Dit moet je weten als jij een Ayurvedisch vata-type bent - Happinez
Terug naar overzicht

Dit moet je weten als jij een Ayurvedisch vata-type bent

Categorie
Dit moet je weten als jij een Ayurvedisch vata-type bent

Volgens de ayurveda bestaat ieder van ons uit een combinatie van drie energietypes: de luchtige vata-energie, de vurige pitta-energie en de aardse kapha-energie. Hoe zorgt het vata-type, met voornamelijk luchtige energie, het beste voor zichzelf?

Ontdekken welk energietype bij jou overheerst? Doe de test en ontdek welke Ayurveda-type jij bent!

De vata-energie bestaat uit de elementen lucht en ruimte en regelt onze beweeglijkheid, ons zenuwstelsel en uitscheiding. Een gezonde vata-energie helpt ons loslaten, omgaan met verandering en creatief denken.

De vata-energie wordt gekenmerkt door:

  • Koud
  • Licht
  • Droog
  • Onregelmatigheid
  • Ruw
  • Beweeglijk
  • Snel
  • Veranderlijk

Het lichaam van het vata-type

Een constitutie waarin de vata-energie overheerst wordt gekenmerkt door een smal, lichtgewicht en wendbaar lichaam. Ook een droge huid, droog haar en koude handen en voeten zijn eigenschappen van de vata-constitutie. Door de luchtige energie is het vata-type een lichte slaper met een gevoelige spijsvertering.

Wanneer de vata-energie uit balans raakt kan dat zich manifesteren in gewichtsverlies, constipatie, spanning, artritis, zwakke ledematen, rusteloosheid en spijsverteringsproblemen.

De geest van het vata-type

Wanneer de vata-energie in balans is voel je je enthousiast, avontuurlijk, levendig en energiek. Vata is gek op spanning en sensatie en nieuwe belevingen. De emoties zijn heftig maar veranderlijk: het vata-type is snel boos maar vergeeft net zo snel weer.

Een vata-type in balans is energiek, creatief en flexibel. De vata neemt graag het voortouw, heeft meerdere projecten tegelijkertijd lopen en voert levendige gesprekken.

Uit balans, maakt het vata-type zich veel zorgen, wordt rusteloos, nerveus, angstig en slaapt slecht. In situaties van stress vraagt het vata-type zich af: wat heb ik verkeerd gedaan?

Met deze gewoontes breng je een verstoorde vata-energie weer in balans

  • Voorkom dat je het koud krijgt. Draag laagjes en neem altijd een trui mee.
  • Masseer jezelf met warme oliën zoals sesamolie of amandelolie. Geen tijd? Masseer dan je voeten.
  • Kies voor lichte, zachte vormen van beweging en push jezelf niet in de sportschool. Denk aan yoga, qi gong, tai chi, wandelen, dansen en golf.
  • Drink de hele dag warm water en laat koude vloeistoffen zijn.
  • Met gemberthee houd je jezelf en je spijsvertering warm.
  • Ga op een vaste tijd naar het toilet voor je grote boodschap, het liefst in de ochtend.
  • Kies voor kalmerende muziek die een glimlach op je gezicht tovert.
  • Omring jezelf met warme, aardse kleuren. Bruintinten, groen en geel. Maar ook pasteltinten brengen rust en zachtheid.

Voeding en het vata-type

De Ayurveda adviseert om voeding tot je te nemen die het overheersende energietype balanceert en stabiliseert. Vata is droog, koud en licht. Om deze kwaliteiten in jezelf te verminderen kies je dus voor voeding met vettige, verwarmende en zware kwaliteiten. Qua smaak kiest de vata het best voor zoet, zout en zuur. Eet niet te pittig of bitter en vermijd voeding waar je mond van samentrekt (koffie, rode wijn).

Zo eet het vata-type

  • Grote maaltijden, zonder te overeten. Zo houdt het luchtige vata-type zichzelf gegrond.
  • Zoet is een stabiliserende smaak voor het vata-type, maar dat betekent niet dat het vata-type onbeperkt suiker kan eten. Gebruik zoetmiddelen met mate en haal de zoete kwaliteit voornamelijk uit hele voedingswaren zoals wortels, bietjes en bataat.
  • Gezonde vetten zoals ghee of extra virgine olijfolie ondersteunen de spijsvertering en houden de droge vata-energie geolied.
  • Rijst en tarwe hebben een grondend effect op vata, andere granen zijn moeilijker verteerbaar.
  • Zoet, zwaar fruit zoals bananen, avocado’s, mango’s, abrikozen, pruimen, blauwe bessen, vijgen, grapefruit, sinaasappels, citroenen, meloenen, papaja, perzik, ananas, rabarber, kiwi, dadels, nectarines en gedroogd fruit. Luchtig fruit zoals appels, cranberries, peren en granaatappels zijn een minder goede keuze.
  • Help je spijsvertering door fruit kort te koken of roerbakken en niet te combineren met andere voedingswaren.
  • Verwarmd en gekookt voedsel. Vermijd rauwe snacks of gerechten.
  • Gekruid, maar niet te pittig. Denk aan zout (met mate), kruidnagel, mosterdzaad, basilicum, koriander, venkel, oregano, salie, tijm en zwarte peper.
  • Bonen kunnen teveel lucht veroorzaken voor het vata-type, met uitzondering van tofu en mungbonen.

Dit artikel is informatief bedoeld en dient niet ter vervanging van medisch advies of advies door een gecertificeerd therapeut.

Meer lezen over de Ayurveda-types?

Meest populair