Zelfreflectie tijdens een zomerse wandeling - Happinez
Terug naar overzicht

Wie ben ik, waar sta ik? Zelfreflectie tijdens een zomerse wandeling

Categorie
Tekst
Fabienne Peters
Wie ben ik, waar sta ik? Zelfreflectie tijdens een zomerse wandeling

De zomer is de perfecte tijd voor een zelfreflectie wandeling vol bezinning. Welk onderwerp heeft jou de afgelopen periode bezig gehouden? Waar stonden je gedachten niet van stil? Wat speelt er op het gebied van liefde, werk, familie? Ben je blij, een beetje gestrest, moe of juist vol energie?

Neem een moment om daar stil bij te staan. Niet thuis op de bank, in bed, op het strand of op je yogamat, maar buiten. Wandelend in de natuur komen de puurste gedachten naar boven. Pen, notitieboek en water in je rugzak en óp naar het station voor een zomerse pelgrimstocht.

Vergeet de tijd

Op het station aangekomen? Stap in de eerste de beste trein en ga er weer uit als je denkt: ja, hier wil ik zijn. Wandel door de straten van een bekende of onbekende stad, ga op zoek naar parken of marcheer vanuit een kleine plaats meteen de natuur in. Laat de angst om te verdwalen voor wat die is en vertrouw erop dat Nederland zo klein is dat je binnen no time weer een station of bushalte tegenkomt. Google maps hebben op je mobiel is een geruststellende gedachte. Ga op avontuur en vergeet voor een paar uur tijd, richting en verantwoordelijkheid. Volg je gevoel en kijk wat er gebeurt. Word je gestrest? Heb je behoefte aan een plan of kom je meteen in een ontspannen toestand? Wat doet ‘niet weten’ met je? Strijk neer in het gras of op een bankje om op te schrijven wat je nu ervaart. En als je dat gedaan hebt, schrijf dan op hoe het op dit moment van het jaar met je gaat. Zit je lekker in je vel, ben je gelukkig?

Liefdesbrief

In je eentje op wandeltocht. Voelt het goed of is het een beetje ongemakkelijk? Hoe is het met jouw solistische aard? Ben je graag alleen of liever niet? Heanim Sunim schrijft in zijn boek Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt: ‘We wonen tussen ontelbare relaties: familie, vrienden, collega’s buren, enzovoorts. Het leven is goed als de relaties goed zijn. Alleen gelukkig zijn duurt niet lang.’ De laatste zin kun je op twee manieren lezen: gelukkig zijn duurt niet lang óf gelukkig zijn als je alleen bent, duurt niet lang. We kunnen ons eenzaam voelen in gezelschap en net zo eenzaam als we alleen zijn. Wat is dat toch? Waarom gunnen we onszelf niet het prettigste gezelschap dat er is? Anderen kunnen ons inspireren, laten lachen en inzichten verschaffen, maar daar kun je pas écht van genieten als je volledig op je gemak bent bij jezelf. Ben jij dat? Pak je notitieboek en… schrijf een liefdesbrief aan jezelf. Wat vind je mooi aan jezelf, waar geniet je ontzettend van? Wanneer word jij intens gelukkig van jezelf? Als je het lastig vindt: doe alsof je iemand anders bent en neem jezelf in gedachten. Wat zie je?

Jij in tien woorden, zelfreflectie tijdens je wandeling

Ben je al kilometers vooruit gedenderd of buig je weer langzaam af naar een station? Heb je google maps erbij gepakt of is je intuïtie goed met de weg? Voordat je teruggaat, bedenk eens voor jezelf: waar sta je nu in je leven? Ben je daar tevreden mee of wil je verandering? Laat mitsen en maren varen en stel jezelf de vraag: wat wil ik? Schrijf eens op welke plekken je nog wilt zien, welke hobby’s je nog of weer wilt oppakken, welke talen je wilt leren? En diepgravender: wat wil je over je karakter leren? Wat vind je lastig aan het leven of aan jezelf en hoe kun je daarmee leren omgaan? Hoe kun je jezelf helpen om zo zacht mogelijk alle innerlijke uitdagingen aan te gaan? Schrijf eens in een zin van maximaal tien worden op wie jij bent. Wat kenmerkt jou? Wat vergeet niemand meer nadat ze met je gesproken hebben? En: hoe denk jij zelf over die eigenschap(pen) na? Wie ben jij in essentie? En ben jij degene die je aan anderen laat zien? Na deze tsunami aan zelfreflectie en een lange wandeling kan een drankje op een zonovergoten terras geen kwaad.

Verder reflecteren?

  • Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt van Haenim Sunim

En ook…

  • De therapeutische werking van wandelen: het kan helpen tegen een angststoornis
  • Dit is wat dagelijks tien minuten wandelen voor je kan doen
  • Dit is hoeveel tijd je volgens de wetenschap moet doorbrengen in de natuur

Voor onderweg

Meest populair