Terug naar overzicht

Drie verrassende manieren om prinsheerlijk in slaap te vallen

Categorie
Fotografie
Jeroen van der Spek, Styling Cyn Ferdinandus
Drie verrassende manieren om prinsheerlijk in slaap te vallen

Een beker warme melk, geen schermpjes in de slaapkamer, goed ventileren – die tips om beter te slapen ken je vast al wel. Toe aan iets anders? Meditatie, yoga en speciale ‘slaapmuziek’ kunnen je helpen om diep te ontspannen. Voor je het weet vallen je ogen dicht – zzzzzzz. 

Muziek om bij in slaap te vallen

Wel eens bij een slaapconcert geweest? Componist Max Richter gaf zulke concerten tot voor kort. Acht uur lang logeerden er dan mensen in deftige zalen als het Concertgebouw of het Sidney Opera House, om daarna verkwikt weer naar huis terug te keren. Die concerten zijn nu even geen optie, maar Max heeft ook iets bedacht voor thuis. De (gratis!) app SLEEP stelt gepersonaliseerde muzieksessies samen om bij in slaap te vallen. (Benieuwd naar meer bijzondere muziek van Max? Luister hier naar het nummer All Human Beings, van het album Voices dat binnenkort verschijnt. Het bestaat uit vier delen en leent zich ook bijzonder goed om bij te ontspannen.)

Van deze yoga-oefening kom je diep tot rust

Het klinkt misschien tegenstrijdig: yoga is immers beweging, hoe kun je daar nu van in slaap vallen? Toch kan de juiste oefening je wel degelijk tot rust brengen. Probeer deze oefening van yoga-docent Tirza van der Hoef maar eens.

Ga op je rug liggen, met je achterhoofd op de grond. Houd je kin van de borst en blijf naar boven kijken, niet opzij. Breng je benen omhoog en over je hoofd heen naar achter. Strengel achter je billen je vingers ineen. Breng je benen dichter naar je hoofd, je bekken naar je handen, je borst naar je kin. Het bekken komt boven je schouders. Je kunt je benen strekken of wat buigen. Houd de rug ontspannen recht, je armen mag je in een boogje naast je hoofd leggen. Blijf een tijdje in deze houding, en kom er dan voorzichtig weer uit. Je buigt je knieën en brengt je rug wervel voor wervel terug naar de mat. Je achterhoofd houd je op de grond. Ligt je onderrug weer op de mat? Buig dan je knieën en breng je voeten naar de grond. Blijf nog een paar tellen liggen en rol dan op je zij. Zo kom je naar zitpositie.

Bekijk hier hoe Tirza de oefening voordoet:

Mediteer jezelf tot rust

Voor meditatie heb je eigenlijk niets nodig. Maar juist ’s avonds laat wil je piekerbrein het dan nog wel eens overnemen. Dan is een geleide meditatie ontzettend fijn, waarbij iemand je helemaal door het proces heen praat. Deze meditatie van I Am Mindful brengt je aandacht naar je lichaam, naar het moment. Ja, inderdaad, wat lig je hier eigenlijk ontspannen. Ook deze meditatie van Natalie Sylvette Bakker is fijn: met haar richt je je niet alleen op het moment, maar sluit je ook de afgelopen dag af. En had je de muziek van Max Richter al eens beluisterd? Ernestine Numan begeleidt jou tijdens een meditatie op de zachte muziek van Max.

Aan de slag met mediteren?

Met de Happinez online meditatietraining leer je in 12 korte lessen alles over de essentie van mediteren. Zo wordt meditatie een deel van je leven, leer je jezelf beter kennen en krijg je meer rust in je hoofd. Je kunt de training op je eigen tempo volgen. Meld je nu aan voor slechts 29,95.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen