Self-care: zo zet je jezelf op nummer één - Happinez
Terug naar overzicht

Self-care: zo zet je jezelf op nummer één

Categorie
Self-care: zo zet je jezelf op nummer één

Gek genoeg zijn we er vaak heel goed in om anderen om ons heen te verzorgen, maar cijferen we onszelf weg. Tijd om daar mee te stoppen, want waarom zou je jezelf niet de ruimte, aandacht en liefde geven die je ook anderen gunt? Daarom: vijf self-care tips om goed voor je mind, body en soul te zorgen.

Verzorg je lijf met de beste voeding (en thee)

Gezonde voeding is vaak een van de eerste dingen die er bij inschiet als we het druk hebben. Na een overvolle werkdag bestellen we liever een vette hap dan dat we zelf aan de slag gaan in de keuken. Zonde, want een gezond, gebalanceerd dieet met veel verse groenten en de nodige mineralen en vitaminen zorgt er juist voor dat we dat drukke leven van ons kunnen volhouden.

Nog zo’n ding dat we (te vaak) vergeten: om voldoende te hydrateren. Een mens heeft op een dag zo’n 1,5 tot 2 liter water nodig (en in zo’n warme zomer als deze mag je daar gerust nog een liter bij optellen). Lukt het je niet om zoveel water naar binnen te werken? Thee is de ideale oplossing (zeker als het warm is). De hitte van de thee zorgt namelijk voor een tijdelijke verhoging van je lichaamstemperatuur. Dat klinkt onwenselijk, maar je lichaam reageert hier op door je ‘inwendige thermostaat’ lager te zetten, waardoor je juist afkoelt. Kies het liefst voor een thee die een positieve invloed op je gezondheid heeft, zoals de biologische kruidentheeën van Piramide. Zo draagt hun venkelthee bij aan een goede vochtbalans en ondersteunt de brandnetelthee de stofwisseling (via piramidethee.nl kun je kijken welke thee het beste bij jou past). Dat noemen wij nou een win-win-win-situatie.

Tune in met je gevoelens

Ken je dat? Dat je een beslissing maakt, maar ergens diep van binnen voelt dat het niet de juiste is. Dat stemmetje daarbinnen? Dat is je intuïtie. Albert Einstein zei ooit: “het intuïtieve denkvermogen is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar. We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk is vergeten.” Veel te vaak gebruiken we namelijk enkel ons verstand in deze kennismaatschappij. Door te leren vertrouwen op je eigen onderbuikgevoel, leer je jezelf steeds beter kennen. Het laat je inzien welke oerbehoeften je hebt, en welke angsten en verlangen in je huizen. Wanneer dat eenmaal duidelijk is, kun je beslissingen maken waarvan niet alleen je hoofd zegt dat het de juiste is, maar ook je hart.

Wijs je innerlijke criticus de deur

Vaak zijn we voor onszelf veel strenger dan voor anderen. Zeker op momenten dat er iets fout gaat in ons leven. Terwijl we juist dan behoefte hebben aan vriendelijke, troostende woorden die ons vertellen dat we goed zijn zoals we zijn, laten we dan onze innerlijke criticus spreken. En die woorden zijn veel harder, strenger en kritischer dan goed is. Probeer jezelf elke dag opnieuw uit te dagen om jezelf op een positieve, bemoedigende manier toe te spreken. Een beetje zoals je tegen een goede vriendin zou praten, want waarom zou je wel mededogen hebben met een ander en niet met jezelf?

Gun jezelf iedere dag 20 minuten (bijvoorbeeld met een thee-ritueel)

Vaak plannen we onze dagen zo vol dat we nauwelijks meer tijd hebben om tot onszelf te komen. Zijn we klaar met de ene taak, dat zijn we alweer bezig met de volgende. Nodig jezelf daarom regelmatig uit terug in het moment te komen. Zorg bijvoorbeeld dat je elke dag om 15:00 uur ’s middags twintig minuten hebt waarin je je alleen maar bezig houdt met het hier en nu. Maak een korte wandeling of introduceer een theeritueel. Thee is namelijk veel meer dan een warm drankje. Het is een moment van aandacht, voor jezelf en voor je omgeving. Kies voor een goede kruidenthee die past bij de behoefte die je op dat moment hebt en drink het uit een sierlijke theekop. Door hier heel bewust tijd voor uit te trekken, geef je jezelf de gelegenheid om even bij te komen. Wedden dat het je een energieboost geeft?

Ontdoe je leven van negativiteit (geef je grenzen aan)

Een van de belangrijkste lessen in het leven is leren hoe we onze grenzen aan moeten geven. Dat klinkt misschien logisch, in de praktijk vinden veel mensen het nog knap lastig. Voor een groot deel komt dat voort uit angst voor de gevolgen. We zijn bang om onvriendelijk te zijn, anderen teleur te stellen of tot last te zijn. En dus komen we ondanks onze eigen drukke agenda toch weer opdraven voor een verhuizing, gaan we mee op vakantie met de schoonfamilie terwijl we dat eigenlijk helemaal niet willen en zeggen we niets als een vriendin nooit uit zichzelf terugbelt.

Kortom: we ontzien anderen, maar zorgen voor extra negativiteit voor onszelf. Onnodig ook nog. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die wél goed en duidelijk hun grenzen aangeven, meer gerespecteerd worden, aardig gevonden worden en minder negativiteit in hun leven hebben. Oefening baart kunst, dus hoe vaker je voor jezelf op durft te komen, hoe makkelijker het zal worden.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Piramide.

Meest populair