Drie waardevolle inzichten van holistisch psycholoog Nicole LePera

Drie waardevolle inzichten van holistisch psycholoog Nicole LePera Drie waardevolle inzichten van holistisch psycholoog Nicole LePera Drie waardevolle inzichten van holistisch psycholoog Nicole LePera

Bij het verwerken van eigen jeugdtrauma’s ontdekte holistisch psycholoog Nicole LePera dat er meer werk te doen was dan een traditionele behandelmethode. In haar bestseller ‘How to do the work’ deelt ze haar inzichten en tools voor self-healing.

Volgens Nicole kunnen we met veranderingen in ons dagelijks leven bijdragen aan een betere geestelijke, lichamelijke en spirituele gezondheid. Deze praktische hulpmiddelen kunnen je helpen bij je helingsproces:

Innerlijk werk is keuzes maken

Het helingsproces is een gebeurtenis die bij jezelf begint. Dat betekent dat je elke dag het werk moet doen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je genezing en je zult actief moeten deelnemen aan dat proces. Hoewel we een heleboel dingen niet in de hand hebben, hebben we een heleboel andere dingen wel in de hand. De holistische psychologie maakt gebruik van de kracht van keuzes, want keuzes maken genezing mogelijk. LePera adviseert kleine, haalbare veranderingen door te voeren en die vol te houden. Het ongemak dat je voelt, betekent dat er iets aan het veranderen is en dat je op weg bent naar een diepgaande transformatie.

Creëer tijd en ruimte voor selfcare

Als kind heb je vaak niet geleerd voor je eigen welzijn te zorgen. Als volwassene kun je alsnog selfcare toepassen met deze eenvoudige veranderingen:

  • Ga wat vroeger naar bed
  • Kies voor verse maaltijden
  • Mediteer vijf minuten (of langer als het lukt)
  • Bouw korte momenten van beweging in: pak de fiets, maak een ommetje of doe oefeningen
  • Houd een dagboek bij
  • Ga de natuur in
  • Laat je huid in aanraking komen met zonlicht
  • Zoek contact met iemand van wie je houdt

Wat je kunt doen om emoties te doorstaan

Rusten

Meer hoef je niet te doen, maar soms moet je wel je plannen wijzigen om te kunnen rusten.

Jezelf aarden

Gebruik je vijf zintuigen om je aandacht te richten op wat je allemaal in je omgeving kunt zien, ruiken, aanraken, proeven of horen. Daardoor kun je beter binnen de veiligheid van het huidige moment aanwezig zijn.

Gratis mini-challenge Mindfulness

Wil je meer in het hier en nu zijn?
  • Ontdek in 3 dagen alles over mindfulness
  • Krijg praktische tips en handvatten
  • Ontvang de eerste mail 19 april

Ademhalingsoefeningen

Je kunt bijvoorbeeld een hand op je buik leggen en twee of drie keer diep ademhalen, waarbij je voelt dat je longen zich uitzetten en weer samentrekken, en wellicht voel je ook dat de energie in je lichaam verandert.

Affirmaties of mantra’s opzeggen

Enkele voorbeelden: ‘je bent veilig’, ‘je staat zelf aan het roer’ en ‘je ervaart innerlijke vrede‘.

Steun zoeken

Vraag hulp van iemand bij wie je je veilig voelt. Het kan heel nuttig zijn om iemand in je leven te hebben die actief naar je gedachten en gevoelens luistert.

Tekst: Angélique Heijligers

Volgend artikel
Holistisch psycholoog Nicole LePera: ‘Je intuïtie is wie je werkelijk bent’
Holistisch psycholoog Nicole LePera: ‘Je intuïtie is wie je werkelijk bent’