Terug naar overzicht

Mama-meditatie: 2 oefeningen voor drukke moeders

Categorie
Tekst
Ernestine Numan
Mama-meditatie: 2 oefeningen voor drukke moeders

Ernestine Numan is coach en geeft retreats voor drukke moeders. Speciaal voor Happi.kids schreef ze een paar persoonlijke en herkenbare columns, en geeft ze oefeningen.

Tijd voor jezelf, op een dag met de kinderen, lijkt af en toe een utopie voor ons ouders. Je weet simpelweg niet wanneer daar ruimte voor is en tegelijkertijd wil je je kinderen alle tijd en aandacht geven die ze verdienen.

Toch heb ik ontdekt dat er momenten zijn waar je misschien niet zo snel aan denkt, maar die zich daar prima voor lenen. Want het verlangen naar een moment voor jezelf is helemaal ok. Hoeveel je ook van je kinderen houdt, het is intensief en je bent tenslotte meer dan alleen moeder.

Deze meditaties helpen je terugtrekken

Naar mijn idee hebben we dan, net als in meerdere situaties van het leven, drie opties: vertrekken, accepteren of veranderen. Hoewel we natuurlijk in dit geval niet willen vertrekken, zoals bij een baan misschien mogelijk is, kunnen we wel heel praktisch kijken of we onszelf toch af en toe op heel simpele wijze even kunnen terugtrekken.

Heb je weleens de wc gebruikt hiervoor door simpelweg 1 minuut met volle focus bewust te zijn van je ademhaling? Of je douchebeurt als reiniging van niet alleen body, maar ook mind en spirit, met behulp van visualisatie, voor een frisse start van de dag? Heb je weleens in bad een bodyscan gedaan? Lijkt begeleiding hierin je fijn, dan zijn hier de douchemeditatie en de bad-bodyscan. 

Douchemeditatie

Dit is een douchemeditatie voor drukke moeders. Gebruik die korte tijd onder de douche als een waardevol me-time moment! Je kunt deze meditatie tijdens de douche afluisteren of vlak daarvoor, zodat je hem zelf kunt doen onder de douche.

Bad-bodyscan

Ervaar tijdens je heerlijk ontspannende bad een nog diepere ontspanning met deze bodyscan speciaal voor in het water. Heb je geen bad? Gebruik hem dan als visualisatie! Dat heeft ook een weldadig effect

Het moment accepteren

Wanneer je je echt niet kunt terugtrekken, dan kunnen we oefenen het moment te accepteren, zoals het is. Wat mij hierbij enorm helpt is mindfulness. Samen met volle aandacht onze cappu-en babycino’s drinken of groente snijden als concentratieoefening. Want dan verandert het moment stiekem toch. Of eigenlijk: je perceptie verandert. Dit lukt mij echt niet altijd, maar als ik mijn best doe, dan ervaar ik overal wonderen. Ik zie de prachtige lach van mijn dochter, ik zie hem écht. Ik hoor de hoogst vermakelijke ‘gesprekken’ die een 2-, en 3-jarige kunnen voeren, en ik hoor ze écht. En wat ik dán voel, is vrijwel altijd dankbaarheid. Opborrelend uit de diepte van mijn hart.

Zelfs tijdens zoiets onaangenaams als bijvoorbeeld een driftbui. Als het me lukt om zonder oordeel mijn eigen ongemakkelijke gevoel op te merken en te accepteren, dan transformeert ook dát moment. In lichtheid. En ruimte. Bij ons allebei.

Bezoek ook

Lees ook

Door anderen gelezen