Lichter leven: eet mindful - Happinez
Terug naar overzicht

Lichter leven: eet mindful

Categorie
Fotografie
Beeld Violaine Chapallaz
Lichter leven: eet mindful

In vijftien lessen helpen we je op weg naar een lichter en opgeruimder leven. In les 9 ligt de focus op mindful eten: eet met aandacht, geniet echt van wat je in je mond stopt en neem er de tijd voor.

‘Eet je drinken en drink je eten’: met deze uitspraak wordt bedoeld dat het goed is om elke slok die je drinkt, eerst door je mond te laten gaan en als het ware te kauwen. Groente- en fruitsappen (‘drink je eten’) worden op die manier beter door je lichaam opgenomen dan wanneer je ze in één keer naar binnen klokt.

Hetzelfde geldt voor wat je eet. Probeer elke hap 30 tot 50 keer te kauwen en echt te proeven wat je in je mond hebt. Door goed te kauwen, maak je meer speeksel aan (dat belangrijke spijsverteringsenzymen bevat) en wordt het voedsel beter verteerd.

Neem de tijd

Vaak eten we te snel en gedachteloos en daardoor ook meer dan we eigenlijk nodig hebben. Hierdoor rekt de maag uit en zul je steeds meer nodig hebben. Schep daarom niet te veel eten in één keer op (je kunt later altijd nog een keer opscheppen) en neem even de tijd om dankbaarheid te ervaren. Niet alleen voor het eten dat altijd maar tot onze beschikking staat, maar ook voor alles en iedereen die daaraan heeft bijgedragen.

Genieten van gezonde voeding gaat veel beter als je bewust eet. Dus niet terwijl je andere dingen doet, zoals tv kijken of lezen. Op die manier proef je alle verschillende smaken beter en ben je eerder en langer voldaan.

eet mindful

Less is more

Het duurt ongeveer 20 minuten voordat je hersenen de boodschap krijgen dat je maag gevuld is. Stop met eten wanneer je voelt dat je genoeg hebt gehad, maar vóórdat je compleet verzadigd bent. Door langzamer te eten, voorkom je dat je jezelf overeet en zul je steeds minder nodig hebben.

Kortom: maak van je maaltijden, hoe klein ook, een ontspannen gebeuren. Eet met aandacht, geniet echt van wat je in je mond stopt en neem er de tijd voor. Bewust eten brengt ons in het moment, helpt ons te begrijpen wat het betekent om te leven en verbindt ons met de bron van al het leven.

Opdracht 1

Less is more is een bekende, wijze uitspraak die ook voor onze voeding geldt. Probeer de komende dagen met je volle aandacht te eten en schep geen tweede keer op. In principe heb je niet meer eten nodig dan wat er in het kommetje van je beide handen past. Uiteraard is het niet goed om eten weg te gooien, maar het is erger om het ‘dan maar’ op te eten. Overeten belast je spijsverteringsstelsel. Stop dus met eten als je het gevoel hebt dat je bijna voldaan bent (als je even wat langer wacht, ben je alsnog voldaan). De inwoners van het Japanse Okinawa zijn het beste voorbeeld van deze goede gewoonte: zij hebben de langste levensverwachting ter wereld. Een spreekwoord in Okinawa luidt ‘Hara Hachi Bu’, wat zoveel betekent als: ‘Eet je buik maar voor 80% vol’.

Opdracht 2

Zoek goede alternatieven voor het plezier dat lekker (ongezond) eten je geeft. Maak een lijst van dingen die je graag doet, bijvoorbeeld luisteren naar je favoriete muziek, een goed boek lezen, een museum bezoeken, wandelen in de natuur, knuffelen met je huisdier… Zet vervolgens bewust al je zintuigen op scherp om extra van al deze ervaringen te genieten. Elke keer als je voelt dat er een snoep- of snackaanval aan zit te komen, kun je een activiteit uit je lijstje doen om het tij te keren.

Opdracht 3

Het is een heel bijzondere ervaring om niet te kunnen zien wat je eet. Doe de blinddoektest met je partner, vriend of vriendin en laat de ander raden wat je in zijn of haar mond stopt. En daarna wisselen van rol, natuurlijk.

Opdracht 4

Eet een rozijn zo mindful mogelijk. Dit doe je als volgt: bekijk de rozijn eerst van alle kanten en stop hem dan pas in je mond. Houd de rozijn een tijdje in je mond en rol het vruchtje over je tong heen en weer. Begin erop te zuigen en bijt hem doormidden. Kauw er vervolgens zo lang op als je kunt en slik de rozijn dan pas door. Proef nog even na.

Opdracht 5

Doe aan kauwtraining: probeer tijdens je volgende maaltijd elke hap 30 tot 50 keer te kauwen. Hierdoor wordt het voedsel veel beter verteerd en je zult ook merken dat je je eerder voldaan voelt.

In vijftien lessen helpen we je op weg naar een lichter en opgeruimder leven. Bekijk hier de volgende les.

Meest populair