Terug naar overzicht

Deze technieken helpen je omgaan met (groot) verdriet

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Deze technieken helpen je omgaan met (groot) verdriet

Misschien ben je een dierbare verloren, heeft iemand je bedrogen, is je hart gebroken of ga je door een pijnlijke scheiding. Misschien ben je ernstig ziek, worstel je met onvruchtbaarheid of heb je een miskraam gehad. Misschien ben je gepest of je baan kwijtgeraakt. Of misschien is iemand die je liefhebt depressief, dement of suïcidaal. Is iets van die dingen jou overkomen, of overkomt het je nu? De kans is groot dat het antwoord ‘ja’ is. Of dat je met een andere heftige gebeurtenis te maken hebt (gehad) waar je veel verdriet van hebt.

Het overkomt ons allemaal

Wie je ook bent, waar je ook woont en wat je ook doet: tegenslag overkomt iedereen. Vroeg of laat maken we allemaal iets mee dat onze wereld op de kop zet. Iets dat zoveel indruk maakt, dat het je leven voor altijd verandert. Voor Lucy Hone, auteur en expert op het gebied van welzijn en veerkracht, was dat het moment waarop ze haar 12-jarige dochter Abi verloor bij een auto-ongeluk.

Een zelfexperiment

Als rouwende moeder merkte ze dat ze vooral hoop nodig had. En ze wilde actief deelnemen aan haar eigen rouwproces, in plaats ‘alleen maar’ slachtoffer zijn. Hone besloot de kennis en tools waar ze tijdens haar studie mee in aanraking was gekomen in te zetten voor een zelfexperiment. Haar conclusie? Je kunt weer opkrabbelen na een tragedie: ‘Het is volkomen mogelijk om jezelf op bepaalde manieren te laten denken en gedragen die je helpen door moeilijke periodes te navigeren.’

Dit zijn de technieken die haar hielpen – en die ook jou kunnen helpen als je het zwaar hebt:

1. Weet dat lijden bij het leven hoort

Veerkrachtige mensen begrijpen dat tegenslag onderdeel van het leven is, net zoals voorspoed dat is. Dat wil niet zeggen dat je er blij mee moet zijn als je iets verschrikkelijks overkomt, maar wel dat je accepteert dat wat jij meemaakt, ook een ander had kunnen overkomen. Vraag jezelf dus niet af ‘waarom nou ik?’ maar liever ‘waarom níet ik?’.

2. Kies bewust waar je je aandacht aan geeft

Volgens Hone kijken veerkrachtige mensen op een realistische manier naar omstandigheden, waardoor ze beter kunnen focussen op dat wat ze kunnen veranderen en accepteren waar ze geen invloed op hebben. Dat is een vaardigheid die je kunt leren, door heel bewust aandacht te schenken aan al die dingen die wél goed en de moeite waard zijn. Vind je het moeilijk om überhaupt nog iets positiefs te zien, probeer dan eens te oefenen met dankbaarheid in je dagelijkse leven.

3. Vraag jezelf: ‘doet dit mij goed of kwaad?’

Door oude gezinsfoto’s bladeren als je net gescheiden bent: doet dat je goed of kwaad? Steeds maar bedenken wat je anders had kunnen doen: is dat helpend of juist niet? Deze simpele vraag geeft je de kans om eerlijk naar je gedrag – en het effect daarvan – te kijken en zorgt ervoor dat jij zelf de controle houdt over wat je wel en niet doet. Jíj bent de baas over de keuzes die je maakt.

Meer lezen over omgaan met rouw en verdriet?

  • Lees hier waarom je verdriet meer ruimte verdient
  • Heeft een dierbare verdriet? Dit zijn 7 manieren om een ander écht te steunen
  • Wat als je rouwt zonder iemand verloren te hebben?
  • Deze 8 stappen helpen bij diep verdriet

Meest populair