Voor als je je gesprekken nét iets dieper wilt laten gaan dan koetjes en kalfjes. Lees meer
Welke impact hebben familiegeschiedenis en herinneringen op iemands leven? Dat is waar de film Ascent om draait.
Het verhaal grijpt je bij de kladden, en doet wat kunst zou moeten doen: je stil laten staan, je een kwartslag draaien en je met een nieuwe blik naar de wereld laten kijken.
Ruim tweehonderd jaar na Hokusai’s fameuze houtsneden ’zesendertig gezichten op de berg Fuji’, doet de Nederlandse topkunstenaar Fiona Tan nu hetzelfde via film en foto. Ze heeft vierduizend foto’s, waarin de heilige Japanse berg centraal staat, over een tijdsbestek van 150 jaar doorploegd. Het heeft tot een magnifieke, melancholieke dia-achtige artfilm geleid.
Daarbij weet zij ook nog prikkelende, onverwachte paden in te slaan, en haar vaste thema’s van ‘identiteit’ en ‘geschiedenis’ extra verdieping te geven met behulp van de vertelstemmen: die van een Engelse vrouw (Tan zelf) en haar overleden Japanse man Hiroshi (acteur Hiroki Hasegawa). Op reflectieve wijze leiden zij de kijker door het verhaal heen, en wijzen hem op het belang van de herinnering (Tans centrale thema).
Omdat deze film en kunstenares Fiona Tan zo bijzonder is, zijn er voor de lancering drie speciale voorstellingen georganiseerd waar ruimte is om haar te bevragen. Deze vinden plaats op de volgende locaties:
Nieuwsgierig? Bekijk hier alvast de trailer:
Voor als je je gesprekken nét iets dieper wilt laten gaan dan koetjes en kalfjes. Lees meer
Veel meer nog dan de band met je vader. Lees meer
Ook als je er stiekem een beetje tegen op ziet! Lees meer
Dan is deze prachtige brief van Susan Smit voor jou. Lees meer
Wat voelt ze nou echt over ons gebroken gezin? Dat vraag ik me de rest van de dag af. Lees meer
Heb je een zus? Dan is er een goede kans dat je een gelukkiger mens bent. Lees meer