Hup, naar buiten en wildplukken: al dit lekkers vind je nú in de natuur
Terug naar overzicht

Hup, naar buiten en wildplukken: dit lekkers vind je nú in de natuur

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Hup, naar buiten en wildplukken: dit lekkers vind je nú in de natuur

Is er een beter moment voor een stevige wandeling dan het begin van de herfst? Lekker een frisse neus halen in de zon, door de blaadjes stampen en je jaszakken volladen met al het moois dat van de bomen valt. Of weet je wat, neem maar meteen een tas mee: met noten, bessen, kastanjes en beukennootjes maak je namelijk de lekkerste dingen.

Als argeloze wandelaar weet je misschien niet altijd wat je nu wel en niet mag plukken. Zomaar besjes, paddenstoelen of planten plukken en opeten is linke soep, dus is het handig om een goede bron te raadplegen. De Vlaamse Katelijne Mannaerts schreef een boek met ‘wildplukrecepten’ per seizoen én praktische pluktips: ‘De natuur op je bord’.

Vijf dingen die je in de herfst met een gerust hart kunt plukken én opeten:

Sleedoorn

Je kent ze vast wel, die mooie paarsige besjes (en gemene stekels aan de takken). De bessen van de sleedoorn zelf zijn, als ze rijp zijn, bijvoorbeeld geschikt voor marmelade, siroop en saus. Van de jonge bladeren kun je thee maken, die volgens Katelijne helpt tegen obstipatie. ‘Laat hiervoor een paar fijngesneden blaadjes 10 minuten trekken in gekookt water.’

Tamme kastanje

Hun jasjes prikken nogal, dus het is een kwestie van voorzichtig zoeken, maar dan heb je ook wat. De tamme kastanje is heel gezond. Van het blad kun je thee trekken, die verlichting kan brengen als je last hebt van je luchtwegen. De kastanje zelf is onder andere rijk aan eiwitten, calcium, ijzer en magnesium. Je kunt ze roosteren of poffen.

Lijsterbes

Die felrode besjes waar vogels gek op zijn, kun je het beste plukken na de eerste nachtvorst. Dan zijn ze namelijk zoeter van smaak. Het is niet zo gezond om de besjes rauw te eten, want ze bevatten parasorbinezuur, maar gekookt zijn ze wel degelijk goed voor je. Niet alleen zijn ze rijk aan vitamine C, ze kunnen ook keelklachten verzachten.

Beukennootjes

Peuzelde je vroeger wel eens een beukennootje op? Dat is eigenlijk niet zo verstandig, want rauwe beukennootjes bevatten een stof die (als je er veel van eet) giftig is. Door ze te roosteren kan die stof geen kwaad meer. En dan hebben ze ook ineens veel meer smaak. Uit geroosterde beukennootjes kun je olie persen (wel een klusje, want je moet er heel wat beukennootjes voor pellen) die je weer kunt gebruiken om bijvoorbeeld hummus of tahin te maken.

Walnoten

In je salade, als extraatje op een (appel)taart of gewoon uit het vuistje: walnoten passen bij heel veel gerechten. De walnoot is in de herfst op z’n best. Vers smaken ze best bitter, maar als je ze droogt kun je ze lang bewaren. Katelijne: ‘De schors en de bladeren zijn uitwendig te gebruiken tegen verschillende huidaandoeningen.’

Lekker recept met walnoten: deze notige borrelhap

Een van de vele recepten uit het boek van Katelijne is de ‘notige borrelhap’.

Wat je ervoor nodig hebt: een halve kilo walnoten, een halve kilo hazelnoten, 6 eetlepels ruwe rietsuiker, 1 theelepel paprikapoeder, 2 theelepels currypoeder, 2 eetlepels tamari, 1 theelepel sambal, 1 theelepel fijn zeezout, een glazen pot met deksel.

Kraak de noten en meng ze. Doe de suiker in een pan en verhit zachtjes tot deze gesmolten is. Meng de specerijen en voeg ze samen met de noten bij de suiker. Laat de noten karamelliseren. Leg ze op bakpapier en zorg dat ze niet aan elkaar kleven. Laat ze volledig opdrogen, doe ze in de pot en sluit af.

Meer wildpluktips?

‘De natuur op je bord’ van Katelijne Mannaerts, KNNV Uitgeverij.

Check ook deze algemene tips: de do’s en don’ts van wildplukken.

Meest populair