Dit is hoe je ontspant in december

Dit is hoe je ontspant in december Dit is hoe je ontspant in december Dit is hoe je ontspant in december

We weten het allemaal: juist wanneer je het druk hebt, moet je tijd nemen om te ontspannen – en met deze tips wordt makkelijk en snel relaxen haalbaar.

Je hebt het druk op werk, want alle deadlines moeten voor het einde van het jaar gehaald worden. Je wil de leukste gedichten schrijven voor Sinterklaas, en ook de mooiste, meest bijzondere kerstcadeautjes en kaartjes versturen. En vóór kerst wil je een kerstboom in huis, uitgebreid en lekker eten koken voor het kerstdiner én genoeg energie overhouden voor spelletjes en natafelen met het gezin.

Kortom, december is vaak drukker, en tijd om te ontspannen lijkt er soms niet. Toch kun je kleine dingen doen om stress te verlichten in deze hectische periode.

1. De ik-heb-nu-warme-chocolademelk-met-extra-veel-slagroom-nodig-wandeling

Als het je allemaal even te veel wordt, is het recept voor instant-ontspanning simpel: stap de kou in en ga wandelend op zoek naar een tentje waar je warme chocolademelk kunt afhalen. Tijdens het wandelen kun je je hoofd even leegmaken en jezelf trakteren op iets waar je gelukkig van wordt.

Nieuw: ‘Kristallen by Happinez’

De special (102 pagina’s!) met alles wat je ooit wilde weten over kristallen:
  • Chakra’s in balans: zo gaat je levensenergie weer stromen

  • Handige kristallenindex: de betekenis van 67 kristallen

  • En nog veel meer

2. Kook iets waar je tijd en aandacht in moet stoppen

Toegegeven: koken is minder leuk als je moe en laat thuiskomt en een lege koelkast aantreft. Maar als je de tijd neemt om een ingewikkeld recept klaar te maken op een druilerige, donkere decembermiddag, is het de perfecte manier om je hoofd te legen. Door de meditatieve handelingen word je rustiger, en doordat je ook echt resultaat ziet van het al je harde werk, voel je extra voldoening als je de vruchten van deze arbeid in je mond kunt proeven.

3. Lees een lang boek

Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn mensen die fictie lezen, empatischer dan mensen die alleen maar non-fictie lezen. Hun fantasie wordt geprikkeld doordat ze zich verliezen in een wereld van het boek dat ze lezen. Nu we zoveel korte stukjes lezen op Facebook, Twitter en Instagram, zijn we veel minder geneigd om te verdwalen in lange verhalen – terwijl dat juist kan zorgen voor je dagelijkse dosis ontspanning.

4. Geef je meubels een nieuwe plek

Dit klinkt als jezelf alleen maar meer werk op de hals halen. Maar het geeft je lucht en ruimte in je hoofd – je maakt letterlijk ruimte voor nieuwe dingen door het oude weg te gooien. Je brein komt in een soort reflectieve staat wanneer je actief bezig bent met ruimte maken. En ja, je hebt waarschijnlijk een paar gemiste appjes, mailtjes of telefoontjes – maar het maakt je niet meer uit, omdat je wat afstand hebt kunnen nemen.

Beeld: fotografie door Saskia van Osnabrugge, styling door Maaike Koorman

Over auteur

Meer lezen over ontspanning?

Lees hier over 4 kristallen die bijdragen aan rust en balans.

Volgend artikel
Zo geniet jij écht van de feestdagen
Zo geniet jij écht van de feestdagen