Wil je beginnen met veganistisch eten? Deze gids helpt je op weg
Terug naar overzicht

Wil je beginnen met veganistisch eten? Deze gids helpt je op weg

Categorie
Wil je beginnen met veganistisch eten? Deze gids helpt je op weg

Wil je de eerste stappen naar een meer plantaardige levensstijl zetten, maar heb je geen idee hoe je deze switch naar veganistisch eten aan moet pakken? Welke dierlijke producten kun je gemakkelijk vervangen door plantaardige alternatieven en waar je nog meer op moet letten? Door dit stappenplan te volgen maak je de overgang naar een meer plantaardige leefstijl zo soepel mogelijk.

Als je plannen hebt om meer veganistisch te gaan eten, dan kan een bezoekje aan de supermarkt voelen als het navigeren door een drukke straat in Bangladesh. Alles komt op je af. Je hebt geen idee wat je wel en niet kunt eten en je moet elke verpakking langdurig ontcijferen. Alsof de ingrediënten in een andere taal geschreven zijn.

Deze tips zijn voor iedereen die wil beginnen met veganistisch eten. Ze bieden je houvast, en zo kun je steeds een beetje dichter bij je einddoel komen: een volledig diervriendelijk dieet.

1. Wees niet radicaal, maar neem kleine stapjes

Als je plotsklaps besluit om nooit meer iets dierlijks te eten terwijl je dat wel gewend was, dan is de overgang best pittig. Je moet over elke maaltijd nadenken. Wat zit erin? Hoe maak ik iets lekkers klaar met de dingen die ik nog in de koelkast heb staan? Je moet opnieuw leren koken, en nieuwe gewoontes aanleren.

Op een zondag waarop je alle tijd hebt, je twee uur rond kunt banjeren in de supermarkt en de hele ochtend kunt besteden aan het zoeken naar lekkere veganistische recepten, dan is dat niet zo’n probleem. Maar als je na een drukke donderdag  thuiskomt van je werk, je niet wilt koken en eigenlijk gelijk op de bank wilt ploffen met een groot bord eten, dan is dat een stuk moeilijker. Je kunt het beste kleine stapjes nemen, en beginnen met eten wat je gemakkelijk kunt vervangen met een plantaardig alternatief. Denk aan roomboter, margarine, melk of een plantaardige variatie op yoghurt. Zo hoef je niets op te geven en maak je er stap voor stap een gewoonte van. En dat kost je veel minder moeite om vol te houden, ook als je moe bent of je je dag niet hebt.

2. Waarom meer veganistisch eten?

Als je meer plantaardig wilt gaan eten, sta je op het punt om nogal wat in je leven te veranderen. Ineens minder kaas, of eieren, of vlees eten is best wel een omslag als je dit altijd veel hebt gegeten. Maar als je duidelijk voor jezelf hebt bepaald waarom je dit gaat doen, dan is het veel makkelijker vol te houden. Als je duidelijk bedenkt waarom je deze keuze maakt is de kans dat je het volhoudt, veel groter.
Neem dus een kort moment om jouw ‘waarom’ te formuleren. Print deze, pen ‘m neer of hang het op je koelkast als een dagelijks geheugensteuntje.

3. Verander in inspector gadget (of inspector verpakking, nog beter)

Ga op onderzoek uit. Ga koken met vegan recepten die je lekker vindt lijken. Verzamel deze recepten in een map zodat je ze makkelijk terug kunt vinden. Praat met andere mensen die al zijn overgestapt op een veganistisch dieet en praat met ze. Wissel ervaringen en recepten uit. Lees over vleesvervangers. Informeer je over wat je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Over wat je moet eten om tekorten te voorkomen. Bezoek blogs van mensen die je voorgingen, en verdiep je in hun strubbelingen en overwinningen. Verdiep je in etiketten en labels, zodat je weet waar je naar moet kijken in het gangpad. Zo bouw je voor je het weet je eigen vegan-alert in, en weet je precies wat je wel en niet kunt eten.

4. Hoe kun je veganistisch eten?

Het kan zijn, dat als je meer plantaardig gaat eten,  je bijvoorbeeld je lievelingseten minder vaak kunt eten. Het helpt heel goed als je voor deze recepten/ingrediënten een waardige vervanger regelt. Eet je bijvoorbeeld graag roomboter op je brood? Denk dan bijvoorbeeld aan de vele 100 % plantaardige variaties op roomboter van Becel. Plantaardige alternatieven voor op je boterham zijn niet alleen lekker, maar ook goed voor de aarde en voor dieren. Waarom? Omdat van alles wat we eten, naast vlees ook zuivel de grootste voedsel gerelateerde impact heeft op het milieu. Dit komt onder andere door de uitstoot van broeikasgassen tijdens de productie, zoals bijvoorbeeld CO2 en methaan.

Bij plantaardige producten is deze milieubelasting een stuk lager dan bij dierlijke producten. Dus door te kiezen voor plantaardige drinks, zoals soja- of amandeldrink in plaats van koemelk. Of door te kiezen voor plantaardige ‘boter’ in plaats van dierlijke boter. Door gebruik te maken van zuivelvervangers verklein je je footprint op de aarde. Het vervangen van je oude vertrouwde producten hoeft niet saai te zijn. Zo kan je in plaats van een boterham te besmeren met roomboter er bijvoorbeeld voor kiezen deze voortaan te besmeren met Becel plantaardige margarine met kokosolie & amandelolie. Lekker combineren met fruit (of hagelslag) bijvoorbeeld.

5. Weet wat de oorsprong is

Plantaardige producten hebben een relatief grote belasting op het milieu. Maar als je weet waar alles vandaan komt en welke merken rekening houden met de aarde, kun je betere keuzes maken.

Kijk naar de oorsprong van wat je consumeert. Zo kan je bij vruchten en groenten kiezen voor plaatselijke initiatieven. Wellicht is er een boer in de buurt die veel verschillende groenten verbouwt. Of kies alleen voor seizoensgebonden groenten. Zo kun je ook meer in contact komen te staan met de natuur en de seizoenen. Je eet wat op dat moment groeit en bloeit – wat weer veel minder belastend is voor de aarde omdat er geen transport nodig is.

En wist je bijvoorbeeld dat margarines van Becel bestaan uit een mix van plantaardige oliën, geperst uit de zaden van zonnebloemen, koolzaadbloemen en lijnzaadbloemen? Om het makkelijk uit te kunnen smeren over je boterham wordt er een klein deel hard vet aan toegevoegd, zoals palmolie – een product dat helaas niet altijd duurzaam wordt gewonnen. Maar op verpakkingen kun je vaak terugvinden of er wordt ingezet op duurzame palmolie. Bij producten van Becel is dit het geval. Naast het feit dat plantaardige margarine van Becel beter is voor het milieu, is het ook een bewuste keuze voor jezelf. De onverzadigde vetten zoals Omega 3 en Omega 6 helpen het cholesterolgehalte in het bloed op peil te houden, en zijn daarmee goed voor het hart.

Alle beetjes helpen

Iedereen die aan deze reis naar een meer veganistische levensstijl begint doet er goed aan te onthouden dat alle kleine beetjes helpen. Het zal niet altijd makkelijk zijn, en af en toe zondigen maakt je niet slecht. Elke keuze die je maakt om een dierlijk ingrediënt/product te laten staan en te vervangen door een plantaardig ingrediënt/product is al goed voor het milieu en het dierenleed. Dat je probeert om erover na te denken. Om bewust te zijn waar het eten op je bord vandaan komt en welke reis het aflegde om daar te komen maakt al uit. Zie het als een avontuur waarbij je stapje bij beetje keuzes leert maken die beter zijn voor jou, en voor de wereld om je heen.

Dit artikel kwam tot stand in samenewerking met Becel 

Dit vind je vast ook leuk