Last van jaloezie in je relatie? Hier zijn vijf adviezen - Happinez
Terug naar overzicht

Last van jaloezie in je relatie? Hier zijn vijf adviezen

Categorie
Last van jaloezie in je relatie? Hier zijn vijf adviezen

Omgaan met jaloezie in een relatie kan lastig zijn. In zijn boek ‘The jealousy cure: Learn to trust, overcome possessiveness & save your relationship’ deelt relatietherapeut en psycholoog Robert Leahy een aantal adviezen om met jaloezie om te leren gaan.

1. Accepteer dat je soms jaloers bent

Wie beseft dat hij of zij jaloers is én dat dit geen helpende emotie is, heeft eigenlijk al de eerste stap richting de overwinning gezet. Want wanneer je je bewust bent van je jaloezie, ben je kennelijk mindful genoeg om je eigen negatieve staat van zijn te herkennen. Dan is het alleen nog zaak om deze emotie zonder oordeel te accepteren. Het kan helpen om te beseffen dat jaloezie vanuit evolutionair oogpunt logisch is. In de prehistorie had het immers een nuttige functie. Elke indringer in jouw ‘gemeenschap’ kon direct gevaar voor je bestaan opleveren. Wanneer we ons bedreigd voelen (omdat we bang zijn dat er iemand anders knapper, grappiger of liever is dan wij) worden we instinctief jaloers. Dáár kun je dus niet zoveel aan doen. Wél aan de manier waarop je er vervolgens mee omgaat.

2. Probeer de jaloezie niet weg te drukken

Als mensen een negatieve emotie voelen opkomen, is de eerste ingeving om deze onder controle te krijgen. Je probeert te voorkomen dat de emotie compleet bezit van je neemt en prompt ruzie zoekt met je partner, bijvoorbeeld. Het probleem is dat emoties juist sterker worden zodra je ze probeert weg te drukken, met als gevolg dat jij dagenlang piekert en maalt over de mogelijke misstappen die jouw partner kan (hebben) begaan. Dan ontplof je vroeg of laat, waarschijnlijk ook nog eens op een moment dat het helemaal niet uitkomt. Dat wil je niet. Probeer emoties niet weg te drukken, maar ze te benoemen en op te merken zonder dat ze bezit van je nemen. Misschien helpt het door het gevoel met je partner te delen. Niet op een aanvallende, agressieve manier, maar juist op een eerlijke, kwetsbare manier, waarbij je niemand beschuldigd.

3. Word vrienden met de jaloezie

Probeer bij jezelf te ontdekken wat er achter jouw jaloezie schuilt. Is het angst om verlaten te worden? Angst dat een ander je achter jou rug om voor schut zet? Probeer kalm en zonder oordeel naar je eigen emotie te kijken. Op die manier wordt je vanzelf rustiger. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je erin wordt. Uiteindelijk merk je dat je niet meer heen en weer wordt geslingerd door jouw jaloezie. Je begrijpt waar het vandaan komt, observeert het en laat het dan weer los. De jaloezie wordt een voorbijdrijvende wolk in plaats van iets om vast te klampen en jezelf mee te identificeren. Wees geen willoos slachtoffer van je eigen emoties, maar een vriend van je emoties.

4. Neem jezelf voor vertrouwen te hebben

Mocht het gedrag van jouw partner reden zijn voor twijfel aan zijn/haar trouw, dan gaat deze vlieger natuurlijk niet op. Maar als de jaloezie puur in jou zit en je partner hier eigenlijk geen aanleiding toe geeft, moet je aan de slag. Iedere keer dat je de jaloezie voelt opborrelen kies je er bewust voor om je partner te vertrouwen (en blijf je die keuze herhalen). Alles wat je aandacht geeft groeit, dus ook jouw vertrouwen in de ander zal groeien wanneer jij hier heel bewust op focust.

5. Wees niet te hard voor jezelf

Vaak komt jaloezie voort uit angst. Angst om niet leuk/goed/slim/mooi genoeg te zijn en angst om jouw geliefde kwijt te raken aan de eerste de beste die dat – in jouw ogen – wél is. Het kan flink frustrerend zijn om die jaloezie keer op keer te voelen. Het zou zelfs kunnen dat je een beetje boos op jezelf wordt, omdat je vind dat je je niet moet aanstellen. Bedenk op zulke momenten dat de jaloezie voortkomt uit kwetsbaarheid. Het voelen van de jaloezie is al een last op zich. Niemand heeft er wat aan als je ook nog eens kwaad wordt op jezelf omdát je jaloers bent.

Meer lezen?

Meest populair