Positief omgaan met negatieve mensen (in vijf handige stappen)
Terug naar overzicht

Positief omgaan met negatieve mensen (5 tips)

Categorie
Positief omgaan met negatieve mensen (5 tips)

Iedereen kent wel zo’n energieslurpers: een vriend(in) die altijd op de klaagstoel zit of een collega die elk idee afketst met een ‘nee’. Het kan best een uitdaging zijn om positief te blijven in een wolk van negativiteit.

Met deze tips ga je op een positieve manier om met ‘Negative Nancy’s’:

1. Neem een beetje afstand

Je hebt geen controle over hoe een ander denkt of handelt, maar je hebt wel zelf in handen hoe je hierop reageert. En dan kan best een bemoedigende gedachte zijn. Lijk je te worden opgeslokt door andermans negativiteit, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoe reageer ik op deze situatie?
  • Hoe kan ik deze reactie positiever maken?

Door deze vragen te stellen leg je de focus op je eigen mogelijkheden, en dat maakt het ook iets makkelijker om emotioneel afstand te nemen.

2. Doe het omgekeerde

Wanneer iemand negatieve lichaamstaal laat zien (armen kruisen, stampvoeten), of een zeur-monoloog houdt, doe dan het omgekeerde. Klinkt als te mooi om waar te zijn, werkt wél.

3. Don’t take it personal

We laten negativiteit vaak onbewust binnen, en die negativiteit kan helaas nog lang doorwerken. Probeer te onthouden dat andermans donderwolk niets met jou te maken heeft. Misschien heeft hij of zij wel een ontzettend slechte dag (of maand). Het is lastig om precies te weten waarom een ander negatief is (en vervolgens zijn negativiteit op jou loslaat), dus probeer het minder op jezelf te betrekken.

Bedenk je dat hetgeen gezegd is waarschijnlijk meer met de oordelende persoon te maken heeft dan met jou, en visualiseer een magisch beschermingspak waar geen enkel greintje negativiteit doorheen komt…. En je lievelingsnummer opzetten werkt ook.

4. Blijf in het moment

Een van de beste wondermiddelen voor meer positiviteit is leven in het hier en nu. Een nare opmerking kan soms nog uren doorspoken in ons hoofd. En dat is nu precies wat je niet wilt. Maar wanneer je de focus legt op wat nú gebeurt, is het makkelijker om weer positief te worden.

Niets meer missen van Happinez? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

5. Oefen in dankbaarheid

Nee, je hoeft niet dankbaar te zijn als een ander je uitkaffert. Maar je kunt er wel het een en ander van leren. Het maakt je eigen positiviteit sterker en je kunt een stuk beter omgaan met negatieve mensen. En dat is best een fijne skill.

Meer lezen?
Dit is hoe je omgaat met oordelen van anderen als je hooggevoelig bent.
Of lees het boek Kan het iets positiever.’ Een handboek over het omgaan met de negativiteit van anderen.

Dit vind je vast ook leuk