Wil je je onderscheiden op je werk? Zo maak je een verpletterende indruk - Happinez
Terug naar overzicht

Wil je je onderscheiden op je werk? Zo maak je een verpletterende indruk

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Wil je je onderscheiden op je werk? Zo maak je een verpletterende indruk

Als je nieuwe collega’s of andere zakelijke relaties voor het eerst ontmoet, bestaat je voorstelpraatje waarschijnlijk uit weinig meer dan het noemen van je naam en je functie. Zonde, vindt introductie-expert (ja, dat bestaat) Joanna Bloor.

Ga maar eens bij jezelf na: wat voor bijzonders kun jij je nog herinneren van de laatste collega die zich aan jou heeft voorgesteld? De vraag ‘wat doe je?’ levert nu eenmaal zelden een noemenswaardige respons op.

Zonde, vindt Bloor: ‘Antwoorden met je functietitel en bedrijf is de culturele norm. Maar daardoor ontneem je de ander de kans om jou echt te leren kennen. Je bent niet alleen maar je werk’. Zij helpt mensen te ontdekken waarin ze zich onderscheiden van anderen, zodat ze meer betekenisvolle relaties kunnen aangaan.

En dat begint allemaal met de introductie. Die mag opvallend, authentiek en uniek zijn. ‘Met een goede introductie vergroot je niet alleen de kans op een echte connectie met mensen, maar ook de mogelijkheid om het werk te doen dat je echt graag wilt doen.’ Het kan namelijk zomaar zijn dat degene die jij ontmoet, de sleutel is tot nieuwe carrièremogelijkheden. Mits je een onvergetelijke indruk achterlaat, natuurlijk. En dat doe je zo, volgens Bloor:

1. Ga verder dan je functietitel

Wil je jezelf op een andere manier voorstellen, dan moet je eerst onderzoeken wie je werkelijk bent. Bloor vraagt aan haar cliënten waar ze graag bekend om willen staan. Dat is best een moeilijke vraag, maar het is dan ook de bedoeling dat je uit je comfort zone stapt. Denk na over wat jouw functie bijzonder maakt en wat je er zo leuk aan vindt. Zo verander je – we noemen maar wat – ‘ik ben marketingadviseur bij bedrijf A’ in ‘ik ben goed in het ontdekken en uitlichten van de bijzondere waarden van organisaties en dat doe ik als marketingadviseur bij bedrijf A’.

2. Bedenk welke problemen alleen jij kunt oplossen

Volgens Bloor is iedereen een probleemoplosser, wat je baan of branche ook is. Als ze cliënten helpt ontdekken wat hun verhaal zo uniek maakt, zoekt ze dus ook naar de problemen die zij goed kunnen oplossen. Vraag jezelf eens af: wat voor problemen los jij op in je werk? En waarom kun jij dat zo goed? De kans is groot dat je in een zakelijke omgeving mensen ontmoet die zulke problemen herkennen – en misschien wel op zoek zijn naar iemand die ze erbij kan helpen. In plaats van ‘ik ben marketingadviseur en gespecialiseerd in online marketing’ kun je bijvoorbeeld zeggen ‘ik vind dat veel bedrijven online niet goed uit de verf komen, daarom houd ik me als marketingadviseur vooral bezig met het versterken van de reputatie van klanten op social media’.

3. Vraag je vrienden en collega’s om input

Kun jij zo 1-2-3 je eigen kwaliteiten opnoemen? De meeste mensen hebben daar moeite mee. Vaak vinden we dat waar we goed in zijn namelijk zo vanzelfsprekend, dat we het zelf niet als opvallend of waardevol herkennen. De mensen om je heen kunnen dat gelukkig veel beter. Vraag aan je vrienden of collega’s maar eens wat ze bijzonder aan je vinden en kijk dan welke overeenkomstige punten ze benoemen. Dat is waar jij in uitblinkt, en wat je dus kunt noemen als je je voorstelt aan iemand.

4. Denk terug aan je kindertijd

Waar was jij als kind goed in? Meestal zijn de talenten die je als kind al had ook op latere leeftijd precies de eigenschappen die jou anders maakt dan anderen. Zelf had Bloor op 8-jarige leeftijd bijvoorbeeld een goed richtingsgevoel en kon ze makkelijk routes onthouden. Dat was toen erg handig tijdens wandeltochten met haar vader. Maar jaren later hielpen diezelfde skills haar ook bij het visualiseren van 3D-weergaven van software-architectuur, in haar eerdere carrière als software-ontwikkelaar.

5. Stel je kwetsbaar op

Met sommige collega’s bouw je door de jaren heen een vriendschap op, maar voor de meeste geldt dat je ze alleen oppervlakkig kent. Onthullen waar jij gelukkig van wordt, kan dus best ongemakkelijk aanvoelen. Maar probeer het toch maar eens. ‘Ik word enthousiast van het opstellen van ingewikkelde juridische rapporten’ of ‘ik vind het samenbrengen van verschillende mensen en partijen het leukste aan mijn werk’ zegt veel over wie jij bent en waar je warm voor loopt. Het maakt het tegelijkertijd ook voor de ander makkelijker om zich open te stellen richting jou.

6. Vraag om feedback

Oefen je nieuwe introductie op 5 mensen die je goed kent. Vraag ze vervolgens een paar dagen later wat ze zich er nog van herinneren. Hierdoor ontdek je wat het meeste opviel en dus bleef hangen, en kom je erachter wat je nog kunt veranderen en verbeteren.

7. Zeg dat je experimenteert

Als je je voor de eerste keer op een andere manier gaat voorstellen aan een onbekend iemand, is dat best eng. Misschien ben je bang dat de ander het vreemd zal vinden. Die angst kun je weghalen door te zeggen: ‘Ik heb net een nieuwe manier geleerd om mezelf voor te stellen en ik ben ermee aan het experimenteren. Mag ik mijn introductue op jou testen’? De meeste mensen zullen zich gevleid voelen dat je om advies en input vraag.

8. Val niet terug

Hoe je het ook wendt of keert, gewoon zeggen ‘ik werk als X bij bedrijf Y’ is makkelijker dan echt je best doen op je introductie. Vooral op een bedrijfsfeestje zal de verleiding groot zijn om je er na de zoveelste ontmoeting gemakkelijk vanaf te maken. En het zal ook best eens voorkomen dat iemand jouw andere, originelere aanpak niet op waarde weet te schatten. Bloor moedigt je aan om door te zetten: wie weet wat je allemaal nog ontdekt over jezelf, en over wat jouw echte passie is?

Meer lezen over (slimmer) werken?

Dit vind je vast ook leuk