Jouw grote gezondheidshoroscoop voor de maand september - Happinez
Terug naar overzicht

Dit is je grote gezondheidshoroscoop voor de maand september

Categorie
Tekst
Johanna Blok
Dit is je grote gezondheidshoroscoop voor de maand september

September is niet alleen het begin van een nieuw jaar op werk en schoolgebied, het is ook een goede maand om extra zorg te besteden aan je lijf. Dat is omdat het teken Maagd – waar tijdelijk de planeten Zon, Maan, Mars een Venus wonen – gespecialiseerd is in reinigingskuurtjes, medische weetjes en gezonde voeding.

Ram

Het lichaamsdeel dat bij Ram de hoofdrol vervult is het hoofd, maar ook de bloeddruk is echt een Ram-gegeven. Dus zorg voor een rustig moment om je bloeddruk te (laten) meten. Is die in orde, dan is dat een van de meest belangrijkste aanwijzingen dat het goed gaat met je gezondheid. Hoofdpijn kan een bijwerking zijn van een koffieverslaving of van pijnstillers, maar kan bij Ram ook een teken zijn van teveel stress. Misschien kun je eens onderzoeken hoe je het stress-level in je leven kunt reduceren, zonder dat je verveeld raakt.

Dat is wel een Ram-dingetje: het mag niet saai worden. Je zou eens wat minder stimulerende middelen kunnen nemen zoals koffie en thee (ja ook groene thee stimuleert). Misschien ontdek je, als de detox eenmaal compleet is, dat je van jezelf voldoende energie hebt en dat je die veel gelijkmatiger kunt spreiden over de dag, als je jezelf niet voortdurend prikkelt met energie uit een kopje. Mocht je hoofdpijn voortkomen uit migraine, dan is het goed om te onderzoeken of je op bepaalde triggers reageert, bijvoorbeeld rode wijn, chocolade of kaas. Dat is helemaal niet ingewikkeld: gewoon een tijdje weglaten en kijken wat er gebeurt. En uiteraard: mediteren helpt om je hoofd op te ruimen

Stier

Stier is verbonden met het halsgebied en dan specifiek de schildklier. Ook de alvleesklier is echt een Stier-orgaan. Zowel de schildklier als de alvleesklier verzorgen verschillende stappen in de energiehuishouding en het metabolisme. Dus dat wat je eet en hoe dat in je lichaam wordt gebruikt als bouwstof of brandstof. Willen beide klieren optimaal functioneren, dan is het belangrijk dat je ze daarvoor de kans geeft.

Dat wil zeggen de juiste voedingsstoffen aanbieden. Voor de schildklier gaat het vooral om jodium. Let daar goed op als je vegan bent: vis en dierlijke producten zijn een belangrijke bron van jodium. Daarom kan wat zeewier of zeezout je schildklier van jodium voorzien zodat hij voldoende schildklierhormoon kan maken. Als je geen brood eet omdat je problemen hebt met gluten is het ook belangrijk om jodium in de gaten te houden: het brood van de bakker bevat altijd wat gejodeerd zout. Mis je brood, dan mis je ook dat beetje jodium. Dus ook dan is zeewier (kelp bijv) een goed idee. De alvleesklier functioneert het beste als je hem niet overvoert met vet en suiker. Dus eet zo clean mogelijk. Maak daar in september een start mee, en houd je daar later ook aan!

Tweelingen

De longen en de armen worden gezien als de lichaamsdelen die horen bij Tweelingen. Wat de armen betreft: je ziet weleens dat mensen met veel Tweelingen-energie wat uit balans zijn tussen boven en onderlichaam: Grote sterke armen en een wat minder krachtig onderlijf, of omgekeerd. Dat is niet zo heel erg, maar het kan toch aanleiding zijn voor pijntjes vanuit je houding. Zie jij dat dit bij jou ook het geval is, dan zou je in september met spiertraining (poweryoga, opdrukken, burpees of andere oefeningen) kunnen beginnen om te werken aan een betere verdeling van je spierkracht.

Voor de longen kun je twee belangrijke dingen doen: the obvious (stoppen met roken mocht je dat doen) en zo vaak en zo veel mogelijk je longen verwennen met frisse zeelucht, boslucht en buitenlucht. Je longconditie neemt toe als je zo af en toe even lekker intens loopt of fietst, zodat je net buiten adem raakt, dus doe dat zeker een paar keer per week. En dan is er nog het geheim van de pranayama: een vorm van ademhalingsyoga, waar niet alleen je longen blij van worden, maar die je ook helpt om meer rust te vinden in dat altijd drukke Tweelingen-hoofd. Genoeg inspiratie om aan je gezondheid te werken?

Kreeft

Het waterteken Kreeft heeft een intense relatie met de borsten en de maag. Om je gezondheid een boost te geven is het belangrijk om clean te eten. Dat vraagt van jou om te onderzoeken wat jou voedt, wat jou (tijdelijk) vult en welk voedsel je puur aanwent voor genot. Als je emotioneel uit balans bent, kunnen de laatste twee soorten voedsel het op jouw bord snel winnen, maar daarmee raak je verder uit balans omdat je ook last kunt krijgen van moeheid of kleine klachten. Probeer om voortaan 80 procent van je bord te vullen met échte, onbewerkte voeding. Groente, fruit, onbewerkte granen, noten, bonen en een kleine hoeveelheid vis of vlees(vervangers).

Reserveer maximaal tien procent voor een taartje, een handje chips, koekjes of een glas wijn en de andere tien procent voor een snel wit broodje kaas bij de benzinepomp. Je zult merken dat niet alleen je maag daar heel dankbaar voor is maar dat je ook emotioneel beter in je vel komt te zitten. Positiever, enthousiaster en energieker. Verder kan het beslist helpen om deze maand je buikspieren en borstkas wat extra te trainen, dat zorgt voor een krachtiger (levens)houding en dat vertaalt zich naar de manier waarop je problemen aanpakt.

Leeuw

Het hart en de ruggengraat zijn de gevoelige (en vaak ook heel erg mooie!) lichaamsdelen van de Leeuw. Je kunt hartpijn emotioneel en fysiek zien. Heb je een gebroken hart of het gevoel dat er niet voldoende van je wordt gehouden, dan zou je in september via een (chakra)meditatie je hart kunnen openen of meer liefde naar je hart kunnen sturen. Besef wel dat dit altijd je kwetsbare plek zal zijn en dat het belangrijk is ook na september jezelf ‘periodiek onderhoud’ te geven.

Op het fysieke niveau heeft het hart behoefte aan uitdaging, door regelmatig het bloed rond te pompen op hoge intensiteit. Dat doe je door intensief te trainen. Zie het maar als een paard dat even los mag uit de stal. Dat betekent dat je even uit de bank moet komen en je renschoenen aantrekken, maar je hart zal je dankbaar zijn. Ook via een gezonder eetpatroon, kun jij je hart ondersteunen. Dus veel groente en fruit en zéér matig met slechte vetten (zoals frituur). Wel goed voor je hart zijn de vetten uit lijnzaad, chia en of vette vis. Als je dan ook je ruggengraat nog verwent met oefeningen voor een sterke core (minstens twee keer per week), dan ben je aan het eind van september herboren.

Maagd

Als er iets is dat bij Maagd overal op reageert dan is het wel de buik. In de darmen wordt het voedsel gesplitst in kleine onderdelen en daar wordt in samenwerking met de darmflora besloten wat nuttig is voor het lichaam en wat verder mag reizen, naar buiten. Een minutieuze klus, echt iets voor Maagd. Het grappige van Maagd is dan ook dat ze enerzijds een beetje last hebben van smetvrees en alles wat vies is maar anderzijds een enorme interesse kunnen hebben voor ‘de stoelgang’.

In september kun je werken aan je buikgezondheid door het verteringsproces te verbeteren. Het sleutelwoord is daarbij vezels. Die helpen je gunstige bacteriën om hun werk beter te doen. Groente, fruit, volkoren granen, bonen, dat is voer waar de meeste Maagden blij van worden. Maar er zijn altijd individuele verschillen. Misschien ben jij een Maagd die niet tegen lactose kan of die moeite heeft met koolsoorten of gluten. In september heb je het geduld om het allemaal precies uit te zoeken. Misschien kan het ook helpen om probiotica te gebruiken. Wist je dat buikspieroefeningen goed zijn voor de peristaltiek (beweeglijkheid van je darmen)? Dus neem die meteen mee en je buik is eind september in topvorm.

Weegschaal

Weegschaal is verbonden met de taille (Weegschaal staat bekend om de mooie lichaamsvormen), de nieren en de blaas, de waterzuiveringsinstallatie van het lichaam. Voor beide organen is het belangrijk dat je voldoende water drinkt, maar zeker in warme zomers schiet dat er nogal eens bij in. Dan kunnen een blaasontsteking of zelfs een nierbekkenontsteking in een klein hoekje zitten. Dat geldt voor iedereen, maar vooral voor Weegschaal.

Maak van september een bewuste drink-maand, waarin je niet alleen voldoende water inneemt, maar ook matig bent met alcohol of liever nog: het helemaal laat staan. Alcohol verstoort namelijk de vochthuishouding. Op korte termijn voer het vocht af, waardoor je uitdroogt, en als tegenreactie gaat je lichaam vocht vasthouden. Daar worden de nieren niet blij van. Houd het bij (kruiden)thee en water of water met wat schijfjes citroen of komkommer voor de smaak. Suiker vormt in je lichaam stofjes met eiwitten die op lange termijn de gezondheid van je nieren aantasten. Dus liep je al langer rond met het goede voornemen om suiker te minderen, dan is september de maand om het te doen! Houd je ook verre van honing, kokosbloesem, dadelstroop en andere natuurlijke suikerconcentraten en je nieren zeggen binnenkort ‘dankjewel!’.

Schorpioen

Schorpioen is sexy en dat weet zij/hij. Maar er zit een nadeel aan om het ‘meest erotische teken’ van de dierenriem te zijn: wat gezondheid betreft zijn de geslachtshormonen en -organen een gevoelige plek.

Daar kun je zelf niet zo heel veel aan doen (behalve condooms gebruiken dan), maar misschien is september een goed moment om een controle te laten doen. Als Schorpioen heb je misschien een beetje de neiging om bezoekjes aan de dokter uit te stellen. Dat heeft te maken met angst. Als je een klein jeukend plekje hebt, fantaseer je al snel dat je einde nabij is en dan steek je misschien je kop in het zand, in de hoop dat het vanzelf verdwijnt. Begrijpelijk, maar juist door in actie te komen bij iets kleins, kun je erger voorkomen of eenvoudig behandeld worden. Dus september is de maand om te laten zien dat je het durft.

Verder kun je iets doen om je vrouwelijke hormonen te helpen bij hun taak. De klachten van PMS kunnen afnemen door extra vitamine B en een supplement met borage- of teunisbloemolie. Daarin zitten vetzuren die de stofjes remmen die zorgen voor een labiele stemming en gespannen borsten in de dagen voor de menstruatie.

Boogschutter

Het renpaard van de dierenriem heeft sterke dijen en heupen, maar tegelijk zijn dat ook je kwetsbare plek, net als de lever. Wat die dijen en heupen betreft zou je in september eens kunnen (laten) onderzoeken of de schoenen die je draagt tijdens het wandelen of hardlopen optimaal zijn. Een podoloog kan je daarbij helpen. Die kan zien of je recht staat en loopt. Misschien denk je dat dit onbelangrijk is, maar door nu aandacht te besteden aan je ‘gang’, voorkom je heupklachten over 20 of 30 jaar. Probeer ook eens om een maand lang die mooie hakken in de kast te laten staan en merk wat dit doet met je houding en eventuele pijntjes.

Boogschutter is een echte levensgeniet(st)er: wijn met kaas, bier en chips… Terwijl alcohol en vet voor je lever zwaar te verteren zijn. Probeer eens een dry september, wees ook zeer matig met vet en neem met mate wat gezonde vetten zoals avocado, olijfolie en zeer kleine porties nootjes. Wat extra citrusvruchten en je lever kan er weer tegenaan. Een schone lever krijg je niet alleen door gezond leven: het gaat ook over het opruimen van emoties. Zijn er dingen waar je voortdurend woedend over bent? Neem daar bewust afstand en afscheid van.

Steenbok

Het sterrenbeeld Steenbok is verbonden met de ‘harde’ structuren in het lichaam; de botten dus. En dan specifiek de knieën, die bij Steenbok sneller opspelen dan bij andere tekens.

De kracht van de botten houd je op peil door voldoende kalk en vitamine D, de vitamine die botten helpt opbouwen. Je kunt vitamine D slikken en zeker in de winter is dat een goed idee, maar zorg daarnaast voor voldoende natuurlijke vitamine D door zo vaak mogelijk naar buiten te gaan. In september is het nog heerlijk weer voor lange wandelingen in de buitenlucht, die je vitamine D-voorraad aanvullen. Calcium hoef je niet per se uit zuivel te halen. Wist je dat sardines, noten, spinazie, boerenkool en de meeste tofu rijk zijn aan calcium? Echt voer voor Steenbokken dus!

Net als voor Boogschutter is het voor Steenbok extra belangrijk om een goede lichaamshouding te cultiveren. Hoge hakken kunnen de gezondheid van je knieën ondermijnen, waardoor je klachten krijgt. Heb je al wat last van je knieën, dan is het belangrijk je bovenbeenspieren te trainen, die kunnen veel ‘schokken’ opvangen. Doe dat onder begeleiding van een deskundige trainer of therapeut dan kun je in september het verschil maken waardoor je nog heel lang sterk en fit blijft!

Waterman

Het teken Waterman heeft van nature affiniteit met elektriciteit. Op lichamelijk niveau vertaalt zich dat naar het zenuwstelsel en het brein. Daarom kan Waterman erg veel last hebben van stress, al lijkt het tegelijkertijd alsof je het voortdurend zelf opzoekt en jezelf onder druk zet. Nog meer, nog sneller, nog spannender. Misschien is stress nog niet eens zo erg, als je op een gezonde manier zou ontspannen. Maar dat is waar het meestal aan hapert bij Waterman.

Als je dan eindelijk rust kunt nemen, drink je teveel, eet je teveel of ga je achter een nieuwe stoot adrenaline aan, waardoor je zenuwstelsel zelden echt tot rust komt. September is een mooie maand om jezelf aan te kijken in de spiegel en om te breken met het najagen van prikkels. Begin met het opschonen van je agenda. Maak ruimte voor ‘saaie’ lange wandelingen. Sluit jezelf af voor social media (nog zo’n stressor waar je verslaafd aan kunt zijn). Houd de kurk op de wijnfles. Wees ook zeer matig met (groene) thee, koffie en chocolade. Misschien lijken dit onschuldige energieboosters, maar jij kunt extra gevoelig zijn voor het opjagende effect, waardoor je opnieuw in de stress-val trapt. En mediteer, mediteer, mediteer…!

Vissen

De voeten horen bij Vissen, hoor je vaak. Dat is absoluut waar, kijk maar eens wat een mooie voeten de meeste Vissen hebben. Doe ze een plezier door zo vaak mogelijk blootvoets te wandelen langs het strand. In september is het nog warm genoeg voor zo’n heerlijke tocht, dus verwen je onderstel zo vaak je kunt.

Minder bekend is dat Vissen gaat over het mysterieuze immuunsysteem. Dat kun je ondersteunen langs een aantal wegen. Je kunt je afweer allereerst helpen door te zorgen dat je buik gezond is. Het darmstelsel en je immuunsysteem zijn namelijk sterk met elkaar verbonden. Neem daarvoor probiotica of – nog leuker – gefermenteerde producten, van kimchi tot kefir, het liefst zelfgemaakt.

Je afweer reageert ook sterk op stress. Daarom is ontspannen zo belangrijk voor je. Zo’n wandeling aan het strand helpt, maar maak ook een dagelijkse gewoonte van mediteren, yoga of een andere ontspanningstechniek.

Tot slot heeft je afweersysteem vitamine D nodig om goed zijn werk te kunnen doen. Nu de nazomerzon nog aan de hemel staat, kun je die buiten halen. Maar de komende maanden is het essentieel om een supplement te gebruiken, zeker als je geen dierlijke producten eet.

Meer lezen?

Meest populair