Power to the people

Power to the people Power to the people Power to the people

Rolf Winters klopte tevergeefs aan bij bioscopen: er was geen plek voor ‘Down to earth’. Toch werd het dé filmverrassing van het jaar. Dankzij de kracht van het publiek.

Volle zalen door het hele land, mensen in de rij voor overgebleven kaartjes, bioscopen die al twee maanden van tevoren zijn uitverkocht. Onmogelijk, volgens de boekers, al helemaal als het om een documentaire gaat, en nog wel eentje zonder distributeur ook. Vooraf werd het ons verteld: zelfdistributie zal niet gaan. Er is geen ruimte in bioscoopschema’s en het idee om na afloop van elke vertoning een dialoog met het publiek te hebben, maakte ons voorstel alleen maar meer ingewikkeld. 

Maar het tegenovergestelde van deze reacties werd binnen twee weken een feit. Een feit waar inmiddels niemand meer om heen kan. Wat de afgelopen weken is gebeurd, is een prachtig succesverhaal. Heel leuk, maar belangrijker is het om te kijken naar wat er is gebeurd. Wie zit hier nu echt aan het stuur?

Het antwoord is simpel: jullie. Het publiek stond en staat aan het stuur. Met als kern de Happinez-lezers die als eersten de film massaal omarmden. ‘Down to earth’ werd dé bioscoopverrassing van het jaar. Tegen alle verwachting en ongeschreven regels in van de filmmarkt. Normaal wordt een succesvolle lancering ondersteund door een intensieve, kostbare marketingcampagne. Vervolgens wordt dat gedragen door het distributiekanaal en de filmrecensenten. ‘Down to earth’ had dit allemaal niet en werd aanvankelijk genegeerd door recensenten. Slechts drie bioscopen durfden het aan om de film een paar keer te vertonen. Meer uit sympathie voor het project, dan dat er een beeld was van wat er zou gebeuren. In drie weken ging het van 3 naar 30 bioscopen en opeens bleek er overal ruimte te zijn in bioscoopschema’s. Deze week gingen we over de 30.000 bezoekers en nog steeds zijn zalen uitverkocht. Wat onmogelijk werd geacht, bleek niet alleen mogelijk, maar overtrof de meest optimistische verwachtingen.

Tot 50% korting: Sieraden Stock Sale Happinez x A Beautiful Story

De Stock Sale is nú live. Meld je aan en krijg toegang tot 50% korting op geselecteerde, tijdloze sieraden.

Het is een klein voorbeeld van de invloed die een collectief van gelijkgerichte individuen kan hebben. Precies dat is wat volgens Earth Keepers de enige manier is waarop we de wereld gaan veranderen. This is power to the people. John Lennon bezong het in ‘Imagine’. We hebben niet eens all the people nodig, maar wel een kritische massa. Dat is wat er volgens mij aan het gebeuren is. Steeds meer mensen ontwaken en zien dat ze zelf aan zet zijn. Wat is er mogelijk als we die gemeenschappelijke energie bundelen? Dat is de volgende stap. We hoeven op niemand te wachten. We hebben zelf de sleutel in handen voor de verandering die we willen zien. We zitten zelf aan het stuur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Over auteur
Behalve avonturier, opvoeder, natuurbewonderaar en consultant op het gebied van leiderschap, is Rolf Winters vóór alles maker van 'Down to earth', een film die duizenden Happinez-lezers heeft geraakt. Deze coproductie van Rolf en zijn vrouw, kunstenares Renata Heinen, gaat over de wijsheid van oorspronkelijke bewoners over de hele wereld, de wisdom keepers. Hiervoor maakten ze samen met hun drie kinderen een rondreis van meer dan een jaar.
Volgend artikel
De zon
De zon