Online shoppen is duurzamer dan je denkt

Online shoppen is duurzamer dan je denkt Online shoppen is duurzamer dan je denkt Online shoppen is duurzamer dan je denkt

Waar het voorheen ingewikkeld was om mooie, duurzame kleding te vinden is dat nu een eitje. Het wereldwijde web wemelt namelijk van de beeldschone webshops met verantwoorde merken. Maar hoe duurzaam is online shoppen eigenlijk? En hoe kun je dat nog duurzamer maken?

Laten we even beginnen bij het ‘waarom’. Want waarom is het eigenlijk belangrijk om te kiezen voor duurzame mode? Voor mij groeide het bewustzijn rondom dit onderwerp na de documentaire The True Cost. Ik schrok van wat ik te weten kwam. Wist jij bijvoorbeeld dat 20% van alle chemische bestrijdingsmiddelen in de landbouw wereldwijd worden gebruikt voor de katoen? En dat katoenboeren bloot worden gesteld aan al die chemische middelen?

Maar ook de verf die wordt gebruikt voor kleding is vaak, dankzij de chemische dampen, gevaarlijk voor de kleermakers. Daar komt bij dat de kleding getransporteerd moet worden naar Nederland, waar enorm veel brandstof voor nodig is. En dan hebben we het nog niet eens over het salaris van iedereen die betrokken is bij het maken van jouw nieuwe mode-item. Als je er over na gaat denken, hoe vreemd is het dan eigenlijk dat de mooiste mode-items te koop zijn voor een prikkie?

Geen leed meer in mijn garderobe

Ik besloot dat ik geen items meer wilde dragen waar zoveel leed aan vooraf was gegaan. Hield dat in dat ik vanaf nu tot mijn dood moest doen met mijn huidige garderobe en nóóit meer iets nieuws mocht kopen? En dat ik voor eeuwig in afdankertjes of oersaaie kleding moest rondlopen? Nee, dat viel dus allemaal hartstikke mee. Er zijn namelijk heel veel toffe (web)shops die beeldschone, duurzame items verkopen. En dan gaat mijn voorkeur voornamelijk uit naar online shoppen. Waarom?

Een webshop kan in principe enorm duurzaam zijn: er is vaak geen extra pand dat verlicht en verwarmd moet worden en als dat wel het geval is, gaat het vaak om een kantoorruimte die wordt gebruikt door meerdere zelfstandigen. Daarnaast hoef je er als klant niet heen te rijden, wat ook uitstoot scheelt. Maar hoe zit dat eigenlijk met transport van de bestelling die je geplaatst hebt?

Transport

Nu wordt het iets ingewikkelder. Immers, alles dat geproduceerd wordt, moet vervoerd worden. En zodra een item bezorgd moet worden, wordt er gebruik gemaakt van transport. Als dat item van ver weg komt, is er een grote kans dat er gebruikt wordt gemaakt van boten en vliegtuigen, maar er komt vaak hoe dan ook een auto aan te pas. En dat betekent benzine. Daarnaast worden de spullen soms verpakt in plastic, vaak ook in karton. Verpakkingsmateriaal dat vrijwel direct de prullenbak in gaat.

Voor je jezelf toespreekt om niets meer aan te schaffen: online shoppen is duurzamer dan offline shoppen, het bestelbusje waar je pakketje mee gebracht wordt is namelijk een soort openbaar vervoer voor je pakketje. On top of that zijn er bezorgservices die rekening houden met het milieu, als DHL GoGreen en UPS carbon neutral.

Wat kun je doen om nog duurzamer te shoppen?

  • Recycle het verpakkingsmateriaal. Bewaar de dozen en gebruik ze om iets in te bewaren of zelf iets te versturen.
  • Kies, als dat mogelijk is, voor bedrijven die werken met fietskoeriers. Onder andere thegreenlabels.com doet dat.
  • Kies voor bedrijven die bewust met hun verpakkingsmateriaal omgaan, zo werkt Mud Jeans met RePack, een envelop die je weer terug kunt sturen en die hergebruikt wordt door het bedrijf, waardoor er geen verpakkingsmateriaal verloren gaat. WolfandStorm.com verpakt haar items in gerecycled kraftpapier.
  • Ga voor producten die lokaal geproduceerd worden. Op die manier weet je zeker dat er geen vliegtuig of boot aan te pas is gekomen.

De juiste maat

Iets lastiger met het bestellen van kleding online is het vinden van de juiste maat. Dat is de reden dat veel mensen van een item twee verschillende maten bestellen, zodat ze thuis kunnen passen en het niet passende item terug kunnen sturen. Bij grote webshops worden ongeveer 1 op de 2 aankopen retour gestuurd. Maar niet alleen de grotere webshops kennen dit probleem, in de kledingindustrie varieert het percentage van retours grofweg tussen de 20% en 50%. Meer dan de helft wordt veroorzaakt door bestelling van de verkeerde of meerdere maten. Je voelt het al aankomen: op die manier is er dubbel transport. Daarnaast belanden flink wat van die teruggestuurde items op de stapel ‘niet meer te verkopen’.

Ook daar zijn inmiddels oplossingen voor. Zo ontwikkelde de webshop SilkSage speciaal een nieuwe matentool (nooit meer de verkeerde maat) om het aantal retours terug te kunnen dringen. Maar omdat er tóch weleens een retour zal zijn, compenseren ze dat door voor iedere order én iedere retour een boom te planten. Sounds good, nietwaar?

Je inner criticus

Ken je dat stemmetje dat zegt ‘stommerd, nu ben je toch weer gevallen voor een fast fashion-item!’ als je plots toch weer (digitaal) in een fast fashion-keten bent gewandeld? Wees blij dat het stemmetje er is, het houdt je scherp, maar wees tegelijkertijd ook niet te streng voor jezelf. Je hoeft niet alles perfect te doen om een impact te maken. Superhandig voor als je het nog heel moeilijk vindt om duurzaam te shoppen: download de Chrome-extensie genaamd DoneGood. Als je een reguliere modewebshop bezoekt, komt DoneGood met ethische alternatieven.

Meer lezen over duurzaamheid?

Over auteur
Volgend artikel
Waarom je beter een ervaring cadeau kunt geven dan spullen
Waarom je beter een ervaring cadeau kunt geven dan spullen