Zo vind je rust in de chaos van alledag (met handige tips)
Terug naar overzicht

Zo vind je rust in de chaos van alledag (met handige tips)

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Zo vind je rust in de chaos van alledag (met handige tips)

Écht tot rust komen. Zeg eens eerlijk: hoe vaak lukt jou dat? Dat stemmetje dat in je zit – dat je vertelt dat je rustig aan moet doen, even tot jezelf moet komen, de stilte moet opzoeken – spreekt niet voor niets. Maar het leven is nu eenmaal chaotisch, het zit vol met afleidingen en drukte is overal.

Je zou in de chaos van alledag kunnen denken dat het klooster of diep in de bergen de enige plekken zijn waar je die innerlijke rust nog kunt vinden. Kleine spoiler: ook daar ontsnap je niet aan de chaos in je hoofd. Want, zoals zengoeroe en gedragsveranderings-ervaringsdeskundige Leo Babauta zegt: chaos is overal. Je ontkomt er niet aan.

Maar waar vinden we dan het antwoord op de vraag naar meer stilte, rust en ontspanning in ons leven?

In de chaos, dus.

Een oefening om ‘thuis te komen’

Allereerst deelt Babauta op zijn blog een oefening om tot rust te kunnen komen wanneer je je in een stille ruimte bevindt. (Ben je nog geen geoefend mediteerder, dan is het wellicht handig om je eerst te verdiepen in de 20 tips die Babauta geeft om te beginnen met meditatie.)

Die oefening duurt ongeveer twee minuutjes en gaat als volgt:

  1. Ga rustig en stil zitten in een stabiele, prettige houding.
  2. Begin bij je lichaam: hoe voelt die aan op dit moment? Welke gevoelens heb je? Wat voor energie stroomt er door je lichaam? Is je postuur recht? Voel je je relaxed? En hoe voelt het nou om op dit moment in leven te zijn?
  3. Verplaats je focus naar je ademhaling en richt hier een tijdje de aandacht op. Is je ademhaling relaxed? Hoe voelt iedere in- en uitademing?
  4. Breid je bewustzijn vervolgens uit naar al het andere in de ruimte, inclusief jijzelf. Focus niet op één bepaald ding, maar probeer je bewust te zijn van alles om je heen. Open je ogen, voel en ontvang alle gevoelens en energieën die aanwezig zijn. Erken dat ze er zijn, maar ken er geen bepaalde waarde aan toe. Stel jezelf open en wees je bewust van alles wat zich in de ruimte bevindt. Het belangrijkst: probeer jezelf als onderdeel te zien van de ruimte.
  5. Dwalen je gedachten – tijdens welke stap dan ook – af? Dat geeft niet. Merk het op, doe er niets mee en kom weer terug in het bewuste moment dat nu plaatsvindt.

Wat er gebeurt bij een goede uitvoering van bovenstaande stappen (en het vergt de nodige oefening om dit te kunnen, dus wees niet gefrustreerd als het nog niet zo natuurlijk aanvoelt) is het volgende. Doordat je jezelf niet meer als concept ziet, doordat je het beeld dat je van jezelf hebt laat voor wat het is en je je één voelt met de ruimte, ben je in staat om jezelf letterlijk los te laten. Je kunt het concept dat je van jezelf hebt laten vallen en simpelweg onderdeel zijn van het moment, van alles wat zich op dit moment hier bevindt.

Babauta beschrijft dat gevoel als thuiskomen. Thuiskomen bij het vertrouwde, het comfortabele, daar waar jij je prettig voelt. Een plek waarbij jij het gevoel hebt: hier hoor ik. Om dat gevoel te ervaren is het noodzakelijk om te kunnen rusten in je volle bewustzijn.

Thuiskomen in de dagelijkse chaos

Het idee is vervolgens eigenlijk heel logisch. Als je in staat bent om je volledig bewust te zijn van het moment én jezelf als onderdeel te zien van het moment, dan is er altijd een plek waar je ‘naartoe’ kunt. Oók als je je in een chaotische, drukke omgeving bevindt. Het is namelijk niet nodig om daaraan te ontsnappen.

De volgende vier stappen helpen je om rust te vinden in een stressvolle, veeleisende of vervelende situatie:

  1. Sta jezelf toe om te voelen dat je stress ervaart, dat je je onstabiel voelt. Merk op dat dit gevoel voortkomt uit het verlangen naar vrede, stilte, controle en veiligheid. Je verlangt naar een beeld van jezelf in een rustige, stabiele, vredige omgeving.
  2. Probeer die omgeving te vinden in het moment en op de plek waar je je op dat moment bevindt. Voel jezelf één worden met je omgeving zoals je dat met bovenstaande oefening kunt doen. Ervaar het gevoel van thuiskomen.
  3. Koester alles wat zich op dit moment in jouw bewustzijn bevindt. Wees nieuwsgierig, vriendelijk en dankbaar voor alles wat je tegenkomt en voel daarnaast compassie voor de zaken die jou op dat moment ‘pijn’ doen.
  4. Ga door met wat je op dat moment moet doen, zoals het beantwoorden van je e-mails, het houden van een presentatie of een confronterend gesprek met iemand in je omgeving, maar blijf dat gevoel van stilte middenin de chaos vasthouden. Voel je verbonden met het eindeloze om je heen. Probeer actie te ondernemen met een vredig gevoel.

Als het je lukt om bovenstaande oefening toe te passen wanneer jij je gestrest of vervelend voelt, ben je in staat rust te vinden – middenin de chaos van alledag.

Nooit meer iets missen van Happinez? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Dit vind je vast ook leuk