Zo neem je werkproblemen niet mee naar huis

Zo neem je werkproblemen niet mee naar huis Zo neem je werkproblemen niet mee naar huis Zo neem je werkproblemen niet mee naar huis

Wat neem jij aan het eind van de dag mee van je werk? En dan bedoel ik niet je laptoptas of de restanten van je lunch. Het gaat bij deze vraag om de onzichtbare, meer emotionele dingen. Zoals die ene kritische opmerking van een collega, dat voortgangsgesprek met je baas dat niet helemaal volgens plan verliep of je overvolle agenda en ellenlange to-do-lijst.

Het zou natuurlijk oh-zo fijn zijn als je aan het einde van elke werkdag op delete zou kunnen drukken om al die stressfactoren uit je hoofd te wissen zodat je er niet over blijft malen, maar helaas… Gelukkig is er volgens Adam Fraser, een Australische onderzoeker en consultant op het gebied van presteren, wel een ander trucje dat goed werkt. Hij adviseert je een ‘derde ruimte’ te creëren om te zorgen voor een soepele overgang van je werk naar thuis.

De derde ruimte is niet per sé een fysieke ruimte, al kan die wel een rol spelen. Het bestaat vooral uit tijd die je neemt om je werk van je af te schudden en te bepalen hoe (lees: met welk humeur) je thuis wilt komen. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je de negativiteit van je werk meeneemt en afreageert op je gezin of andere huisgenoten. Al is een derde ruimte net zo belangrijk als je alleen woont: hoe je thuiskomt bepaalt of je kunt ontspannen, of dat je maar blijft piekeren over je dag. Hoelang je doorbrengt in de derde ruimte, maakt niet uit. Vijftien minuutjes kunnen al genoeg zijn, zegt Fraser: “Het gaat er niet om wanneer je thuiskomt, het gaat erom hoe je thuiskomt.”

Wil jij na een werkdag lekker tot rust komen en opladen voor de volgende dag? Dit zijn de drie stappen die je daarbij helpen:

Coming soon: ‘Mindful met Happinez’

Sta stil, ervaar en voel innerlijke rust
  • Over de wijsheid van leven in het nu

  • 12 oefeningen voor ultieme ontspanning

  • En meer

1. Reflecteer

Reflecteer op je dag door jezelf af te vragen wat er vandaag goed ging, wat je bereikt hebt en wat je morgen beter zou kunnen doen. Deze vragen zijn bedoeld om je te herinneren aan je successen, je aan te moedigen om van je ervaringen te leren en aanpassingen te maken voor de toekomst.

2. Rust

Kom tot rust door iets te doen dat je heel bewust in het hier en nu brengt. Wat werkt voor jou, is heel persoonlijk. De één maakt graag een puzzel of leest een paar hoofdstukken in een boek, terwijl een ander de voorkeur geeft aan sport of meditatie. Het kan ook iets heel simpels zijn: even een douche nemen en andere kleren aantrekken voordat je aan je avond begint, bijvoorbeeld. Zelf gaat Fraser graag met zijn twee kinderen en hond naar het park, waar ze zich volgens eigen zeggen een tijdje “als idioten gedragen”.

3. Reset

Reset jezelf door aan jezelf te vragen: Hoe wil ik thuiskomen? In plaats van de deur binnen te vallen met je hoofd nog bij je werk, geef je jezelf zo de kans om bewust en weloverwogen je persoonlijke leven in te stappen.

Over auteur
Sanne Eva Dijkstra staat stevig met twee benen op de Friese grond, maar met haar hoofd graag in de wolken. Sanne Eva schrijft vooral – en het liefst – over food, reizen, bewust(er) leven en lifestyle in het algemeen.

Meer lezen over werkgeluk?

Waarom collega’s belangrijk zijn voor werkgeluk.

Volgend artikel
4 stappen voor een fijne werksfeer
4 stappen voor een fijne werksfeer