Oceaan-ademhaling: ontspannen à la minute - Happinez
Terug naar overzicht

Oceaan-ademhaling: ontspannen à la minute

Categorie
Oceaan-ademhaling: ontspannen à la minute

De ujjayi-adem is de beste tranquillizer die je maar kunt bedenken. Deze techniek laat je ter plekke ontspannen, en je hebt hem altijd bij de hand.

Rust, ruimte, weidsheid. Je loopt langs het strand, kijkt naar de horizon en ademt de zilte zeelucht diep in. Als vanzelf word je ontspannen en krijg je meer energie. Een gevoel dat je ook thuis kunt ervaren – dankzij de ujjayi ademhaling. Een eeuwenoude ademtechniek die je op elk moment, op elke plek kunt doen.

Ujjayi – zo doe je het

De ujjayi ademhaling (spreek uit als ‘oedjaii’) wordt ook wel de ‘oceaanadem’ genoemd. Dit omdat het geluid dat hierbij vrijkomt door het licht vernauwen van de keel bij het in- en uitademen, lijkt op het ruisen van de zee.. Door te luisteren naar dit geluid van je keel, focus je je geest, wat een kalmerend effect heeft. Heb je moeite met deze ademhaling, dan is het raadzaam om een ervaren yogadocent om hulp te vragen.

Stap 1

Ga rechtop zitten in kleermakerszit, of op een stoel als je in deze houding niet langere tijd prettig en ontspannen kunt zitten. Adem eerst door een open mond uit en zeg hardop ‘ha’; doe dit een paar keer. Het is alsof je wolkjes blaast op een koude winterdag.

Stap 2

Sluit vervolgens je mond en laat je lippen ontspannen op elkaar rusten. Adem nu uit met ‘ha’ – je hoort een schurend geluid in de keel – dát is de ujjayi adem.

Stap 3

Doe de ujjayi ademhaling om te beginnen 3 minuten achter elkaar. Hoe beter je deze techniek onder de knie hebt, hoe langer je hem kunt doen – net zo lang als je prettig vindt.

Met de Happinez online meditatietraining maak je mediteren in 12 lessen onderdeel van je dagelijkse routine. Meld je nu aan voor een gratis proefles.Content button Online training mediteren

Bewaren

Dit vind je vast ook leuk