gaat na een maand prioriteiten stellen. Of trakteer jezelf op een klein cadeautje. Het is oké om tijd voor jezelf te nemen en even stil te staan bij hoe je het allemaal regelt. Wees daar trots op en vier je successen.

Meest populair