Deze oefeningen helpen je kind ontspannen tijdens Sinterklaas - Happinez
Terug naar overzicht

Deze oefeningen helpen je kind ontspannen tijdens Sinterklaas

Categorie
Fotografie
Tekst: Rosalinda Weel
Deze oefeningen helpen je kind ontspannen tijdens Sinterklaas

Speciaal voor Happinez schreef kindermeditatiedocent, opleider en auteur Rosalinda Weel speelse kindermeditaties en relax-oefeningen, zodat kinderen meer ontspannen deze spannende sinterklaastijd kunnen doorkomen.

Het keert elk jaar weer terug in mijn praktijk: vanaf de tweede week van november stromen de aanmeldingen voor Kindermeditatieles in grote getale binnen. Allemaal met ‘extra opmerkingen’ in de sfeer van ‘Mijn kind is de laatste tijd zo onrustig, slaapt slecht, heeft hoofd- en buikpijn’.

Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met de extra drukte van de gezellige, maar voor kinderen vaak ook spannende, dagen rondom Sinterklaas. Gelukkig zijn er goede relaxtips die kinderen helpen om de spannende Sinterklaastijd zo ontspannen mogelijk door te komen.

Oefening 1: De magische veer van relaxpiet

Bij deze oefening heb je een veer/veren nodig.

Wist je dat Sinterklaas ook Relaxpieten heeft? In deze tijd hebben Sinterklaas en de Pieten het af en toe zó druk, dat ze wel eens niet meer weten hoe ze kunnen relaxen. Dan belt Sinterklaas een van de Relaxpieten en die komt ze dan helpen! Dit zijn dan de oefeningen die ze samen doen.

De Relaxpieten hebben op hun muts een hele speciale veer: een relaxveer. Nu heeft Relaxpiet er ook eentje voor jou. Pak de veer maar vast. Voel hoe zacht de veer is. Strijk met de veer langs je wangen en gezicht. Ga ook maar met de veer zachtjes langs je oren en je nek. Het is nog fijner als je het met je ogen dicht doet. Strijk met de veer ook zachtjes langs je handen: de binnenkant van je hand en tussen je vingers. En misschien voelt het ook wel fijn langs je voeten en tussen je tenen. Doe het daarna nog een keer op de plek waar je dit het meest ontspannend vond.

Dan hou je de veer voor je mond en blaas je er tegen. Zie maar hoe mooi de veer beweegt. Je kan nu ook de veer de lucht in blazen en rustig kijken hoe de veer naar beneden dwarrelt. Doe dat maar een aantal keer achter elkaar.

Als je het leuk vindt, kun je ook samen ontspannen met de relaxveer. Je gaat dan tegenover elkaar zitten en blaast de veer naar elkaar toe en probeert het te vangen. Je kan ook om de beurt met de ogen dicht zitten en dat de ander je relaxt met de magische veer van Relaxpiet.

Oefening 2: De pepernotenmeditatie

Bij deze oefening heb je een pepernoot/pepernoten nodig.

Ga maar zitten met je ogen dicht. Je handen heb je open in de schoot. Je krijgt straks iets in je handen en dat mag je voelen. Je mag er niet naar kijken. (je kan eventueel de kinderen blinddoeken). Als je weet wat het is, hou je het geheim voor de anderen.

Leg dan 1 pepernoot in de handen van het kind/kinderen. En dan vertel je verder. Voel maar wat het is. Is het klein of groot? Rond of hoekig? Glad of korrelig? Ruik nu aan wat je in je handen ligt. Wat ruik je? Dan leg je het op je lippen, zonder het in je mond te doen. Hoe voelt het? Leg het dan op je tong. Proef je al iets? Ga er dan zachtjes op kauwen. Net zo lang totdat het helemaal fijn is. En dan slik je het door. Probeer dit zo lang mogelijk te volgen. Voel je het naar je buik gaan? Doe daarna maar weer rustig je ogen open.

Dit is een hele fijne oefening om met kinderen te doen. Het is nu een tijd van snoepen en graaien waarin ze het liefst zo snel en zo veel mogelijk in hun mond stoppen. Met deze meditatie leren ze bewust en mindful te proeven. Zo kunnen ze echt genieten van maar één pepernoot.

Jij bent een cadeautje!

Deze oefening doe je met zijn tweetjes.

Je gaat op de grond zitten of liggen en je maakt je zo klein mogelijk. Je houdt jezelf goed vast en bent ook helemaal stil. Jij bent namelijk een cadeautje. Je bent stevig ingepakt, dus je spant alles zoveel mogelijk aan. Als ik tot drie tel, mag iemand anders jou heel voorzichtig proberen uit te pakken. Na het horen van die derde tel mag je jezelf ook ‘slap’ maken, zodat je de ander helpt met jou ‘open’ te maken. Die ander doet dat heel rustig aan door een voor een je los te maken, te openen en weer te laten staan. Je werkt met elkaar mee. Als je helemaal bent uitgepakt en staat, dan wissel je om. Dan mag de ander een cadeautje zijn en heel voorzichtig uitgepakt worden.

Rosalinda Weel is leraar meditatie, yoga en ayurveda, opgeleid door Deepak Chopra in Amerika. Daarnaast is ze coach, opleider van de Kindermeditatiedocent en auteur van ontspannende kinderboeken met geleide meditaties en zelfhulpboeken voor volwassenen.

Dit vind je vast ook leuk