Drie oefeningen om jezelf op te laden - Happinez
Terug naar overzicht

Drie oefeningen om jezelf op te laden

Categorie
Drie oefeningen om jezelf op te laden

Om er voor een ander te zijn, moet je eerst goed voor jezelf zorgen – een bekende wijze les. Maar in alle drukte die het runnen van een gezin, je werk en een sociaal leven met zich meebrengt, ren je jezelf makkelijk voorbij. Reden te meer om goed voor je eigen energievoorraad te zorgen. De volgende drie oefeningen zijn er op gericht om jezelf weer op te laden met nieuwe kracht, energie, ontspanning en inspiratie.

1. Geef jezelf een Ayurvedische voetmassage

Een voetmassage met warme olie geeft je lichaam en geest nieuwe energie volgens de Ayurveda, de duizenden jaren oude Indiase gezondheidsleer. Op de zool van de je voet bevinden zich punten die zich verbinden met alle organen in je lichaam. Niet voor niets heet de voet ook wel ‘de poort naar duizend helingen’. Deze doe-het-zelf-massage hoeft niet heel precies te worden uitgevoerd. Het belangrijkste is dat je geniet en de massage diep op je laat inwerken.

De oefening:
Verwarm natuurlijke olie, bijvoorbeeld van amandel, kokos of olijf, au bain-marie in warm water. Wrijf je hele voet – boven en onderkant – in met de warme olie. Gebruik hiervoor allebei je handen. Omcirkel dan met een paar vingers aan beide kanten van één voet de ronding van het enkelbot. Masseer met de muis van je hand of met je duimen je voetzool van hiel tot teen en weer terug, door in kleine stapjes zacht druk uit te oefenen. Trek zachtjes aan elke teen en draai ze losjes rond, dat stimuleert de afvoer van afvalstoffen. Ten slotte wrijf je je hele voet weer. Daarna is je andere voet aan de beurt. Blijf daarna nog vijf minuten zitten.

2. Mediteer in het donker voor een moment van kalmte

De nacht wordt in oude natuurreligies gezien als bron van vrouwelijke energie, mysterieus en sereen. Ook Tibetaanse monniken hebben ontzag voor het donker. Door te mediteren in het duister, komen ze makkelijker los van tijd en ruimte. Het donker ontspant, kalmeert en maakt alledaagse zorgen opeens veel zachter dan ze in het felle daglicht lijken. Omdat je ogen minder impulsen krijgen, heeft je hoofd even rust – en in die rust ontstaan momenten van helderheid. Heerlijk dus om je even terug te trekken in een vredige cocon, om gelouterd weer in het licht te stappen.

De oefening:
Vlak voor het slapen gaan is een natuurlijk moment voor een donker-meditatie, maar juist overdag kan het fijn zijn je even terug te trekken in een donkere kamer. Het hoeft niet aardedonker te zijn, als het maar rustig aanvoelt als je ogen sluit. Ga even zitten of liggen met gesloten ogen en neem het donker achter je oogleden op alsof je naar een kalme nachthemel kijkt. Stel je voor dat je die kalmte kan inademen, dat je je kunt voeden met de serene sfeer van het duister. Doe dan langzaam je ogen open en probeer het vredige gevoel te bewaren terwijl je in het niets kijkt. Herhaal dit zo vaak als je prettig vindt. In de drukte van alledag kan het fijn zijn om je ogen zelfs maar een paar tellen te sluiten.

3. Wortel volgens de tao in het hier en nu zijn

De tao ziet Moeder Aarde als bron van al het leven en als uitbalancerende tegenpool van de hemel. De kalme energie van de aarde brengt je tot rust en aardt. Door met deze taoïstische visualisatie contact te maken met de aarde, kun je negatieve gedachten en gevoelens loslaten en voedingstoffen opnemen.

De oefening:
Zet je beide voeten iets uit elkaar en zak lichtjes door je knieën terwijl je rug en hoofd recht houdt. Voel hoe de zolen van je voeten contact maken met de grond. Probeer je hele gewicht als het ware in de grond te duwen en verbeeld je hoe lange, sterke wortels uit je voeten diep de aarde in gaan. Ze laten je stevig staan. Blijf zo even staan terwijl je rustig in- en uitademt. Probeer je voor te stellen hoe met iedere inademing kracht en energie uit de aarde je lijf instroomt, en hoe met iedere uitademing spanning wegvloeit via diezelfde wortels. Sluit af door je knieën weer langzaam te strekken en je voeten, hielen eerst, weer zachtjes los te maken van de grond.

Tekst: Astrid Maria Boshuisen

Dit vind je vast ook leuk