Ben jij een pitta-type volgens de Ayurveda? Dit moet je weten - Happinez
Terug naar overzicht

Ben jij een pitta-type volgens de Ayurveda? Dit moet je weten

Categorie
Ben jij een pitta-type volgens de Ayurveda? Dit moet je weten

Volgens de ayurveda bestaat ieder van ons uit een combinatie van drie energietypes: de luchtige vata-energie, de vurige pitta-energie en de aardse kapha-energie. Hoe zorgt het pitta-type, met voornamelijk vurige energie, het beste voor zichzelf?

Ontdekken welke energietype bij jou overheerst? Doe de test en ontdek welk Ayurveda-type jij bent!

De pitta-energie bestaat uit de elementen water en vuur en regelt je spijsvertering, stofwisseling en energieproductie. Een gezonde pitta-energie helpt je om helder na te denken, je goed te concentreren en om beslissingen te nemen.

De pitta-energie wordt gekenmerkt door:

  • Warm
  • Licht
  • Intens
  • Doordringend
  • Scherp
  • Wrang
  • Zuur

Het lichaam van het pitta-type

Een constitutie waarin de pitta-energie overheerst wordt gekenmerkt door een lichaam dat makkelijk spieren opbouwt. Pitta zorgt voor een gezonde eetlust, een goede stoelgang en een warme gevoelstemperatuur. Het pitta-type slaapt diep maar kort en heeft een overvloed aan energie.

Wanneer de pitta-energie uit balans raakt kan dat zich manifesteren als huiduitslag, brandend maagzuur en opvliegers.

De geest van het pitta-type

Wanneer de pitta-energie in balans is voel je je vrolijk, gefocust en energiek. Je blinkt uit als spreker op een podium, zeker wanneer het je de kans biedt anderen iets te leren. Bovendien is het pitta-type een goede beslisser, iemand die goed presteert onder druk.

Uit balans wordt het pitta-type ongeduldig, opvliegend, rigide en principieel. In situaties van stress vraagt het pitta-type zich af: wat heb jij (de ander) verkeerd gedaan?

Met deze gewoontes breng je een verstoorde pitta-energie weer in balans:

  • Las tijd in om niets te doen en voorkom dat je jezelf onnodig tijdsdruk oplegt.
  • Sla geen maaltijden over en wacht niet met eten tot je chagrijnig wordt van de honger.
  • Ga de natuur in. Wandel tussen de bossen en vennen, of onder het koele maanlicht. Decoreer je huis met mooie bossen bloemen.
  • Masseer jezelf dagelijks met verkoelende olie zoals kokosolie of olijfolie. Geen tijd? Masseer dan je voeten.
  • Kies voor koele kleuren zoals blauw, groen en zilver.
  • Lach veel, iedere dag.

Voeding en het pitta-type

De Ayurveda adviseert om voeding tot je te nemen die het overheersende energietype balanceert en stabiliseert. Pitta is heet, scherp, zuur, wrang en doordringend. Om deze eigenschappen te verminderen kies je dus voor voeding met koelende, zoete en stabiliserende kwaliteiten. Eet niet te pittig of zuur.

Zo eet het pitta-type

  • Kies voor zuivel in de vorm van melk, boter en ghee. Yoghurt en kaas laat je liever staan, vanwege de zure kwaliteit.
  • Zoet is een stabiliserende smaak voor het pitta-type, maar dat betekent niet dat het pitta-type onbeperkt suiker kan eten. Gebruik zoetmiddelen met mate en haal de zoete kwaliteit voornamelijk uit hele voedingswaren zoals wortels, bietjes en bataat. Laat honing en stroop staan, deze zoetmiddelen verhogen de pitta-energie alleen maar.
  • Kies voor verkoelende olie als olijfolie, zonnebloemolie en kokosnootolie.
  • Tarwe, rijst, gerst en haver stabiliseren de pitta-energie. Mais, rogge en gierst zijn een minder goede keus.
  • Kies voor zoet fruit zoals druiven, meloen, kersen, kokosnoot, mango, ananas, sinaasappel en pruimen.
  • Laat zuur fruit zoals grapefruit, abrikoos en bessen staan.
  • Geef smaak aan je eten met verkoelende kruiden zoals koriander, kardemon, saffraan en venkel. Gebruik niet teveel zout.

Dit artikel is informatief bedoeld en dient niet ter vervanging van medisch advies of advies door een gecertificeerd therapeut.

Meer lezen over de Ayurveda-types?

Meest populair