Terug naar overzicht

Als het voelt alsof het leven je overkomt

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Als het voelt alsof het leven je overkomt

‘Het nieuwe normaal’ – het is een uitdrukking die je de laatste tijd wel vaker hoort. Want waarschijnlijk zoeken we daar allemaal naar: een nieuw houvast, nadat ons dagelijks leven door elkaar werd geschud door een wereldwijd virus en alle maatregelen die genomen moesten worden om het te bestrijden. Hoe vind je dat ‘nieuwe normaal’? Harvard-psycholoog Susan David heeft twee praktische adviezen. 

Amerikanen noemen het wel de sense of agency: het gevoel dat je controle hebt over de dingen, dat je je leven sturing kunt geven. Op het moment dat de gewoonste dagelijkse dingen – naar je werk gaan, je ouders bezoeken, op de automatische piloot naar de supermarkt gaan – niet meer kunnen of met een afstand van anderhalve meter moeten, is die sense of agency even zoek. Je mist vaste grond onder je voeten.

Er zijn twee dingen die we kunnen doen om weer wat houvast te vinden, volgens psycholoog Susan David, verbonden aan Harvard Medical School. Ze legt ze uit in haar podcast.

1: Loskomen van emoties en gedachten die je beperken

Ieder van ons heeft zo z’n eigen overtuigingen. ‘Ik kan alleen productief zijn als ik uren achtereen kan focussen’, is er zo een. Of: ‘de sportschool is de enige plek waar ik stoom kan afblazen.’ In deze tijd zijn beide dingen lastig (immers: urenlang focussen gaat niet wanneer je huisgenoten hebt die aandacht van je vragen, en de sportschool is dicht). Dus: productief zijn gaat niet, stoom afblazen gaat niet. Toch? Laat die overtuigingen los, zegt Susan David. Ze helpen je niet, ze frustreren je alleen maar.

Oké, maar je overtuigingen zijn niet voor niets je overtuigingen – je gelooft erin. Loslaten, hoe doe je dat? Probeer de humor van de situatie in te zien, zegt Susan. ‘Lach erom dat jij je kind instrueert om op het potje te gaan terwijl je microfoon in die call nog aanstaat, of dat je poes over je toetsenbord rent.’ Begin je nog niet direct te schuddebuiken? Probeer dan eens van perspectief te veranderen. Stel je voor dat je je situatie bespreekt met de meest vriendelijke én wijze persoon die je kent. Grote kans dat hij of zij wél opties voor je ziet, en je kan helpen om je overtuigingen te kantelen.

2: Neem je gewoontes onder de loep

Gewoontes en routines zijn heel belangrijk, juist in (emotioneel) wiebelige tijden. Ze zorgen dat je wat vaste grond onder de voeten houdt. De belangrijkste gewoontes hebben te maken met waarden die je belangrijk vindt – gezond blijven, bijvoorbeeld, en verbonden blijven met anderen. Die waarden maken dat we blijven bellen met onze ouders, onze tanden poetsen, fruit eten. Veranderen onze gewoontes noodgedwongen, dan verdwijnt de voorspelbaarheid uit ons dagelijks leven. Maar we kunnen wel nieuwe gewoontes introduceren, of onze oude gewoontes iets aanpassen. En sommige kunnen we gewoon in ere houden.

Blijf op een vaste tijd (niet te laat) opstaan, eet op vaste tijden, fiets, ren, wandel (binnen je mogelijkheden) en zorg voor voldoende rust. ‘Je lichaam heeft impact op je mind. Zo help je jezelf om met spanning en onzekerheid op te gaan, contact te houden met jezelf midden in de chaos.’

En mocht het allemaal klinken alsof je weer van alles móet (pfoe), dan heeft Susan een bemoedigend slotwoord voor je. ‘Dit is geen tijd voor perfectie. Het is een tijd voor kleine stappen. En het is ook geen tijd om te veroordelen, maar een tijd voor compassie.’

Meer Susan?

In haar podcast ‘Checking in with Susan David’ behandelt Susan steeds een nieuw thema, van omgaan met angst tot rouwen en het belang van gewoontes. Je beluistert de podcast hier op Spotify of via de filmpjes op Ted.com.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen