Hoe Hanna Verboom met interieurlabel Palais bijdraagt aan een betere wereld - Happinez
Terug naar overzicht

Hoe Hanna Verboom met interieurlabel Palais bijdraagt aan een betere wereld

Categorie
Tekst
Eline Hoffman
Fotografie
Iris Dorine
Hoe Hanna Verboom met interieurlabel Palais bijdraagt aan een betere wereld

Dat alles wat we kopen, eten en doen direct of indirect invloed heeft op de aarde is een gegeven dat steeds meer consumenten aan het denken zet. Over het algemeen eten we steeds groener, dragen we meer eerlijke mode en maken we bewustere keuzes, maar er zijn nog vele stappen te gaan. Bijvoorbeeld op het gebied van interieur. Hanna Verboom, Petra van Roon en Michiel van Heusden maken met hun gloednieuwe, duurzame en prachtige label Palais een belangrijk verschil.

Sustainable luxury waarbij de schoonheid van de luxe producten net zo belangrijk is als de transparantie van het productieproces, eerlijke arbeidsomstandigheden en het welzijn van de makers. Zo omschrijft sociaal ondernemer Hanna Verboom haar label Palais in een notendop. De actrice en presentatrice staat sinds een paar jaar minder voor de camera en houdt zich des te meer bezig met projecten die impact hebben op het milieu en op het leven van mensen. Palais sluit daar naadloos bij aan.

“Palais is ontstaan in India, waar mijn compagnons Petra en Michiel samenwerkten met vrouwen die uit de mensenhandel bevrijd waren. Zij creëerden daar werkgelegenheid voor deze vrouwen en realiseerden zich dat – als ze meer mensen wilden helpen – het groter aangepakt moest worden. Zo werd het idee voor Palais gevormd,” vertelt Hanna, die geen moment twijfelde toen ze werd benaderd om zich bij Palais te voegen.

“Ik ben al een tijdje bezig met bewustwording en weet heel goed: alles wat ik koop heeft gewoon effect op de wereld. Direct of indirect. Verandering ligt voor onze voeten, maar het is wel een samenwerking: enerzijds heb je als consument de kracht om de juiste keuzes te maken, anderzijds moeten er door fabrieken en bedrijven alternatieven geboden worden waardoor consumenten die keuzes kunnen maken.”

Palais biedt consumenten die keus, en dat is op het gebied van interieur redelijk uniek. “Er gebeurt echt nog heel weinig in de interieurwereld als het om duurzaamheid gaat. Het staat nog totaal niet op de kaart, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de mode-industrie. Daar zie je dat er heel goed gereageerd wordt op duurzame, eerlijke merken. Ook op het gebied van plasticvervuiling gebeurt er steeds meer. Ik vind het een hele bijzondere en leuke tijd; we beseffen met zijn allen steeds beter dat we maar één aarde hebben, dat iedereen een footprint heeft en dat we het samen moeten doen.”

Duurzame pareltjes voor een fijne, eerlijke prijs

Palais laat zich leiden door de combinatie van hoge duurzaamheidskaders en hoge schoonheidsstandaarden. Daarin doet het label geen compromissen, geeft Hanna aan. “De kussens in onze eerste collectie zijn prachtige, luxe producten die met de hand bewerkt zijn en waarbij we volledig kunnen garanderen dat het productieproces eerlijk verloopt. Dat er goed gezorgd wordt voor de productiemedewerkers én dat de kwaliteit hoogstaand is.”

En de producten zijn inderdaad fantastisch: de kleurrijke kussens stralen authentieke Indiase schoonheid uit en ademen een exotische, dromerige sfeer. Een andere doelstelling van Palais is bovendien om mooie interieurproducten te maken die toegankelijk zijn voor een grote groep mensen. “Onze producten voelen dus exclusief aan, maar zijn niet exclusief duur. We vinden het belangrijk om ons op een bredere doelgroep te richten zodat sustainable luxury niet alleen voor het hoogste segment beschikbaar is.”

Het blijft bovendien niet bij kussens alleen. Palais is in verschillende landen bezig met het doen van testen en het creëren van bewustwording voor een transparant productieproces. Een nieuwe collectie met onder meer beddengoed, lampenkappen en eigen stoffen is al in de maak en ook het produceren van kaftans en sieraden staat op de planning. Een echt lifestyle merk dus, waarbij alles voldoet aan de kaders van schoonheid, duurzaamheid en eerlijke werkomstandigheden.

Palais draagt op die manier bij aan meer bewustwording van onze invloed op de aarde. Én houdt het bovenal luchtig en leuk om een steentje bij te dragen. Want, zo zegt Hanna: “Iedereen is zelf verantwoordelijk om de footprint die hij of zij achterlaat zo klein mogelijk te houden, maar het hoeft niet allemaal in één keer perfect te gaan. Het mag op een relaxte manier, het mag met wat zelfspot. Als we samen kleine stapjes zetten kunnen we uiteindelijk grote dingen bereiken.”

Dit vind je vast ook leuk