Terug naar overzicht

Zo werk je zonder stress (ook vanuit huis)

Categorie
Tekst
Dorien Vrieling
Zo werk je zonder stress (ook vanuit huis)

E-mail? Dat is een to-do-list die door anderen wordt beheerd, volgens psycholoog en columnist Thijs Launspach. Zo bekeken is het niet zo gek dat we gestrest worden als we een rood bolletje met ’51’ zien staan – 51 mensen die iets van je verwachten! In zijn nieuwe boek geeft Thijs 52 tips om je werkdag zonder stress door te komen. 

Of nou ja, helemáál zonder stress hoeft ook weer niet. Want stress heeft een slechte naam, maar je kunt er ook niet zonder, schrijft de psycholoog. Als je af en toe gespannen bent door wat er allemaal moet, zet je ‘de turbo erop’ en maak je meters, want je bent extra gefocust. Bovendien: ‘Door geregeld uitdagende en spannende dingen te doen, maak je nieuwe hersencellen en -verbindingen aan en kweek je stressbestendigheid.’

Alleen, de meesten van ons zijn vrij vaak gestrest. En dat is dan weer niet gezond (en ook niet prettig). Vandaar het nieuwe boek Werk kan ook uit – 52 manieren om jouw werkdag stressvrij te houden. Een paar van deze manieren:

Zie jezelf als een postbode

Stel, je vraagt jouw postbode om een brief te bezorgen aan de andere kant van het land. Zal ze dan ja zeggen? Weinig kans, want je postbode heeft haar eigen bezorggebied, net zoals al haar collega’s. Bekijk jouw werk ook als zo’n bezorggebied: jouw wijk is van jou, de wijk ernaast van iemand anders. Baken jouw taken af en maak van het probleem van een ander, niet jouw probleem.

Doe jezelf tijd cadeau

Met de komst van social media – oh zo leuk en gezellig – hadden we er plots een flinke dagelijkse tijdslurper bij. En wat voegen ze nou echt toe? Gooi de apps eens een tijdje van je telefoon, zodat je kunt kijken hoe het bevalt als je alleen nog achter de computer kunt Facebooken en Instagrammen. Of kies één app uit die je nog houdt – want waarom zou je eigenlijk overal moeten zitten?

Kom in actie

Probeer iedere dag minstens een halfuur aaneengesloten te bewegen, adviseert Thijs, in navolging van professor neuropsychologie Erik Scherder. Veel zitten maakt passief en zorgt dat je stress moeilijker kunt loslaten. Varieer ook in je houding: af en toe een paar keer staan achter je bureau (met een eenvoudige verhoging waarop je je computer zet), en maak ommetjes. Liefst zonder telefoon, want dan wandelt je brein als het ware mee: het is een goede manier om te dagdromen en op nieuwe ideeën te komen.

Doseer mail

Heb je een hele lading mails na het weekend, of na je vaste vrije dag? Maak dan onderscheid in het soort e-mails. Geef je zelf eerst een kwartier om antwoorden te sturen die je vrij gemakkelijk kunt afvinken, verdeel de lastiger mails over verschillende momenten. Niemand kan van je verwachten dat je op maandagochtend 09.00 uur meteen weer ‘bij’ bent.

Breng structuur in je dag

Belangrijker dan ooit in deze thuiswerktijden, nu er geen vaste begin- en eindtijden zijn en je niet hoeft te reizen naar je werk. Vaste werktijden betekenen dat je daarbuiten ook écht vrij bent. Je bakent je dag af door bijvoorbeeld te beginnen met een vast favoriet nummer, en je sluit ‘m af door je werkplek op te ruimen en even een workout te doen, naar de winkel te wandelen of – extra tip van Thijs – een braindump te doen, waarbij je alle ‘losse eindjes’ even opschrijft. Die pak je dan morgenochtend weer op.

Stel je verwachtingen bij

Inmiddels ben je misschien al een beetje gewend aan werken vanuit huis, maar het blijft anders dan anders. Er zijn misschien stoorzenders in de vorm van een partner of kinderen, of huishoudelijke taken die moeten gebeuren (eerst éven de vaatwasser aanzetten). Accepteer dat je niet evenveel gedaan krijgt op een dag als voorheen, adviseert Thijs. Gaat honderd procent niet, neem dan genoegen met tachtig. ‘De stelregel: doe wat kan, en wees duidelijk en eerlijk over wat niet gaat.’

Meer Thijs?

  • Werk kan ook uit, 52 manieren om jouw werkdag stressvrij te houden. Thijs Launspach, uitgeverij Spectrum, 2020.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen