Ben je hooggevoelig? Zo ga je ermee om op je werk

Ben je hooggevoelig? Zo ga je ermee om op je werk Ben je hooggevoelig? Zo ga je ermee om op je werk Ben je hooggevoelig? Zo ga je ermee om op je werk

Idealiter is je werk een omgeving waar al je kwaliteiten tot bloei komen, maar dit is niet altijd even vanzelfsprekend. De werkvloer is vaak doorweven met onderhuidse spanningen, strakke deadlines en verschillende meningen en vooral wanneer je gevoelig bent kan dit een uitdaging zijn. Maar: je kunt ermee leren omgaan.

Deel je sensitiviteit

Praat met je collega’s en leidinggevende over je gevoeligheid. Door het bespreekbaar te maken geef je aan dat je rekening houdt met de ‘harde regels van de werkvloer’, maar dat je die het beste na kunt leven als er ook rekening wordt gehouden met jouw sensitiviteit.

Want zoals jij het je waarschijnlijk lastig kunt voorstellen dat een collega geen last heeft van kleine, onderhuidse spanningen, zo kan diezelfde collega zich niet waarschijnlijk niet voorstellen dat dit jou een hele dag van slag kan maken.

Zorg er wel voor dat je dit gesprek op het juiste moment aangaat, zonder tijdsdruk, zodat je er op een rustige, kalme manier over kunt praten.

Doe een ademhalingsoefening

De sleutel tot rust en geluk in meditatie, yoga en mindfulness is ademhaling. Als je jezelf aanleert om in een gespannen en gestresste situatie op je ademhaling te focussen en die te verlegen en verdiepen, dan zal je merken dat dit veel van je spanning wegneemt. Benieuwd hoe je dat doet? Deze ademhalingsoefening van Thirza helpt je op weg.

Voed je verbeelding

Een hooggevoelig persoon heeft vaak de neiging om te ontsnappen aan hevigheid van de realiteit door zich terug te trekken en te reflecteren. Het helpt je opladen en balans komen. Dus wees vooral niet bang om af en toe even weg te dromen of een kleine wandeling te maken – en voel je hier niet schuldig over.

Communiceer goed aan je leidinggevende waarom dit soort pauzes belangrijk zijn en dat je door deze rustmomenten juist productiever wordt. Zo voorkom je misverstanden.


Geef je grenzen aan

Als je in een bedrijf werkt, dan moet je je aanpassen om goed te functioneren. Maar je moet ook je eigen grenzen ontdekken: hoever wil je gaan? Wanneer je je eigen grenzen uit het oog verliest draagt dat ook niet bij aan je eigen geluk.

Toch kan het, vooral op sociaal gebied, goed zijn om je grenzen af en toe op te rekken. Een goede relaties met je collega’s en kleine praatjes bevredigen je aangeboren verlangen naar sociale interactie, en zorgen er ook nog eens voor dat je veel productiever wordt.

Zorg dat je weet wat jíj nodig hebt

Het lijkt misschien overbodig, maar het kan je heel erg helpen door na te denken wat jij precies nodig hebt om goed te functioneren op je werk. Wat zorgt ervoor dat je niet meer goed je werk kunt doen? Zijn er manieren om dat te voorkomen? Kun je met collega’s praten en deze patronen doorbreken? Zo kun je je werkplek voor zowel jezelf als voor je collega’s een fijnere omgeving maken.

Meer lezen over werkgeluk?

Zo werk je zonder stress (ook vanuit huis).

Volgend artikel
Heb jij last van faalangst op het werk? Onthoud dan deze 4 dingen
Heb jij last van faalangst op het werk? Onthoud dan deze 4 dingen