Dit is de meest ontspannen yogahouding ter wereld (en ook de makkelijkste) - Happinez
Terug naar overzicht

Dit is de meest ontspannen yogahouding ter wereld (en ook de makkelijkste)

Categorie
Dit is de meest ontspannen yogahouding ter wereld (en ook de makkelijkste)

Na allerlei ingewikkelde poses even lekker uitrusten op je rug – savasana lijkt misschien wel de makkelijkste yogahouding die er is, maar het is een zeer bewuste manier van je ontspannen.

Altijd een fijn moment als je yogadocent aan het eind van de les zegt ‘pak maar een dekentje, ga comfortabel liggen en doe je ogen dicht.’ Lekker uitrusten, bijkomen na de inspanning die je hebt geleverd, alleen maar prettig. Toch? “Niet voor iedereen”, zegt yin-yogadocent Alison Melvin (52).

We zijn het ontspannen verleerd

“Veel mensen zijn vergeten hoe je je écht kunt ontspannen. Ze proberen tot rust te komen door televisie te kijken of te Facebooken, maar dat is meer een vorm van afleiding zoeken. Je krijgt nog steeds allerlei prikkels binnen. Bij savasana, niet voor niks ‘de lijkhouding’ genoemd, lig je helemaal stil. Je doet niks, je laat de controle los.

Voor sommige mensen is dat moeilijk. Ze voelen zich dan ongemakkelijk. Ze zuchten, gaan steeds verliggen op de mat of doen hun ogen weer open. Ze worden rusteloos van deze houding. Dat komt volgens mij door de chronische stress die we de hele dag ervaren als we werken of het huishouden draaiende houden. We zijn het ontwend om volledig te ontspannen. Daarom is deze houding ook zo belangrijk.”

Savasana in 7 stappen

 1. Creëer een zo comfortabel mogelijk ligplekje. Zorg dat je het warm genoeg hebt, dat het licht niet te fel is en kies voor stilte of zachte muziek. Leg eventueel een kussentje onder je knieën en een dubbel gevouwen handdoek onder je hoofd.

2. Lig zo ontspannen mogelijk. Leg je voeten op heupbreedte uit elkaar en laat ze iets naar buiten vallen. Leg je armen open langs je lichaam, met de handpalmen naar boven. Dit zorgt ervoor dat je schouders nog wat meer kunnen ontspannen

3. Haal een keer bewust adem en blaas ook bewust uit. Dit is een teken voor je lijf dat het grote loslaten kan beginnen.

4. Laat de spanning uit al je spieren ‘weglopen’. Ga in gedachten langs je voeten, benen, heupen, buik, armen, schouders, nek en gezicht en voel ze zacht worden.

5. Neem waar wat er zich in je afspeelt. Zie gedachten en gevoelens opkomen en laat ze weer gaan. Ze uitzetten kan niet, er niet op ingaan wel. De ene dag lukt dat beter dan de andere. Maak daar geen probleem van.

6. Schrik niet als er emoties loskomen. Het is heel normaal als er wat tranen vloeien, als je je boos voelt worden of juist begint te (glim)lachen. Laat het gebeuren en ook weer voorbijgaan.

7. Na 5, 10 of 20 minuten kom je weer langzaam in beweging. Beweeg eerst rustig je handen, dan je voeten, rol op je zij en voel wat er te voelen valt. Meestal ben je frisser en levendiger dan ervoor.

Waar is het goed voor?

Ontspanning van de spieren • tot rust brengen van de geest • ontkrampen van de organen • omlaag brengen van de bloeddruk • goed voor concentratie en focus • helpt lekker te kunnen slapen • goede voorbereiding op een meditatie.

Met de Happinez online meditatietraining maak je mediteren in 12 lessen onderdeel van je dagelijkse routine. Meld je nu aan voor een gratis proefles.Content button Online training mediteren

Dit vind je vast ook leuk