Zit je niet lekker in je vel? Praat erover (niets is belangrijker)
Terug naar overzicht

Zit je niet lekker in je vel? Praat erover (niets is belangrijker)

Categorie
Tekst
Joanne Wienen
Zit je niet lekker in je vel? Praat erover (niets is belangrijker)

Vrijwel iedereen krijgt wel op één of andere manier met depressies, burn-outs of paniekaanvallen te maken, maar erover praten? Dat doen we liever niet. Terwijl juist dat zo belangrijk is.

Depressie komt steeds vaker voor, maar praten doen we er nog steeds liever niet over. Hoewel steeds meer BN’ers open zijn over geestelijke gezondheidsproblemen, ligt er voor de gewone Nederlander nog steeds een taboe op. Dat is gek, want vrijwel iedereen krijgt er wel op één of andere manier mee te maken. Misschien doordat je het zelf hebt (gehad), misschien omdat iemand in je omgeving ermee worstelt.

Toch wordt er zelden over gepraat. Deels heeft dat te maken met onwetendheid en onbegrip. Wanneer iemand op het eerste gezicht niets lijkt te mankeren, is het lastig om begrip op te brengen als diegene de hele dag in bed wil liggen. Dat klinkt hard, maar zo werkt het wel. Wanneer iemand knap, rijk, succesvol en maatschappelijk geslaagd is, denken we: hoezo heb jíj last van mentale problemen?

Het gaat zeker goed?

Bovendien delen we uberhaupt liever dingen die wél goed gaan in het leven, dan dingen die niet goed gaan. Op Instagram en Facebook laten we vooral zien hoe leuk we het wel niet hebben, op een klaagzang over een baaldag zit immers niemand te wachten. Tel daar bij op dat in onze maatschappij wordt gedacht dat geluk iets is dat je zelf kunt maken et voila… je hebt de reden dat mensen die zich niet goed voelen – ondanks een ogenschijnlijk goed leven – hun mond houden. Want als het niet goed gaat, kun je toch gewoon even beter je best doen?

Niets meer missen van Happinez? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Tips en tricks

Op zo’n moment komen mensen met goedbedoelde tips en tricks op de proppen, ingegeven door de zelfhulp- en geluksindustrie die de laatste jaren een miljoenenbusiness is geworden. Nu is met die adviezen vaak niet per se iets mis, maar als er écht iets niet goed gaat in je hoofd, werken ze simpelweg niet. Dat zegt hoogleraar psychologie Filip Raes in Glamour. “Denk aan tips als ‘neem elke avond voor het slapen gaan drie positieve dingen van die dag in gedachten’. Als je er echt doorheen zit, lukt dat je simpelweg niet. Onderzoek wijst uit dat hoe meer de nadruk wordt gelegd op positiviteit en gelukkig zijn, hoe meer je de echt kwetsbare groep – vaak de meer introverte, gevoelige mensen – in de marge drukt.”

Eerste hulp bij mentale ongelukken

Daarom pleit hij ervoor dat we opener worden over geestelijke gezondheidsproblemen. Niet alleen omdat dat ervoor kan zorgen dat mensen die ergens last van hebben, sneller hulp zoeken. Maar ook omdat bewustwording kan meehelpen in de preventie. Daarom pleit Raes er in Glamour voor dat jongeren op middelbare scholen al een soort basiskennis over psychische klachten wordt bijgebracht. “Kennis als hoe je iemand kunt helpen, wat je kunt zeggen en wat de signalen zijn. We geven kinderen wel gymles, maar leren ze niet wat stress, angst of depressie is terwijl er een grote kans is dat ze daar ooit mee te maken krijgen.”

Meer lezen?

Zo ga je het beste om met een vriend of vriendin die depressief is, en waarom het oke is om je in de zomer soms niet gelukkig te voelen.

Dit vind je vast ook leuk