Terug naar overzicht

Waarom we niet altijd naar onze intuïtie luisteren

Categorie
Waarom we niet altijd naar onze intuïtie luisteren

Iedereen krijgt wel eens het advies om ‘je gevoel te volgen’ of om ‘te luisteren naar je onderbuikgevoel’. Je innerlijke stem en interne kennis, ook wel je intuïtie, geeft je steun en hulp bij moeilijke beslissingen en situaties. Maar ondanks dat we vaak intuïtiever willen zijn, lijkt het in veel gevallen nog erg lastig om op je intuïtie te vertrouwen.

Psychologisch astroloog Jennifer Freed en mindfulness-lerares Deborah Eden Tull spraken over dit verschijnsel met Goop. Volgens Freed en Tull zijn er maar weinig mensen écht getraind om intuïtieve gedachtes te onderscheiden van wensen en verlangens. Zodra ons denken in contact komt met een bepaalde vorm van emotie of druk, is het snel geneigd om het denken vanuit intuïtie uit te schakelen.

Als je bijvoorbeeld het gevoel hebt dat je onder druk staat, wordt het ‘handelen uit gevoel’ vaak omgezet in een bepaalde urgentie. Als je baas vraagt of je nog iets kunt doen, terwijl je weet dat je to-do-lijst overstroomt van alle taken, zeg je toch snel ‘is goed, doe ik’, terwijl je onderbuikgevoel je iets anders vertelt. Daarom geven Freed en Eden Tull tips om je intuïtie meer vrij te laten. Ook in moeilijke situaties.

Probeer minder zwart-wit te denken

Vaak zijn we geneigd om keuzes af te wegen met twee opties. “Ga ik naar het feestje, of blijf ik thuis?” of “Eet ik vandaag salade of pizza?”. Dit denken in twee tegenovergestelde, ookwel uitgedrukt in het denken in lichaam (sterfelijkheid) of ziel (onsterfelijkheid) zorgt ervoor dat we bij elke keuze die we maken, hoe dan ook teleurgesteld worden.

De oplossing ligt vaak in het midden. Door het volgen van je intuïtie zijn er in bijna alle situaties vaak meer dan slechts twee opties. Je kunt er ook voor kiezen om een uurtje naar het feestje te gaan en daarna lekker thuis op de bank te hangen. Of om zowel de salade als pizza te eten. Creëer een bepaalde rust en kalmte voor jezelf bij de keuzes die je maakt, zo heeft niet iedere afweging een bepaalde waarschuwingsstatus.

Wees lief voor jezelf

De angst om een verkeerde keuze te maken ligt altijd op de loer. Een beetje zelfcompassie kan helpen om rust te creëren en de druk op je schouders te verminderen. Stel jezelf daarom een aantal vragen zodra je deze druk voelt opkomen:

  • Hoe voelt mijn lichaam nu?
  • Wat zeg ik tegen mezelf?
  • Wat geloof ik over deze situatie?
  • Hoe voel ik mij?
  • Welk deel van mij voelt zich verontrust over deze beslissing?
  • Welke uitdrukking van compassie heb ik nu nodig?

Ga écht luisteren

Je intuïtie is niet luid aanwezig. Om je intuïtie te volgen zul je moeten ontspannen en op een geduldige en attente manier moeten gaan luisteren wát het je wilt vertellen. Wanneer je je vredig gaat voelen zal er al snel duidelijkheid ontstaan en volgt het antwoord vanzelf.

Meer lezen?

  • Lees hier vijf tips om je lichaam thuis te reinigen
  • Met deze yogahoudingen verminder je spanning en stress
  • Date jij weleens met jezelf? Wij hebben vijf redenen op een rijtje gezet waarom je dit wél zou moeten doen

Meest populair