Zit je in een moeilijke of verdrietige situatie? Deze denkwijze kan je helpen - Happinez
Terug naar overzicht

Zit je in een moeilijke of verdrietige situatie? Deze denkwijze kan je helpen

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Zit je in een moeilijke of verdrietige situatie? Deze denkwijze kan je helpen

Het leven komt nooit in een rechte lijn. Hoge pieken en diepe dalen kleuren momenten. Soms in prachtig helder blauw of vrolijk geel, maar soms ook in droevig grijs of gitzwart. In moeilijke tijden – van ziekte, problemen op het werk, een stroeve relatie of algehele onbalans in je leven – ligt het voor de hand om het probleem de rug toe te keren of te ontwijken. Je kunt echter ook op een andere manier met problemen omgaan: door ze te benaderen als een ervaring.

Je ligt niet op één lijn met je baas, de zaken lopen niet lekker, je relatie zit in een dip of je hebt lichamelijke klachten – stuk voor stuk issues die een ieder van ons kunnen overkomen. Hoe reageer je wanneer je in een dergelijke situatie zit? Veelvoorkomende manieren waarop mensen reageren zijn weglopen van het probleem, het probleem negeren, het probleem verdringen met gewoontes die niet goed voor je zijn (drinken, roken, junkfood) of klagen.

Het is volstrekt logisch om in een moeilijke situatie zo te reageren. Je hart luchten bij een vriend(in) is altijd een goed idee, en wat tijd voor jezelf nemen doet ook niemand kwaad. Het is echter minder slim om hardnekkig te pretenden. Doen alsof het probleem niet bestaat door het de rug toe te keren of het te verdringen uit je gedachten brengt je in een sleur. Algehele malaise ligt op de loer, terwijl een oplossing steeds verder weg drijft.

Geen problemen, maar ervaringen

Zen-expert Leo Babauta deelt op zijn blog een mentale truc om problemen anders te benaderen. Hij schrijft het volgende: “Wanneer je je gepijnigd, verdrietig, boos of overbelast voelt, zie de situatie dan niet als een probleem, maar als een ervaring. Laat het gevoel van pijn, verdriet of boosheid dat je voelt volledig toe. Sta jezelf toe om het écht te voelen.”

De truc is vervolgens om het gevoel dat je hebt toegelaten niet te zien als iets wat per direct opgelost moet worden. Zie het als iets wat je op dit moment aan het ervaren bent. Het is immers geen probleem, het is een ervaring van gevoelens.

Het is niet goed of slecht, het is er gewoon. Ook al voel je je er misschien niet goed door; het mag er alsnog gewoon zijn. Want niet alle ervaringen kunnen nu eenmaal helder blauw of vrolijk geel gekleurd zijn. Sommige hebben een grijs of zwart randje, soms moeten we nu eenmaal momenten van extreme kou, extreme hitte, storm of pijn ervaren, dat hoort bij het leven. We hoeven het niet te verbannen.

Door het gevoel dat je ervaart in een moeilijke tijd volledig open te benaderen en toe te laten in je hart, wordt het een ervaring die er mag zijn. Zonder oordeel, zonder de behoefte aan een klinklare oplossing.

Niets meer missen van Happinez? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Tijd voor actie

Deze manier van probleembenadering stelt je in staat rustiger en vredevoller om te gaan met moeilijke situaties. De volgende stap, schrijft Leo Babauta, kan dan één van (of een combinatie van) de volgende acties zijn:

  • Omarm het gevoel dat je ervaart, ook als dat pijn of boosheid is.
  • Stel je open voor de persoon die je pijn doet. Wat voelt hij of zij?
  • Heb de wereld lief.
  • Zet een klein stapje in de richting van een betere situatie.
  • Onderneem een bescheiden actie waardoor jij je goed voelt en die bijdraagt aan een betere situatie.
  • Koester de stilte en koester stilstand, zodat je kunt blijven ervaren wat je voelt.

Wanneer je in staat bent moeilijke situaties op deze manier te benaderen wordt het toelaten, accepteren en loslaten van dalen – die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt – een stukje gemakkelijker.

Meer lezen?

Ben je verdrietig? Deze lijst kan je helpen om je snel beter te voelen

Dit vind je vast ook leuk