Lichter leven: bewegen en bewogen worden - Happinez
Terug naar overzicht

Lichter leven: bewegen en bewogen worden

Categorie
Fotografie
Beeld Violaine Chapallaz
Lichter leven: bewegen en bewogen worden

In vijftien lessen helpen we je op weg naar een lichter en opgeruimder leven. In les 12 draait het om beweging. Door voldoende te bewegen win je namelijk aan levenskracht, zowel fysiek als geestelijk.

Alles op aarde en het hele leven is altijd in beweging, tot op celniveau aan toe. Leven is beweging en daarom is voldoende beweging een goede manier om aan levenskracht te winnen, zowel fysiek als geestelijk. Maar wat is nu voldoende beweging?

Onthoud dat rust roest en overdaad schaadt. Het is beter om elke dag gemiddeld één uur te bewegen dan één keer per week heel extreem. Beweeg het liefst in de buitenlucht. Het hoeft niet fanatiek. Wandel met de hond, ga fietsen. Rustig rennen is uitstekend en stevig doorwandelen ook. Zolang je er maar voor zorgt dat je hartslag iets versnelt en het zweet licht op je rug en voorhoofd komt te staan.

Break a sweat

Zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: break a sweat. Doe vooral een sport die je leuk vindt. Naast conditie opbouwen is het belangrijk om soepel te blijven. Bewegingsvormen als yoga en pilates zijn geweldig voor een lenig lichaam en een sterke geest.

Houd ook je geest in beweging. Wees niet te streng voor jezelf en doe dingen die je interesseren. Volg je hart, laat je inspireren en durf risico’s te nemen. Het is belangrijk om het gevoel te hebben dat je leven betekenis heeft, dat er een reden is voor je bestaan. Betekenis en reden zijn de beste voeding voor de ziel.

Opdracht 1

De zonnegroet (Surya Namaskar) is een serie yogahoudingen die al je spieren activeert. De opeenvolging van houdingen brengt je in een staat van meditatie, wanneer je je ademhaling afstemt op je bewegingen. Je kunt de serie het beste ‘s ochtends vroeg doen.

Prettige bijkomstigheid: het vet rond je heupen verdwijnt.

Opdracht 2

Blijf na het doen van de zonnegroet even in stilte zitten. Voel hoe je spieren nagloeien en richt je op de dag die voor je ligt. Wat wil je vandaag bereiken? Wat zijn je verplichtingen en wat zijn de dingen die je graag wilt doen? Probeer je lijst zo kort mogelijk te houden, zo voorkom je frustraties. Als dan later blijkt dat je toch meer kunt doen dan je van plan was, is dat mooi meegenomen.

Opdracht 3

Laat deze week zo vaak mogelijk de auto of lift voor wat ie is en loop of fiets vaker.

Opdracht 4

Doe deze week iets wat je nog nooit eerder hebt gedaan. Ga ergens naartoe waar je nog nooit bent geweest, neem je oude buurvrouw mee uit wandelen of ga op tangoles. Stel je open en kijk wat er op je pad komt.

In vijftien lessen helpen we je op weg naar een lichter en opgeruimder leven. Bekijk hier de volgende les.

Meest populair