Somber? Hier is een lijst van 22 dingen die je meteen kunt doen om je beter te voelen - Happinez
Terug naar overzicht

Somber? Hier is een lijst van 22 dingen die je meteen kunt doen om je beter te voelen

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Somber? Hier is een lijst van 22 dingen die je meteen kunt doen om je beter te voelen

Als je je somber voelt, kun je bij de pakken neer gaan zitten. Je kunt óók een hond aaien, je beste vriendin bellen of wild door de kamer dansen.

  1. Scan de omgeving voor honden, katten of iets anders zachts en aai het.
  2. Bedenk drie niet voor de hand liggende dingen in je leven waar je dankbaar voor bent.
  3. Bel je beste vriendin/moeder/zusje om te vragen hoe het gaat en waar ze mee bezig zijn in hun leven. Afleiding is het beste medicijn.
  4. Neem de tijd om naar de markt te gaan, verse ingrediënten te kopen en een heerlijk voedzame maaltijd te koken. Eet je alleen? Zorg ook dan (juist dan) dat je de tafel dekt en met aandacht eet.
  5. Omring je met fijne mensen. Ga een koffietje halen met een fijne collega of kruip op de bank met je vriend(in).
  6. Maak een playlist op Spotify met nummers die je onmiddellijk een goed gevoel geven. Feelgood-tip: het nieuwe album van de Rotterdamse singer-songwriter Naaz: ‘Bits of Naaz’.
  7. Laat de boel de boel, verschoon je dekbed en kruip eronder met een kop thee en een nieuwe aflevering van je favoriete serie. Je hoeft niet altijd op scherp te staan.
  8. Zet keihard ‘I will survive’ op en dans de hele kamer door (zonder na te denken over wat je nu eigenlijk aan het doen bent).
  9. Ga naar buiten, loop of fiets naar het dichtstbijzijnde stukje groen (of ’t nu een park of een berm is) en adem diep in en uit.
  10. Laat het bad vollopen met heel veel zeepsop en ga er lekker lang in zitten. Bij voorkeur met een goed glas wijn.
  11. Zwelg even in je eigen ellende, zet een melancholisch nummer op en laat je tranen de vrije loop. Soms moet er nu eenmaal een flinke jankbui uit en kun je daarna weer vrolijk verder.
  12. Beweeg. Of ’t nu een klein wandelingetje is of een intensieve spinningles, als je die endorfines maar de kans geeft om vrij te komen.
  13. Koop een heerlijke taart bij de beste bakker die je kent (of – als je tijd hebt – bak er zelf één) en eet zonder schuldgevoel een groot stuk helemaal op.
  14. Sta op en rek je even helemaal uit, lichaamsdeel voor lichaamsdeel.
  15. Zoom in gedachten uit en kijk naar jezelf vanuit de ruimte. Stilstaan bij de grootsheid van onze planeet maakt dat je dagelijkse problemen (en verdriet) even een stuk kleiner lijkt.
  16. Ga op Youtube en zoek op onderwerpen die je blij maken (in de categorie: kattenfilmpjes). Maak vervolgens een afspeellijst zodat je al die leuke filmpjes de volgende keer binnen handbereik hebt.
  17. Ga in gedachten terug naar een moment in je jeugd dat je gelukkig en zorgvrij was. Sluit je ogen en beleef dat ogenblik opnieuw.
  18. Pak je telefoon en tik in de notities alle gedachten op die in je opkomen. Dingen uit je systeem schrijven is soms alles wat je nodig hebt om weer licht aan het eind van de tunnel te zien.
  19. Koop een cadeautje voor iemand om wie je geeft. Wedden dat het je een goed gevoel geeft?
  20. Maak een eigen lijst van dingen die jou vrolijk maken. Bewaar ‘m dichtbij je, zodat je er altijd even naar kunt kijken als je het nodig hebt (bijvoorbeeld in het hoesje van je telefoon).
  21. Ga tekenen of schilderen – of die iets anders wat aandacht en concentratie vereist. Zo stap je vanzelf uit je malende gedachtestroom.
  22. Doe iets waardoor je je levend voelt. Fiets zo hard als je kunt, stap onder een koude douche of zet je favoriete nummer keihard aan. Alsof je een resetknop in drukt.

Dit vind je vast ook leuk